کد خبر: ۴۰۹۸۵
۱۵:۲۳ -۲۲ فروردين ۱۴۰۱
معین‌الدین سعیدی نماینده مجلس گفته تا امروز، طرح صیانت در یک کمیسیون مشترک، در حال تبیین شدن بود، اما با تصمیم مجلس، جلسات و تصمیمات کمیسیون مشترک ملغی شد و مردم منتظر باشند تا طرح در صحن مجلس و با حضور همه نمایندگان، شفاف و در حضور رسانه‌ها بررسی و به اطلاع آن‌ها برسد.

معین الدین سعیدی

نشان تجارت - محمد آیتی: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در مجلس یازدهم کلید خورد یکی از پرسروصداترین و البته پرحاشیه‌ترین طرح‌های مجلس بود؛ نگرانی‌ها از آنجا شدت پیدا کرد که اکثریت مجلس با رای خود، طرح را به اصل هشتاد و پنجی تبدیل کردند تا با تشکیل کمیسیون مشترکی که متشکل از تعداد معدودی از نمایندگان بود، این طرح بدون رای در صحن مجلس به قانون تبدیل شود.

پس از این اتفاق، با درخواست عده‌ای از نمایندگان، طرح در صحن مجلس به رای گذاشته شد تا از اصل و هشتاد و پنجی خارج شود و همه نمایندگان بتوانند در آن مشارکت داشته باشند، اما مخالفان اصل هشتاد و پنجی طرح یک رای کم آوردند و از این‌رو، کمیسیون مشترک با کمترین شفافیت، جلسات خود را تشکیل دادند و به تبع همین، روز به روز شاهد افزایش نگرانی‌ها در جامعه بودیم.

همین رویکرد کمیسیون مشترک باعث شد دوباره نمایندگان مخالف اصل هشتاد و پنجی تلاش کنند طرح به صحن ارجاع شود. این بار با امضای ۱۸۵ نماینده، هیات رییسه مجاب شد تا پس از هفته‌ها، دوباره موضوع را به رای بگذارد که بالاخره امروز -دوشنبه ۲۲ فروردین- با رای نمایندگان در جلسه غیرعلنی، طرح از اصل هشتاد و پنجی خارج شد و از این پس باید منتظر بررسی این طرح مهم که تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم در جامعه شده است در صحن علنی مجلس باشیم.

در همین خصوص معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار گفت: با عنایت به اجماع عمومی که در جامعه شکل گرفته بود و از آنجایی که مجلس هم تبلور و اراده ملت است، با پیگیری برخی همکاران تلاش کردیم کاری صورت بگیرد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از اصل هشتاد و پنجی خارج و برای بررسی به صحن مجلس ارجاع شود که خوشبختانه در جلسه غیرعلنی امروز با رای بالا این اتفاق افتاد.

وی افزود: تا پیش از این، در یک کمیسیون مشترک، طرح در حال تبیین شدن بود، اما با این تصمیم مجلس، جلسات و تصمیمات کمیسیون مشترک ملغی شد و مردم منتظر باشند طرح در صحن مجلس و با حضور همه نمایندگان، شفاف و در حضور رسانه‌ها بررسی و به اطلاع آن‌ها برسد. ما مخالف این بودیم که طرح در پستو‌ها بررسی شود، زیرا شفافیت در هر موضوعی برای ما و مردم مهم است.

نماینده چابهار در پاسخ به اینکه آیا حامیان اصل هشتاد و پنجی طرح صیانت می‌توانند این تصمیم مجلس را تحت تاثیر قرار دهند و کار را به روال قبل برگردانند؟ گفت: قانون‌گذار پیش‌بینی‌هایی داشته است، اما از آنجایی که ۱۸۵ نماینده خواستار بازگشت طرح به صحن بودند، بعید می‌دانم در آینده این اتفاق بیفتد.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: زمان بررسی طرح در صحن مشخص نیست، زیرا طرح‌های اولویت‌دار در نوبت هستند. بنده به عنوان یک نماینده و البته از طرف خودم به مردم قول خواهم داد که دغدغه همه اقشار جامعه را در طرح لحاظ کنم. این طرح نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرد، مخصوصاً برای افرادی که معیشت‌شان از طریق فضای مجازی بود. ما وکیل مردم هستیم و نه قیم آن‌ها، پس باید نظرات مردم شنیده و مورد بررسی قرار بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون