کد خبر: ۴۱۱۲۳
۱۲:۲۶ -۲۸ فروردين ۱۴۰۱
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران
عباسی گفت: از مدیران شهری تقاضا داریم که در شهر باید محله‌سازی شود، همچنین علاوه بر نوسازی، مقاوم‌سازی و کیفی‌سازی ساختمان‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اولویت شهرسازی

نشان تجارت - به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، جلسه‌ای با موضوع شهرسازی و نوسازی املاک فرسوده با حضور مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شواری اسلامی شهر تهران و رضا شنگی شهردار منطقه و مدیران، معاونین و شهرداران نواحی در سالن جلسات شهرداری منطقه ۱۷ برگزار شد.

شنگی در ابتدای جلسه با اشاره به املاک موجود در حاشیه حریم راه آهن تهران-تبریز و تهران-اهواز گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که راه آهن برای این املاک مطرح کرده، تمام تلاش شهرداری در این است که ضمن همکاری با راه آهن، اقداماتی انجام دهد که ضمن حفظ مقررات و ضوابط شهرداری، با این مالکین همکاری شود تا آن‌ها بتوانند املاک فرسوده را نوسازی کنند.

شهردار منطقه ۱۷ تصریح کرد: با توجه به بافت قدیمی و فرسوده در منطقه ۱۷ و وجود املاکی با مساحت‌های بسیار زیاد در محدوده خیابان قزوین، این خیابان نیازمند اجرای طرحی است که ضمن حفظ سرانه‌های خدماتی و فضای سبز، از حداکثر ظرفیت پلاک‌های تجاری و اداری آن بهره‌مند شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد املاک واقع در منطقه ۱۷، جزء بافت فرسوده هستند، همچنین با توجه به ریزدانگی و درهم تنیدگی ساختمان‌های موجود و اینکه در سنوات گذشته بخشی از املاک بافت‌های فرسوده، نوسازی شده بودند، اما همچنان برخی از پلاک‌های تک دانه یا چند پلاک در کنار هم به صورت قدیمی و فرسوده وجود دارد.

شنگی افزود: بنابراین تمام تلاش شهرداری منطقه این است که ضمن دعوت از مالکین، به آن‌ها تسهیلاتی طبق ضوابط و مقررات شهرسازی بدهد تا در روند صدور پروانه ساخت این املاک تسریع شود.

در ادامه عباسی گفت: موضوعی که منطقه ۱۷ با آن درگیر است، بافت فرسوده است. کار اجرایی درون بافت فرسوده سنگین و پرهزینه است و نیاز به هزینه مستقیم و ورود شهرداری دارد، چراکه باید املاک تملک و عرصه‌ها آزاد شوند، این مسئله کار مدیران شهری را سخت و زمان بر می‌کند.

وی افزود: وقتی صحبت از جداره‌های منطقه ۱۷ یا بزرگراه آیت الله سعیدی و یا خیابان قزوین می‌شود، صحبت از فرصت سرمایه گذاری می‌شود. ماموریت شما در مدیریت شهری ساختمان سازی و مسکونی سازی نیست و از این مسئله باید به عنوان یک فرصت استفاده شود، اگر این فرصت توانست عرصه را باز و یا فضا ایجاد کند طرح خوبی اجرا می‌شود، اما اگر به سمت مسکونی شدن رفت، با توجه به اینکه به اندازه کافی در این منطقه ساختمان مسکونی وجود دارد، این اقدام خوب نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: تیم آقای شنگی تیم خوب و امیدوار کننده‌ای است، ایشان از فرزندان منطقه ۱۷ است، امیدوار هستیم در کارهایشان موفق باشند.

وی گفت: مدیران شهری منطقه۱۷ کار سختی در پیش دارند، شهری که دست خورده، شکل گرفته و نیازمند تغییرات است، تصمیم گیری برای ادامه راه مشکل است؛ لذا تیم مدیران شهری باید بسیار خلاق باشند و به شکل شبانه روز خدمت کنند تا بتوانند از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند و تهدید‌ها را برطرف کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه نیازمند مشارکت همه افراد منطقه، در همه سطوح هستیم، اظهار کرد: امروز با مسائلی درگیر هستیم که جدید هستند. موضوع حضور اتباع خارجی در تمام محلات دارای بافت فرسوده وجود دارد که مسائل مهمی در این خصوص مطرح است، مسئله‌ای که برای منطقه می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد.

عباسی در ادامه گفت: باید به مسئله اتباع خارجی توجه کافی شود: یکی از مسایل اتباع خارجی، مهاجرت تدریجی سکنه قدیمی و تهدید دیگر مسئله تامین مسکن و فرصت اشتغال برای ساکنین محلات است.

وی با بیان اینکه در بحث شهرسازی امروز با مسائل جدیدی روبرو هستیم، تصریح کرد: مسئله قیمت مسکن و ساخت مسکن از مسائل جدید شهرسازی است، همچنین اینکه ترافیک افسارگسیخته یکی از مسائل مهم شهر است. مسئله ترافیک بخشی از حمل و نقل عمومی و فرهنگ استفاده از آن است. ما یا تهران را شهری برای سکونت یا شهری برای زندگی می‌خواهیم، باید این دو از هم تفکیک شوند، باید توجه داشته باشیم این‌ها هر کدام تعریف خود را دارند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: معاونین و مدیران شهری باید یک نخبه و تئوریسین شوند و با یک رویکرد استراتژیک مسائل منطقه را برطرف کنند. برای حل مشکلات بایستی خیلی ریز و با جزئیات برنامه ریزی کرد. سوالی که مطرح است این است که نوسازی یا کیفی سازی، کدام یک در شهرسازی ملاک است؟ می‌توان گفت نوسازی مهم است، اما کیفی سازی به مراتب مهم‌تر است، لذا باید این مسائل مورد توجه کافی قرار گیرند.

وی افزود: از مدیران شهری تقاضا داریم که در شهر باید محله سازی شود، لذا ضرورت رسیدن به این هدف مهم، این است که همه مدیران شهری منطقه به دنبال محله سازی باشند تا برای منطقه آورده اقتصادی ایجاد شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: علاوه بر نوسازی، مقاوم سازی و کیفی سازی ساختمان‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که به دنبال کار‌های نشدنی و سخت بروید، بنابراین مدیران هم باید کار‌های سخت و نشدنی انجام دهند.

عباسی اظهار کرد: در طرح خیابان قزوین و آیت الله سعیدی باید هدف و اولویت مشخص شود و برای آن برنامه ریزی‌های لازم انجام شود. در این زمینه اولویت اصلی مدیران شهری منطقه ۱۷ نوسازی بافت فرسوده و ایجاد سرانه در حوزه شهری است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما در نوسازی بافت فرسوده، محله سازی و ایجاد سرانه است، در اینجا اولویت آزادسازی و ایجاد سرانه است که ابزار آن باید به دست آورده شود.

در ادامه عباسی به همراه شهردار و مدیران شهری منطقه طی بازدید میدانی حدودا ۷ ساعته از محلات زمزم، زهتابی و امام سجاد بازدید کرد، سپس از مجتمع کارآفرینی یونسکو، مجموعه فرهنگی-ورزشی دارالشهدا، مجموعه ورزشی صالحان بازدید کرد. عباسی با همراهی شهردار منطقه ۱۷، در این بازدید‌های میدانی با برخی از شهروندان منطقه از نزدیک گفت و گوی صمیمی داشتند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات موجود در منطقه قرار گرفتند. در ادامه نیز رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شواری اسلامی شهر تهران و شهردار و جمعی از مدیران شهری منطقه با حضور در مسجد اسلامی با شورایاران محلات منطقه دیدار و گفتگو کردند. در انتها نیز به زیارت آستان مقدس امامزاده حسن (ع) و شهدای گمنام آرمیده در این آستان مقدس و شهید خلبان مایلی رفتند، سپس به دیدار مادر شهید بهروز صبوری رفتند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون