کد خبر: ۴۰۷۰۹
۲۰:۳۱ -۱۲ فروردين ۱۴۰۱
نماینده شیراز گفت: اگر دولت و مجلس به اعتراضات صنفی که در کمال آرامش، ادب و احترام به دولت در حال برگزاری است، اهمیت ندهند و در رفع آن سهل‌انگاری کنند در آینده برای نظام دردسرساز می‌شود و کار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما را سخت می‌کند که این موضوع بسیار هزینه‌بر است.

اعتراضات صنفی در ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: هرچند در سال ۱۴۰۰، شاهد اعتراضات کف خیابانی به مانند سال‌های ۹۶ و ۹۸ نبودیم، اما گستردگی اعتراضات مسالمت‌آمیز و صنفی به قدری بالا بود که همه را نگران آینده و وسیع‌شدن این گلایه‌ها کرده است.

اینکه چقدر مسئولان این اعتراضات را جدی می‌گیرند یا نقشه راهشان برای حل ریشه‌ای این مسائل چیست، همچنان بر همگان پوشیده است و باید منتظر بود و دید سال ۱۴۰۱ چگونه سپری خواهد شد.

در همین خصوص، علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران، معترض، مخالف و مغرض را می‌شناسد و خیلی راحت می‌تواند از هم تشخیص دهد. دستگاه‌های نظارتی و امنیتی ما در این زمینه قوی هستند و انتظار این است که در برخورد با این افراد، رفتار‌های جداگانه‌ای داشته باشد.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس افزود: یادمان هم باشد که وقتی اعتراضات اجتماعی مثل الان در همه صنف‌ها مثل فرهنگیان، پرستاران، پزشکان، اساتید، کارگران و... زیاد شود، هم برای مردم و هم برای نظام خطرناک است. امروزه اکثر صنف‌ها معترض هستند و حق هم دارند؛ حرف اصلی آن‌ها معیشت است. اصلی‌ترین مشکل کشور ما این است که دخل و خرج با هم هم‌خوانی ندارد و این بزرگ‌ترین مشکل در یک نظام و سیستم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: وقتی این اعتراضات با یکدیگر هم‌افزایی کنند ممکن است اتفاقاتی مانند سال ۹۸ بیفتد و در پشت آن هم افرادی از داخل و خارج به این جمع‌ها بپیوندند و مشکلاتی را به وجود آورند و در این بین هم، عده‌ای از مردم مخصوصاً نوجوانان و جوانان را تحریک کنند. در آن موقع، جمع‌کردن این اعتراضات دیگر بسیار مشکل است.

عدم توجه به اعتراضات صنفی برای نظام دردسرساز می‌شود

پاک فطرت اظهار داشت: به نظر من، دولت باید توجه ویژه به این اعتراضات داشته باشد. همین اعتراضات صنفی که در کمال آرامش، ادب و احترام به دولت در حال برگزاری است، اگر دولت و مجلس به آن اهمیت ندهند و در رفع آن سهل‌انگاری کنند در آینده برای نظام دردسرساز می‌شود و کار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما را سخت می‌کند که این موضوع بسیار هزینه‌بر است.

وی یادآور شد: در کشور‌های پیشرفته، مردم روی معیشت اعتراض ندارند یا اگر هم دارند، بسیار کم است. ممکن است اتفاق کوچکی در بحث بیمه یا بازنشستگی بیفتد و مردم در آن کشورها، اعتراض کنند، ولی در کشور ما متاسفانه بیشتر نارضایتی‌ها سر معیشت است. مثلاً با حذف ارز ترجیحی و توجه‌نکردن به تبعات آن، مشکلات دارویی، نان و نهاده‌های دامی و... به راه می‌افتد. دولت موظف است برای اعتراضات مدنی، راه‌حل صحیح و کاربردی ارائه دهد که متاسفانه تاکنون این کار را نکرده است.

گذشته دولت به خوبی نشان داده که به چیزی که می‌گوید عمل نمی‌کند

نماینده شیراز در ادامه بیان کرد: گذشته دولت به خوبی نشان داده که به چیزی که می‌گوید عمل نمی‌کند. ممکن است به موارد نادری عمل کند، ولی در طول زمان و در طولانی‌مدت راه را ادامه نمی‌دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: من به عنوان نماینده، اول از همه به خودم تذکر می‌دهم؛ باید به اعتراضاتی که اطراف مجلس و استانداری‌ها شکل می‌گیرد، گوش دهیم و بی‌توجه از کنارشان رد نشویم. باید برای هر کدام، راه‌حل درستی ارائه دهیم. بزرگ‌ترین راه‌حل، بهبود معیشت مردم و جوانان است.

وی گفت: در مورد بحث مسکن، ما در کمیسیون عمران خیلی تلاش کردیم و همچنان در حال تلاش هستیم تا این موضوع مهم را تا حدود زیادی حل کنیم. در آینده قیمت مسکن پایین‌تر نخواهد آمد، ولی کاری خواهیم کرد تا قیمت مسکن با رشد تورم جابجا نشود و ثابت بماند. احتمالاً قیمت‌ها ثابت می‌ماند، ولی ممکن است تورم بالای ۳۰ درصد هم داشته باشیم. کمیسیون کشاورزی هم باید برای ارزان‌شدن نان مردم، راه‌حل ارائه دهد. پس همه بخش‌ها باید پای کار بیایند و اگر این رویکرد در پیش گرفته نشود و اعتراضات ادامه‌دار شود، برای خود مردم هم هزینه خواهد داشت آن هم هزینه‌های سنگین.

پاک فطرت در پایان خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی، مردم و نظام یکی هستند. دولت و ملت یکی هستند و این‌ها از هم جدا نیستند. این موضوع را مردم در راهپیمایی‌ها نشان می‌دهند. در عین حال که مردم گاهی ناراضی هستند و ممکن است شیشه‌ای هم بشکنند، ولی باز هم اگر بدانند که نظام مشکلات دارد، پای مشکلات نظام می‌ایستند و تحمل می‌کنند. مردم اصل نظام را قبول دارند، ولی می‌خواهند یک‌جوری اعتراضات خود را هم نشان دهند. مثلاً در یک خانواده اگر فرزندی ۱۰ بار اعتراض کند و بقیه گوش ندهند ممکن است در نهایت پارچ آبی را بشکند. او دلش نمی‌خواهد این کار را بکند، ولی، چون به حرفش گوش نداده‌اند این کار را انجام می‌دهد.

منبع: جامعه24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون