کد خبر: ۳۸۰۴۴
۱۰:۱۵ -۲۰ دی ۱۴۰۰
مرتضی افقه، اقتصاددان مطرح کرد
پرداخت یارانه جدید ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی که قرار بود بین یارانه بگیران معیشتی که حدود ۶۰ میلیون نفر هستند پرداخت شود، در حالی به بهمن ماه موکول شده که سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است پرداخت این یارانه با توجه به احتمال بالای توافق و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده دور نیست.

یارانه نقدی

نشان تجارتخبر پرداخت یارانه جدید دولت به ۶۰ میلیون ایرانی در حالی توسط محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور رسانه‌ای شد که قرار بود در آذرماه پرداخت شود و منابع آن، حذف ارز ترجیحی باشد؛ اما نه تنها یارانه‌ای پرداخت نشد که هنوز تاریخ دقیقی برای پرداخت این یارانه ازسوی دولتمردان اعلام نشده، اما سید مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است منابع پرداخت این یارانه، نه حذف ارز ترجیحی، بلکه با توجه به احتمالای بالای توافق در مذاکرات وین، پول‌های بلوکه شده باشد.

یارانه جدید دولت احتمالا در بهمن پرداخت می‌شود

این اقتصاددان گفت: به نظر می‌رسد مذاکرات وین به توافق نزدیک شده و به احتمال زیاد پیش از پایان بهمن ماه شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات باشیم.

سید مرتضی افقه با بیان اینکه با ایجاد توافق، منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و یکی، دو کشور دیگر آزاد می‌شود، گفت: دولت به احتمال زیاد در نظر دارد که پول‌های آزادشده منبع پرداخت یارانه جدید باشد.

عقب نشینی دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: منابع تامین یارانه جدید در حالی حذف ارز ترجیحی اعلام شده بود که از اول امسال مجوز آن به دولت داده شد، اما دولت‌ها به دلیل تنش‌های سیاسی حاضر به اجرای آن نبودند.

افقه ادامه داد: از سال ۹۷ به این سو دولت قبلی از طریق استقراض از بانک مرکزِی، فروش اوراق، فروش دارایی‌های مازاد و برداشت از حساب ذخیره ارزی توانست تا اندازه‌ای دو، سه سال گذشته را مدیریت کند، اما دیگر آن ذخایر برای سال ۱۴۰۰ تقریبا به اتمام رسیده به عبارت دیگر به دلیل تورم بالا و فروش نرفتن اموال مازاد و اوراق، بیشتر از این نمی‌شود از بانک مرکزی استقراض کرد.

سردرگمی دولتمردان برای حذف ارز ترجیحی

این اقتصاددان با بیان اینکه عزم مجلسی‌ها جزم بود که ارز ترجیحی را حذف کنند و بخشی از منابع را به مردم و دهک‌ها برگردانند و بخشی هم درآمد دولت شود، گفت: مجلس به دلیل کسری بودجه به دولت فشار می‌آورد که ارز ترجیحی را حذف کند تا کسری بودجه را از این طریق تامین کند.

افقه افزود: قرار شده به ۵ دهک اول، بخشی از منابع آزادشده ناشی از حذف ارز ترجیحی را بدهند، اما برای اینکه ابتدا گرانی‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی به مردم فشار نیاورد به دنبال راهکار‌هایی هستند که ابتدا یارانه را بدهند، اما متاسفانه در این زمینه هم تیم اقتصادی دولت دچار ناهماهنگی شدیدی شده و وعده‌های متعددی داده که ناشی از سردرگمی است.

پول نفت نمی‌تواند منبع پرداخت یارانه جدید باشد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر سخنان رئیس جمهور در مجلس مبنی بر اینکه حذف ارز ترجیحی فعلا انجام نمی‌شود، گفت: به نظر می‌رسد بوی توافق به مشام دولتمردان رسیده است. اگر مذاکرات به نتیجه برسد و منابع بلوکه شده آزاد شود، بخش قابل توجهی از کسری بودجه را جبران می‌کند و دولت مجبور نیست با عجله ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.

افقه ادامه داد: اگر توافق صورت گیرد باز هم ما برای فروش نفت در مضیقه ایم، زیرا زمان می‌برد تا بازار‌های از دست رفته را بازیابیم. این در حالی است که پول‌های بلوکه شده به سرعت می‌تواند وارد خزانه دولت شود.

دولت توان پرداخت یارانه ندارد؟

این اقتصاددان با بیان اینکه عقب نشینی دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نشان می‌دهد که بوی توافق و آزادشدن منابع ارزی بلوکه شده می‌آید، گفت: آنچه دولت را خوشبین کرده که بتواند بدون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدید ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی را بدهد و کسری بودجه را تامین کند احتمالا دل بستن به آزادشدن ارز‌های بلوکه شده در کره جنوبی و دو کشور دیگر است که اگر آن‌ها آزاد شوند بلافاصله وارد خزانه خواهند شد و دولت را از حذف ارز ترجیحی بی نیاز می‌کند.

افقه با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد پیش از پایان بهمن ماه شاهد توافق و احتمالا واریز یارانه جدید باشیم، گفت: در دور هشتم مذاکرات در ژانویه، خبر‌های خوبی از مذاکرات می‌رسد؛ بنابراین به نظر می‌رسد تا پایان بهمن توافق انجام شود، اما از آنجا که کره جنوبی وارد مذاکرات شده احتمالا این کشور قول‌هایی گرفته که پس از اعلام توافق، پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و همین موضوع دولت را امیدوار کرده که پول‌ها قبل از اتمام امسال می‌آید و به همین دلیل امروز رئیس جمهور که مصمم به حذف ارز ۴۲۰۰ بود، از این کار عقب نشینی کرد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون