کد خبر: ۳۷۶۷۰
۱۰:۰۰ -۰۹ دی ۱۴۰۰
اصلانی گفت: واقعیت این است که بازار سهام در حال تثبیت است. تثبیتی که بتواند بعد از آن روند صعودی پایدار را به خود بگیرد. در نتیجه به تدریج در آینده شاخص رشد شاخص کل خواهیم بود. ممکن است که در برخی روز‌های هفته بازار منفی شده باشد، اما این منفی شدن به این معنی نیست که اتفاقات بدی در بازار می‌افتد.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - اصلانی درباره تحلیل بورس در هفته اول زمستان و پیش‌بینی رفتار بازار سرمایه در هفته آتی اظهار داشت: در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار درباره شاخص کل، نماد‌ها و سهم‌ها کفی یک روند کلی را مشخص کرده است. اگر خیلی درگیر روند نوسانات روزانه در این روز‌ها باشیم، درست نیست. واقعیت این است که بازار سهام در حال تثبیت است. تثبیتی که بتواند بعد از آن روند صعودی پایدار را به خود بگیرد. در نتیجه به تدریج در آینده شاخص رشد شاخص کل خواهیم بود. ممکن است که در برخی روز‌های هفته بازار منفی شده باشد، اما این منفی شدن به این معنی نیست که اتفاقات بدی در بازار می‌افتد. به تدریج بازار شرایط خود را آرام آرام پیدا می‌کند و عقب ماندگی که بازار سهام نسبت به دیگر بازار‌ها دارد، جبران می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه درباره احتمال صعودی شدن بازار در آینده گفت: فروش اوراق یکی از دلایل صعودی شدن بازار در آینده می‌تواند باشد. از آنجا که فروش اوراق مقداری کمتر شده است و در بودجه ۱۴۰۱ نیز دولت فروش اوراق را نسبت به سال ۱۴۰۰ کمتر دیده، امیدواری به بازار سرمایه داده است.

او ادامه داد: در عینحال چشم‌انداز مثبت برای روند عملیاتی و سودسازی شرکت‌ها نیز می‌تواند شاخص بورس را صعودی کند. از ابتدای سال ۱۴۰۰ این چشم انداز مناسب بوده است. اگر سود شرکت‌های صعودی هم نباشد، به هر حال افت آنچنانی هم ندارد و روند مشخصی را هم طی می‌کند. حتی چشم انداز اینکه روند سودسازی شرکت‌ها بهتر شود، بیشتر است.

اصلانی با اشاره به عقب ماندگی بازار سرمایه گفت: از آنجا که بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی همچون مسکن، طلا، ارز عقب ماندگی دارد، بازار سرمایه پتانسیل رشد دارد. همه این عوامل باعث ارزندگی بازار سرمایه می‌شود. فردا هم اگر روند بازار ضعیف شد، نمی‌توان گفت که روند نزولی دارد، بازار در حال تثبیت روند خود است.

اصلانی با اشاره به بسته بورسی حمایتی دولت تصریح کرد: کمک نقدی دولت به بورس مبلغ چندانی نیست که کمک خاصی به بازار سرمایه بکند. ۵۰ هزار میلیارد کمک در نظر گرفته شده بود که ۴۰ هزار میلیارد آن فقط به شکل سهم است و ۱۰ هزار میلیارد نقدی است که ممکن است این قول‌ها عملی نشود. بازار روی این دست قول‌ها چندان حساب باز نمی‌کند.

وی افزود: با اینحال در بند‌های دیگری که بسته بورسی دولت رئیسی در نظر گرفته می‌تواند بر چشم انداز مثبت روند سودسازی شرکت‌ها تاثیر بگذارد. مواردی از جمله تخفیف‌های مالیاتی، کاهش نرخ سوخت، امکان عرضه دلار شرکت‌های صادراتی خارج از بازار نیمایی، همه این‌ها باعث بهبود روند سودسازی شرکت‌ها در آینده می‌شود. در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌توان بررسی کرد که چقدر از این وعده و عید‌ها عملی خواهد شد.

اصلانی درباره پیش‌بینی بازار بورس در هفته آینده گفت: عوامل دیگری الان بر بازار سهام تاثیرگذار است. تمام بازار‌ها چشم به اخبار مذاکرات وین دارند. اگر مذاکرات به نتایج مثبتی برسد، برای یک سری از گروه‌های خودرویی و بانکی خوب خواهد بود. دخالت خنثی رو به بالا احتمالا هفته بعد ادامه داشته باشد تا خبر مناسبی از مذاکرات وین به گوش برسد. این اخبار به ادامه روند صعودی بازار کمک خواهد کرد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون