کد خبر: ۴۱۳۳۱
۱۰:۵۰ -۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
فریدون عباسی مطرح کرد
نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم گفت: ما اگر مروری به شعار‌های دهه ۷۰ داشته باشیم، می‌بینیم که در آن ایام، بیشتر روی مولفه‌های وجدان کاری، انضباط اجتماعی و مالی تاکید می‌شد. به باور من، این سه شعار اگر همیشه اجرا شود، کلید حل همه مشکلات کشور خواهد بود.

فریدون عباسی

نشان تجارتمحمد آیتی: در سال‌های اخیر، همراه با فشار حداکثری که در حوزه اقتصاد بر ایران اعمال شد، روز به روز امید مردم به آینده کمررنگ‌تر گردید. برخی معتقدند فشار تحریم‌ها، بی‌سابقه و سخت بوده، اما اگر به برخی مولفه‌ها در عمل می‌پرداختیم، وضع‌مان به مراتب بهتر از حال کنونی بود.

به هر تقدیر، رهبر انقلاب در شعار سال از سه واژه «تولید»، «دانش بنیان» و «اشتغال آفرین» استفاده کردند. اینکه چه باید کرد که شعار سال محقق شود و چالش‌های پیش‌رو چیست؟ پرسشی بود که با فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس یازدهم درمیان گذاشتیم.

او گفت: موضوع اول و مهمی که در ابتدای امر باید به آن اشاره کرد این است که شعار‌های سال، تنها مختص به همان سال نمی‌شود، بلکه یک نقشه راه است که می‌باید همیشه پیش چشم همگان قرار بگیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: ما اگر مروری به شعار‌های دهه ۷۰ داشته باشیم، می‌بینیم که در آن ایام، بیشتر روی مولفه‌های وجدان کاری، انضباط اجتماعی و مالی تاکید می‌شد. به باور من، این سه شعار اگر همیشه اجرا شود، کلید حل همه مشکلات کشور خواهد بود.

نماینده مردم کازرون تصریح کرد: اعتقاد و عمل به این سه شعار، یعنی افزایش بهره‌وری در کشور. وجدان کاری، یعنی بالا رفتن خروجی کارها. انضباط اجتماعی یعنی، هر فرد شاغلی به ساعت کاری احترام بگذارد که اگر این فرهنگ جا بیفتد خیلی از مشکلات حل، کار‌ها تنظیم و به تبع آن، تخریب‌ها در جامعه کم می‌شود. از طرفی، رعایت انضباط مالی هم بسیار مهم است. اگر در این راستا، انضباط وجود داشت، شاهد این حجم گسترده از فساد‌های مالی و اختلاس‌ها از اخبار صدا و سیما نبودیم.

عباسی اظهار داشت: نشانه‌های موجود به ما می‌گوید که شعار سال گذشته (تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها) نه در دولت و در نه در دو قوه دیگر، رنگ واقعیت به خود نگرفت. برای تحقق شعار‌های سال، نیاز به تلاش فراوان و دغدغه هر روزه است. این طور نیست که راجع به موضوعی چند بار صحبت کنیم یا شعار بدهیم و بعد حاصل کار خود را ببینیم.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب، با برنامه شعار‌های سال را اعلام می‌کنند و اگر قرار باشد شعار سال ۱۴۰۱ که در آن تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی است به وقوع بپیوندد، نیاز به خردجمعی در دستگاه‌های دولتی می‌باشد. ما در گذشته، شعار حمایت از تولید و پشتیبانی و رفع موانع را داشتیم، ولی خیلی به واقعیت نرسید، پس باید آسیب‌شناسی شود و سپس با نقشه راه متفاوت، کار را در سال جاری دنبال کرد. به باور من، اگر زیرساخت‌ها باز هم آماده نشود، امیدی به تحقق شعار سال نیست.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران افزود: شعار سال برای این نیست که در بالای نامه‌ها درج و یا کلی بنر و پوستر به این بهانه چاپ شود. باید به اصل موضوع رفت. اگر باور کنیم که می‌شود تولید را با اتکا به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بالا برد، آنگاه، اقتصاد موفق‌تر و به تبع آن، رسالت دولت در خصوص اشتغال‌زایی هم محقق خواهد شد.

نماینده کازرون در ادامه بیان کرد: در حال حاضر، وجدان کاری دیده شده در کشور در حد نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. در این بخش باید، هم بحث تعهد و اسلامیت را جا انداخت و هم، هویت ملی را تقویت کرد تا مردم به این آب و خاک و منابع خود، تعصب نشان دهند.

عباسی گفت: یکی از مولفه‌های مهم در تحقق شعار سال، اصلاح نظام حقوق و دستمزد است. اگر این موضوع مهم حل شود، کمتر شاهد این خواهیم بود که کارمندی از سر و ته کارش بزند. به نوعی دخل و خرج زندگی مردم بیشتر به هم خواهد آمد و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی کمتر خواهد شد. از طرفی، باید فرهنگ بالا بردن راندمان کاری را هم برای همگان تبیین کرد. باید به خاطر کشورمان، برای ساعت‌های کاری‌مان ارزش قائل شویم.

وی تصریح کرد: هویت ملی تنها در موضوعاتی مثل حوزه‌های دفاعی و ورزشی خلاصه نمی‌شود، پس ضرورت دارد که در حوزه‌های دیگر هم برای مردم، الگوسازی کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که ارائه تسهیلات مالی به آن‌ها، به تنهایی مشکل‌شان را حل نخواهد کرد. باید ایده داد. باید برای ایده و محصولاتی که در آینده قرار است ساخته شود، متقاضی داشت. باید نیاز کشور در داخل و نیاز دیگر کشور‌ها جهت صادرات، برای شرکت‌های دانش بنیان، شفاف بیان شود. قرار نیست هر تحقیقی موفق باشد، از این‌رو نباید ترسید و هزینه در این بخش‌ها را ضرر ندانیم. شرکت‌های دانش بنیان قرار نیست رفاقتی تاسیس شوند، بلکه موفقیت آن‌ها باید منافع همه طرف‌ها را تامین کند. برای موفقیت در این زمینه‌ها، همکاری و تعامل با طرف‌های خارجی هم مثمرثمر است. شاید به خاطر تحریم‌ها، کار، کمی سخت‌تر شده باشد، اما می‌توان راه را پیدا کرد و بدون محدودیت، مسیر علم و دانش را در پیش گرفت.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون