کد خبر: ۳۸۰۲۳
۱۵:۲۸ -۱۹ دی ۱۴۰۰
وزارت ورزش در اقدامی غیرمنتظره رشته بدنسازی و پرورش اندام بانوان را با وجود داشتن مجوز ممنوع کرد، آن هم بدون آگاهی و اطلاع فدراسیون این رشته و جالب هم این جاست که این فدراسیون هیچ واکنش خاصی به این کار نشان نداد و حتی رئیس فدراسیون بدنسازی گفته: وزارت ورزش بگوید بدنسازی زنان تعطیل شود می‌گوییم چشم!

ورزش بانوان

نشان تجارت - در تمام دنیا هر ارگانی برای خود متولی و سردمداری دارد که مسئولیت آن را برعهده دارد در ایران هم در ظاهر به همین شکل است، اما گاه شاهدیم که نهاد دیگری حتی بدون مشورت با ارگان اصلی کاری می‌کند یا تصمیمی می‌گیرد که نهاد اصلی از آن بی‌خبر است.

جالب هم این‌جاست که نهاد مربوط چنان که باید نسبت به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهد گویی هیچ‌گونه اعتراضی هم نسبت به آن ندارد. برای نمونه چند روز پیش و به‌دنبال تصمیمی شتاب‌زده و البته بدون آگاهی و مشورت با متولی امر یعنی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام این ورزش برای بانوان ممنوع شد و واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت که البته هیچ‌یک از سوی فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام نبود.

کیست که نداند ورزش بانوان در این کشور مدام مورد بحث و جدل بوده و هست، اما با تمامی مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها در دو دهه اخیر شاهد رشد و پیشرفت چشم‌گیری در این عرصه بوده‌ایم و زنان توانسته‌اند با دشواری‌های فراوان و گرفتن انواع و اقسام مجوز‌ها از سد ممنوعیت‌ها یکی پس از دیگری عبور کنیم، اما هم‌چنان راه درازی برسر راه بانوانیست که رشته‌های مورد علاقه‌شان به دلایل گوناگون و گاه سلیقه‌ای برخی مسئولان بلاتکلیف مانده است.

امروز زنان بسیاری در کشور وجود دارند که چشم‌به‌راه ارائه پوششی ازسوی مسئولان کشورند تا بتوانند به شکل قانونی در رشته مورد علاقه خود فعالیت کنند زنانی که شاید بتوانند برای ایران مدال‌های ارزشمند بگیرند که البته با وقایع اخیر به‌نظر نمی‌رسد چشم‌انداز روشنی پیش روی این ورزش‌کاران زن باشد.

اگر وزارت وزرش بگوید رشته بدنسازی بانوان به صلاح نیست می‌گوییم چشم!

عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام به جامعه ۲۴ گفت: ما کامل فرمان‌بردار وزارت ورزش و جوانان و تصمیمات آنیم و حتی اگر بگوید این ورزش به صلاح نیست می‌گوییم چشم.

او ادامه داد: البته در این زمینه با وزارت ورزش جلسه‌ای داشتیم و دغدغه‌های معاونت محترم وزارت را شنیدیم که برخی از آن‌ها به جا بود که مربوط به گزارش‌هایی بود که از باشگاه‌های بدنسازی رسیده بود که بسیاری از آن‌ها مربوط به رشته‌های ما نبود.

ما مجوز فعالیت مچ‌اندازی و در رشته پاورلیفتینگ مجوز شورای معاونین وزارت ورزش را در سال ۹۹ گرفته بودیم و در این رشته مجوز شورای برون‌مرزی اعزام بانوان را داشتیم و درسال ۹۳ هم برای بدن‌سازی مجوز گرفته بودیم و معاونت وزارت جوانان هم تاکید کردند که با این رشته مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: در مورد رشته چلنج فیتنس ما با این‌که نخستین دوره از مسابقات آن را در کشور برگزار کردیم، اما هنوز مجوز شورای معاونین و پوشش آن‌ها را نگرفته‌ایم که قرار است در این مورد هم جلسه‌ای برگزار و در مورد این رشته هم تصمیم‌گیری شود.

اما در این میان تکلیف ورزش‌کارانی که سال‌ها در این رشته کار و تلاش کرده‌اند و تمام هم‌وغم خود را برای این رشته گذاشته‌اند چه می‌شود؟ کسانی‌که با تمامی مشکلاتی که بر سر راه ورزش‌کردن بانوان در ایران است در این راه قدم برداشتند و با تمامی سختی‌های آن ادامه دادند. آیا می‌توان به همین آسانی گفت صلاح نیست و تمام؟ چه کسی پاسخ علاقه‌مندان و ورزش‌کاران این رشته را می‌دهد؟

نخستین کسی که از بدنه دولت به این موضوع واکنش داد، مریم کاظمی پور، معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان بود. او به سایت وزارت ورزش و جوانان گفت: «در سه ماهی که به عنوان معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان حضور دارم، گزارش‌هایی مبتنی‌ بر فعالیت برخی رشته‌های غیر مجاز و زیرزمینی و به تبع آن بروز رفتار‌های پرخطر، مصرف و تزریق مکمل‌های غیرمجاز دریافت کردم که خطری جدی را برای حفظ سلامت بانوان ایجاد کرده است و همین مسئله عاملی شد تا مجوز فعالیت‌های رشته‌هایی که بانوان در ذیل فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در آن فعال هستند، به منظور حفظ صیانت از حریم بانوان، مورد بررسی قرار گیرد.»

شاید برخی از رشته‌های ورزشی بانوان با موازین فرهنگی و ارزشی ما در تضاد باشند!

نصیرزاده در واکنش به سخنان او گفت: من وکیل کسی نیستم و نمی‌توانم در مورد سخنان کسی جز خود سخن بگویم، اما شاید برخی از رشته‌های ورزشی با موازین فرهنگی و ارزشی ما در تضاد باشند به‌هرروی این معاونت حتما دغدغه‌هایی داشته‌اند که آن را بیان کرده‌اند.

شتاب‌زدگی در تصمیم‌گیری وزارت ورزش در این زمینه آشکارا دیده می‌شود. مریم کاظمی‌پور که به‌تازگی مسئولیت این پست در وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفته است و تجربه مدیریتی بالایی هم در سطح کلان ورزش ندارد، گویی نمی‌داند که ورزش‌کاران زن در تمامی رشته‌های آموزشی فدراسیون بدن‌سازی و از سال ۹۲ فعالیت می‌کنند اما چه شده است که وزارت جوانان به‌تازگی به فکر مجوز آن‌ها افتاده است؟

یعنی تمامی بانوان تیم مچ‌اندازی کشور که مرداد امسال با مجوز شورای برون مرزی وزارت ورزش به مسابقات آسیایی قزاقستان اعزام شد و چندین مدال طلا و نقره و برنز گرفت و سوم آسیا شد بدون مجوز و غیرقانونی عمل کرده‌اند؟ جالب‌تر این‌که امسال و در اسفندماه ایران میزبان مسابقات فیتنس چلنج قهرمانی آسیا در بخش بانوان است ورزشی که امروز در داخل اجازه فعالیت از آن گرفته شده است.

دلایل حساسیت بر روی ورزش پرورش اندام بانوان

سعید فائقی، معاون فنی پیشین سازمان تربیت بدنی هم درباره دلایل حساسیت برروی ورزش پرورش اندام بانوان گفت: نه تنها بر روی پرورش اندام بلکه در مورد ورزش بانوان همیشه حساسیت‌هایی وجود داشته است و این موضوع سیر تاریخی دارد و به‌مرور زمان توانسته است خود را ثابت کند.

مسئله اصلی حجاب است

او افزود: موضوع و مشکل اصلی در این زمینه حجاب است بنابراین پوشش بانوان باید به‌گونه‌ای باشد تا بتوانند این مسئله را حل و درعین حال حجاب را هم رعایت کنند. امروز خوشبختانه توانسته‌ایم با تلاش بسیار پوشش خاص بانوان ورزش‌کار را طراحی و ارائه کنیم که در داخل و دنیا هم پذیرفته شده است.

البته فائقی با تاکید بر این‌که این موضوع در روز‌های آینده حل می‌شود، تصریح کرد: این روز‌ها در فدراسیون انتخابات در جریان بود و شاید به این دلیل این موضوع رخ داد و امیدواریم این مسئله در روز‌های آینده با کمک کارشناسان و لابی‌گری حل شود که من مطمئنم این‌گونه خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون