کد خبر: ۳۷۷۱۶
۱۶:۲۱ -۱۰ دی ۱۴۰۰
نماینده شیراز گفت: ایران، کشور کم‌باران و نیمه‌خشک است، از این‌رو بهره‌برداری از معادن باید با دقت و نظارت بیشتر دنبال شود.

پاک فطرت

نشان تجارت - علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در خصوص اینکه حفظ محیط زیست در کنار استخراج از معادن چقدر مهم است؟ گفت: بحث‌های محیط زیستی که در کنار استخراج از معادن مطرح می‌شود بسیار حائزاهمیت است، زیرا اگر تمام هدف را روی استخراج مواد معدنی بگذاریم، به مرور لطمات جبران ناپذیری را به کشور وارد خواهیم کرد.

وی افزود: ایران، کشور کم‌باران و نیمه‌خشک است، از این‌رو بهره‌برداری از معادن باید با دقت و نظارت بیشتر دنبال شود. گاهی می‌بینیم و می‌شنویم که روند نادرست در استخراج معادن باعث شده که خاک، جنگل، حیات وحش و حتی زندگی به مردم به خطر بیفتند که این ضررها بر سود حاصل از آن تحرکات غلبه می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: ما دو نوع معدن داریم؛ معادن روباز و معادن زیرزمینی. کار در هر کدام از این معادن، رعایت خاص مسائل محیط زیست را می‌طلبد که اکنون، آیین‌نامه‌های آن، در سازمان مربوطه موجود است و اگر با نظارت کارشناسان آن سازمان صورت بگیرد، دغدغه‌ها به حداقل خواهد رسید.

پاک فطرت با اشاره به اینکه اگر هدف تنها استخراج نباشد و فرآوری مواد اولیه به منظور رسیدن به محصول نهایی باشد، گفت: اگر از معدنی به مرور برداشت شود و سپس روی فرآوری آن کار کنیم، هم تا دهه‌ها معدن داریم و هم محیط زیست کمتر آسیب می‌بیند، اما وقتی هدف فقط استخراج مواد معدنی و خام‌فروشی باشد، هم مواد معدن به سرعت تمام می‌شود و هم لطمات زیادی و آسیب‌های زیست محیطی فراوانی به جغرافیا و تمام جانداران وارد می‌شود.

نماینده شیراز اظهار داشت: یکی از کارهایی که از وظایف وزارت صمت و سازمان محیط زیست است و همیشه باید با دقت آن را دنبال کنند، گرفتن تعهدات لازم از معدن‌داران برای احیای و بهبود شرایط زیست محیطی است. نمی‌توان از معدن‌دار تنها توقع استخراج مواد معدنی را داشت، زیرا مسائل موازی با آن هم برای ما مهم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معدن‌دار باید به مراتب بیشتر از آن خسارتی که به محیط زیست می‌زند در جهت احیای آن کوشا باشد. ضمناً نمی‌توان در این رابطه یک دستورالعمل که برای همه نقاط کشور باشد، صادر کرد. مسائل محیط زیستی و آسیب‌های وارد به آن، در جای جای کشور متفاوت است و این وظیفه سازمان محیط زیست است که با بررسی میدانی، چالش‌ها را لیست و راهکارها را ارائه دهد.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون