کد خبر: ۳۷۹۴۸
۱۸:۴۸ -۱۶ دی ۱۴۰۰
طرح توزیع قیر رایگان که به دلیل ایجاد رانت و فساد گسترده از بودجه سال ۱۳۹۹ حذف شده بود، با روی کار آمدن مجلس یازدهم و حمایت تمام قد نمایندگان این دوره از این طرح، بار دیگر در لایحه بودجه لحاظ شد. حال، پای این ردیف فسادزا در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز باز شده است و به زودی تصویب خواهد شد.

تهاتر

نشان تجارت - هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصادآنلاین درمورد تصویب شدن یا نشدن طرح توزیع قیر رایگان در بودجه سال آینده گفت: فکر نمی‌کنم با تصویب طرح، مخالفتی شود.

وی تصریح کرد: قیر به صورت رایگان، تحویل داده نمی‌شود و دولت، مبلغ آن را محاسبه می‌کند. بحثی که در بودجه آمده، به این شکل است که دولت اعتباری از بودجه عمومی را به قیر اختصاص داده و پس از آن، به دستگاه‌ها اختصاص می‌دهد؛ بنابراین قیر، رایگان نیست و تنها اسم طرح، قیر رایگان نام‌گذاری شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: درواقع تهاتری صورت نمی‌گیرد، بلکه برای آسفالت کردن و ساخت پروژه‌ها، دولت قیر را تامین می‌کند و دیگر مصالح را، نهاد مربوطه در اختیار پروژه می‌گذارد. تهاتر در گذشته به این صورت بود که پیمانکار امکان تحویل قیر یا تعویض آن را با کالای دیگری داشت. اما سال آینده، تهاتری صورت نمی‌گیرد و پیمانکار تنها می‌تواند سهمیه قیر را دریافت کند و اجازه تهاتر ندارد.

بیگی نژاد درمورد رانت ایجادشده در طرح توزیع قیر رایگان در سال‌های گذشته گفت: در قسمت تهاتر، ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد. سهمیه قیر، تقسیم‌بندی می‌شود و میان دستگاه‌ها توزیع می‌شود. برخی این پیشنهاد را مطرح کردند که کلمه تهاتر در متن بودجه استفاده شود و در گذشته نیز در بودجه لحاظ می‌شده است. اما از سال گذشته، کلمه تهاتر در بودجه استفاده نشده و بازگشت این کلمه به بودجه، فسادزا است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در زمینه نرخ سوخت برخی از شرکت‌ها در بسته پیشنهادی ده‌گانه خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، خاطر نشان کرد: این پیشنهاد برای مجموعه‌های پرسود در نظر گرفته شده است. درواقع از سود شرکت‌هایی که سودآوری بالایی دارد، کمی کاسته می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون