کد خبر: ۴۱۳۰۱
۱۳:۵۱ -۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نماینده مردم شهرکرد معتقد است شرکت‌های دانش بنیان از نبود یک شبکه بازرگانی منسجم و کاربردی رنج می‌برند.

احمد راستینه

نشان تجارتاحمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس یازدهم در خصوص شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان، مجموعه‌ای از واحدهای فناور هستند که به واسطه حرکت در مرزهای علم و دانش توانسته‌اند با تولید برخی محصولات مورد نیاز خطوط واحدهای تولیدی، گامی را در جهت خودکفایی و تحول کشور بردارند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت بی‌نظیری از نخبگان کشور هستند که حاصل خروجی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم است. طبیعتاً در بخش معدن هم، این شرکت‌ها می‌توانند اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

طراحی گراف اقتصادی واحدهای تولیدی تا تکمیل زنجیره ارزش با شرکت‌های دانش بنیان

وی ادامه داد: باید شناخت دقیق نیازمندی‌های کشور و همچنین طراحی گراف اقتصادی واحدهای تولیدی تا تکمیل زنجیره ارزش، به وسیله شرکت‌های دانش بنیان صورت بگیرد تا با این نقشه راه، موجبات حرکت در مسیر مثبت کشور را شاهد باشیم.

نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: هرچند معادن در ایران یک ثروت عظیم هستند، اما رسیدن به حداکثر درآمد در این حوزه، کاری سخت و البته زمان‌بر است. هیچ درآمد هنگفتی، به راحتی و با تلاش کم حاصل نمی‌شود. از این‌رو، باید تلاش‌ها چندبرابر گذشته شود و مسیرهایی که می‌خواهیم در پیش بگیریم، مبتنی بر علم و دانش باشد.

راستینه در ادامه عنوان کرد: ورود و کار در حوزه معدن، سه بخش دارد؛ اکتشاف، استخراج و فرآوری. هر کدام از این بخش‌ها، به تنهایی مهم است، اما درآمد حداکثری زمانی حاصل می‌شود که این زنجیره تا انتها تکمیل شود، موضوعی که تا کنون هرگز تمام و کمال شاهد آن نبوده‌ایم.

باید مسیر نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان ترسیم شود

این نماینده مجلس اظهار داشت: برای موفقیت در عرصه‌های اقتصادی و مخصوصاً حوزه معدن، باید در هر استان، کارگروه‌ای تشکیل شود تا بتوان مسیر نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان را ترسیم کرد. بیش از شش هزار شرکت دانش بنیان در ایران تاسیس شده است که احتمالاً در سال جاری با توجه به شعار سال، بر تعداد آن‌ها هم افزوده شود.

وی افزود: دولتمردان و بخش خصوصی در وهله اول باید نیاز خود را شفاف به شرکت‌های دانش بنیان اعلام کند تا این نخبگان با ظرفیت‌هایی که دارند در جهت رفع نیاز کشور و همچنین تولید محصول با نگاه صادرات و ارزآوری اقدامات خود را صورت دهند.

وی در پاسخ به اینکه چرا تا کنون از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به نحو احسن استفاده نشده است؟ گفت: ما یک بازه زمانی را نیاز داشتیم تا گفتمان‌سازی در این بخش را فعال کنیم. در ادامه، زمانی نیاز بود تا باور به این شرکت‌ها به وجود بیاید. از طرفی، متاسفانه شبکه هزار توی در حوزه صادرات و واردات کشور به واسطه عدم شفافیت، وجود دارد. تا جلوی این فساد گرفته نشود، شرکت‌های دانش بنیان خیلی بستری برای نقش آفرینی پیدا نمی‌کنند.

درجه اعتماد به نخبگان کشور بالا برود

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: شما زمانی می‌توانید نیازهای کشورتان را برطرف کنید که اعتماد لازم به نخبگان و جوانان جویای نام شکل بگیرد. از سوی دیگر، باید تمام دستگاه‌های دولتی را مکلف کرد، مادامی که شرکت‌های دانش بنیان، محصولی را تولید می‌کنند، مشابه آن محصول، اجازه وارد شدن به کشور را نداشته باشد، در غیراینصورت تلاش‌ها تا حد زیادی از بین می‌رود.

نماینده شهرکرد در ادامه عنوان کرد: باید برای شرکت‌های دانش بنیان، حاشیه امن ایجاد کرد تا آن‌ها بتوانند راحت‌تر روی تولید و تجاری‌سازی محصول متمرکز شوند. موضوع مهم دیگر، بازاریابی بین‌المللی است که شرکت‌های دانش بنیان که متشکل از نیروهای نخبه و جوان هستند در آن دچار مشکل هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد این کار باید بیشتر توسط دولتمردان و دستگاه دیپلماسی خارجی انجام شود. ضرورت دارد که یک شبکه بازرگانی بین‌المللی مبتنی بر ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان شکل بگیرد که هم، این شرکت‌ها به ادامه کار در ایران امیدوار شوند و هم، کشور سود حاصل از این اتفاق را ببرد.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون