کد خبر: ۴۰۷۰۱
۱۲:۱۸ -۱۲ فروردين ۱۴۰۱
شهربانو امانی مطرح کرد
شهربانو امانی عضو پیشین شورای شهر تهران با اشاره به حوادث پیش آمده در بازی ایران و لبنان برای زنان و اسپری زدن به صورت آنها می‌گوید: پشتوانه مردمی رئیسی شکننده‌ است، حداقل مردم را خشمگین نکند.

شهربانو امانی

نشان تجارت - پیش از شروع آخرین بازی ایران در مرحله مقدماتی برای جام جهانی، پشت در ورزشگاه امام رضا مشهد، اتفاقاتی بس ناگوار رخ داد که تبدیل به تیتر یک رسانه‌های داخلی و خارجی شد. در اقدامی عجیب، ابتدا بازی تیم ملی فوتبال ایران و لبنان را به جای ورزشگاه آزادی تهران، به مشهد انتقال دادند و در نهایت اجازه ورود زنان را هم به ورزشگاه ندادند؛ این در حالی بود که آنها بلیت هم خریده بودند! صحنه دردناک‌تر آنجا بود که به صورت زنانی که قصد ورود به ورزشگاه داشتند، اسپری فلفل زده شد و صحنه‌های ناگوار غم انگیزی را رقم زدند.

این اولین بار نیست که زنان در ایران مورد خشونت قرار می‌گیرند، همین چند روز قبل هم کارت مربیگیری دو مربی زن در ماهشهر به دلیل انتشار فیلم تمرین آن‌ها تعلیق شد. چندسال قبل هم دختری برای اینکه نمی‌توانست وارد ورزشگاه شود خود را جلوی استادیوم آتش زد. تاکنون هم فیفا بار‌ها فدراسیون ایران را تهدید به جلوگیری و منع از بازی به دلیل عدم اجازه به بانوان برای حضور در استادیوم‌ها کرده است، اما ایران هربار با بهانه‌های مانند نبود زیرساخت‌ها و کرونا، به بانوان اجازه حضور نداده است. طی روز‌های گذشته و بعد از این اتفاق، حواشی بسیاری در خصوص تعلیق تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی مطرح شد و برای اولین بار اغلب مردم خصوصا در شبکه‌های اجتماعی از تعلیق تیم ملی ایران استقبال کردند. این استقبال مختص زنان نبود و بسیاری از مردان هم اعلام کردند که از تعلیق تیم ملی استقبال می‌کنیم تا این تعلیق و حذف شدن شاید مقدمه‌ای برای حل شدن مشکل ورود زنان به استادیوم‌ها شود. شهربانو امانی عضو پیشین شورای شهر تهران درباره شرایطی که منجر به بروز حوادث تلخ این‌چنینی شده گفت‌وگویی کرده است. او معتقد است وضعیتی پیش آمده که مردم فقط از مسئولین ناامیدی می‌بینند در سخت‌ترین شرایط با آنها بدترین رفتار می‌شود.

از یک سو به زنان بلیت می‌فروشند تا بتوانند پاسخگوی فیفا باشند، از سوی دیگر اسپری فلفل می‌زنند

شهربانو امانی می‌گوید: با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی، هیچ اتفاقی پنهان نمی‌ماند. زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور هستند و حضور در اماکن عمومی و استفاده از آن، حداقل‌ترین حقوق آن‌ها است. اتفاق اخیر ناشی از ناکارآمدی و ضعف مدیریتی بود که از یک سو بلیت می‌فروشند تا بتوانند پاسخگوی فیفا باشند و از سوی دیگر به زنان برای جلوگیری از ورود آن‌ها به استادیوم، اسپری فلفل می‌زنند.

فکر می‌کنند هرکاری می‌خواهند می‌توانند انجام دهند و مردم هم سکوت می‌کنند

امانی می‌گوید: مردمی که ۴۰ سال است انقلاب کرده‌اند و همه جوره پای کشور خود ایستاده‌اند، از حداقل‌ترین حقوق شهروندی خود محروم هستند. مگر می‌شود تا این اندازه بی‌اعتنا و بی‌توجه باشند و فکر کنند هرکاری می‌خواهند می‌توانند انجام دهند و مردم هم سکوت کنند و رفتار کاملا شنیع و بی‌شرمانه با زنان و دختران انجام دهند.

او ادامه داد: چه آرزو و امیدی برای مردم گذاشته‌اند؟ جوانان تلاش زیادی کردند تا بتوانند مدیران را پاسخگو کنند. ابر و باد و مه و خورشید کمک کردند تا رئیسی رئیس جمهور شود، اما چرا پاسخگو نیستند؟ در شرایطی که دولت برای مردم خصوصا نسل جوان محیط بانشاطی را ایجاد نمی‌کند و خصوصا در دو سال گذشته به دلیل کرونا، فشار و افسردگی مردم بیشتر شده است، با اسپری فلفل به دختران و زنان حمله ور می‌شوند. یک روز با اتوبوس شادی برخورد می‌شود، یک روز کارت مربی‌گری زنان را تعلیق می‌کنند و روز دیگر به آن‌ها اسپری فلفل می‌زنند. چرا با مردم این‌چنین می‌کنید؟ مگر می‌شود بدون پشتوانه مردم، کشور را اداره کرد؟ در شرایط بسیار سختی قرار داریم و رفتار دولت هم به گونه‌ای است که این تصور ایجاد می‌شود که نکند فرار رو به جلو می‌کنند و مقدمات برخورد با هرگونه اعتراضی را در آینده فراهم می‌کنند و نوعی پیش‌دستی می‌کنند.

برخی افراد، ناامنی را عالمانه و عامدانه ایجاد می‌کنند

امانی با بیان اینکه زنان فکر می‌کردند حقوق و مطالباتشان محقق می‌شود، اما متاسفانه بدیهی‌ترین مطالبات تامین نمی‌شود و زنان را عقب نگه داشته‌اند. متاسفم بگویم که برخی، ناامنی را عالمانه و عامدانه ایجاد می‌کنند. حاکمیت یکدست شده، اما رقابت کماکان ادامه دارد و قدرت و منفعت‌طلبی فردی و فامیلی به منافع ملی می‌چربد و این یک زنگ خطر است.

این فعال حوزه زنان می‌گوید: مدت مدیدی به این امید که این محدودیت‌ها جا می‌افتد و برای مردم عادی می‌شود، فشار و محدودیت بر زنان بالا بود ولی زمانه تغییر کرده است. شما می‌بینید که وقتی برای زنان محدودیت ایجاد می‌کنند، مردان هم پای کار می‌آیند و این رفتار‌ها را توهین به خود می‌دانند و همپای زنان سعی دارند مانع‌زدایی کنند.

امانی در ادامه گفت: مردم می‌بینند شرایط بد اقتصادی وجود دارد و انسان‌هایی برای سیر کردن شکم فرزندانشان تن‌فروشی می‌کنند. مردم همه این‌ها را می‌بینند و می‌گویند چرا صدای وااسلامای کسی بلند نمی‌شود؟ اما با ورزشگاه رفتن زنان همه چیز به خطر می‌افتد؟

پشتوانه مردمی رئیسی شکننده‌ است، حداقل مردم را خشمگین نکند

نماینده پیشین مجلس می‌گوید: به نظرم این رفتارها، آماده کردن افکار عمومی است که در آینده اگر اتفاقی رخ داد، فشار را بر مردم زیاد کنند. به عنوان یک شهروند عادی می‌گویم این چنین رفتار‌های ناشایستی را با مردم نکنند چرا که جز روی برگرداندن مردم، نتیجه‌ای به همراه ندارد. دولت با این میزان رایی که دارد، پشتوانه به شدت شکننده‌ای دارد، بنابراین نباید کاری کند که خشم مردم را هم برانگیزد.

در عرض ۴۰ سال یک ورزشگاه را هم آماده نکرده‌اند!

امانی با بیان اینکه چندسال قبل به ورزشگاه رفتم و فوتبال تیم ملی را تماشا کردم و هیچ مشکلی هم رخ نداد، گفت: خب چرا نباید این شادی برای مردم تکرار شود؟ مسئولان چقدر خطا می‌کنند و چرا مردم را ناامید می‌کنند. چرا دختر آبی باید کشته شود به کدامین گناه؟ باید پاسخگوی این جان‌ها باشند. یعنی در عرض ۴۰ سال نتوانستند ورزشگاه را آماده حضور زنان کنند؟ چطور مردم سینما، تئاتر و ... می‌روند، اما ورزشگاه نه! مردم ۸ سال مقاومت کردند در زمان جنگ اما فقط از مسئولان ناامیدی می‌بینند، نفت ۸ دلاری یا نفت ۱۲۰ دلاری هیچ فرقی در زندگی مردم ندارد و سفره‌های مردم کوچکتر شد، آن وقت به همین راحتی به زنان اسپری فلفل می‌زنند و سرمایه و اعتماد عمومی را از بین می‌برند.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون