کد خبر: ۳۷۹۸۳
۱۰:۲۱ -۱۸ دی ۱۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: معدن‌دارها از یک دستگاه خاص انتظار و توقع ندارند، بلکه می‌گویند تمام ساختارهای حاکمیتی مرتبط باید ما را دریابند.

استخراج معدن

نشان تجارت - عبدالناصر درخشان، نماینده ایرانشهر در مجلس یازدهم گفت: فعالیت بخش خصوصی در حوزه معدن را باید یکی از بخش‌های مهم کشور قلمداد کرد، آن هم در دورانی که کشور ما با بحران اقتصادی روبه روست.

وی افزود: حوزه معدن با پتانسیل و با ظرفیت بالایی که دارد، متاسفانه در ایران اگر به درستی از آن استفاده می‌شد، می‌توانست کشور را تا حد قابل توجهی از پیچ و خم‌های اقتصادی نجات دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه چرا بخش خصوصی آن‌طور که باید و شاید در حوزه معدن فعال نیست، گفت: بخش خصوصی واقعی در ایران، قدرتمند نیست. ما به ظاهر، هلدینگ‌های متفاوت و متعددی داریم، اما اکثر آن‌ها مستقیم و غیرمستقیم وابسته به بدنه دولت هستند. پس اگر بخش خصوصی بخواهد قوی باشد و در عرصه‌هایی مثل معدن ورود پیدا کند باید کاملاً این اطمینان را به آن‌ها داد که بدانند دولت رقیب آن‌ها نیست.

درخشان تصریح کرد: اینکه دولت از تصدی‌گری جدا شود و بخش خصوصی، کار را به دست بگیرد، اولین گام است. از این‌رو حمایت تمام‌قد و منطقی دولت باید از بخش خصوصی نقشه راه اقتصاد کشور باشد.

این نماینده استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مشکلات حوزه معدن و معدن‌داران بسیار زیاد، اما قابل حل است. آن‌ها از یک دستگاه خاص انتظار و توقع ندارند، بلکه می‌گویند تمام ساختارهای حاکمیتی مرتبط باید ما را دریابند. کار اکتشاف و استخراج معدن، کاری سخت و زمان‌بر است که البته نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری هنگفت هم دارد. حال بخش خصوصی نحیف اگر حمایت مالی نشود و تسهیلات را به موقع دریافت نکند، چگونه می‌خواهد در مسیر رشد و تعالی اقتصاد قدم بردارد؟

وی با اشاره به اینکه دولت باید بخش خصوصی را به عنوان تسهیل‌کننده کار در حوزه معدن ببیند، گفت: اگر رویکرد دولت تغییر پیدا کرد، آن‌گاه هم بخش خصوصی قوی‌تر خواهد شد و هم شاهد حضور قوی‌تر آن‌ها در حوزه اقتصاد و مسائل حساسی مثل معدن خواهیم بود.

درخشان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات دیگر که مطالبه معدن‌داران است، به روز نبودن ماشین‌آلات در این بخش است. به هر حال تحریم‌ها مانع واردات این تکنولوژی شده است، اما دولت باید راه و روش حل این چالش را پیدا کند تا کارها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون