کد خبر: ۳۷۶۳۶
۱۰:۰۳ -۰۸ دی ۱۴۰۰
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: فعالیت واحد‌هایی صنفی با نام تشخیص رنگ خودرو در سطح شهر بدون دریافت مجوز رسمی، زیر نظر هیچ اتحادیه‌ای نیست و در برخی مواقع با دریافت زیر میزی از فروشنده شرایط را برای خریدار خودرو سخت‌تر کرده است.

ترفند‌های دلالان خرید و فروش خودرو

نشان تجارت - رنگ خوردگی بدنه خودرو در معاملات خودرویی در نظر گرفته می‌شود و در تعیین قیمت نهایی خودرو تاثیر دارد. خیابان سهروردی، امامت، ستارخان و چند خیابان دیگر تهران، بورس کارشناسان تشخیص رنگ بدنه خودرو شده است. این واحد‌های صنفی تنها با چند لامپ مهتابی، قابلیت تشخیص رنگ خوردگی خودرو‌های دست دوم را دارند!

هزینه کار به اصطلاح کارشناسی در این واحد‌های صنفی از ۵۰۰ هزار تومان به بالا تعیین شده است که باید از جیب خریدار به جیب صاحبان این واحد‌های صنفی منتقل شود؛ آن هم زمانی که قیمت خودرو به خودی خود با جهش‌های عجیب و غریب روبرو شده و خریدار پس از گذر از هفت خوان هزینه، صاحب یک خودروی کارکرده می‌شود!

خرید خودرو دست دوم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و پایین‌تر بودن از خودروی صفر رونق زیادی دارد. از این رو فروش در این بازار ترفند‌های زیادی دارد.

حالا با توجه به گرانی بیش از انتظار خودرو‌های تولید داخل و وارداتی، بازار خودرو‌های دست دوم برای واسطه گران فعال در این عرصه جذاب‌تر شده تا جایی که به دنبال راهی برای کسب سود بیشتر از جیب خریدار و فروشنده خودرو هستند.

هرچند خرید و فروش خودرو‌های دست دوم نظامند و دارای قانون نیست، اما برای کاهش خسارت‌های ناشی از حضور دلالان باید وزارت صمت نظارت کامل و کافی بر بازار خودرو‌های دست دوم داشته باشد.

فعالیت واحد‌های تشخیص رنگ خودرو؛ بدون مجوز

در همین رابطه اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: اتحادیه با فعالیت بدون مجوز واحد‌های صنفی با نام کارشناسان تشخیص رنگ خوردگی بدنه خودرو مخالف است.

وی تصریح داشت: به دنبال بی نظمی در معاملات خودرو‌های دست دوم، اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بار‌ها موضوع فعالیت بدون مجوز این واحد‌ها را به وزارت صمت با انتقاد از ایجاد تنش قیمتی در بازار اعلام کرده است.

کرمی ادامه داد: دستمزد تشخیص رنگ خودرو توسط این واحد‌ها بدون نرخ مصوب است. زمانی که تمام برنامه‌ها در کشور یک بام و دو هواست چطور می‌توان انتظار رسیدگی در این شرایط را داشت.

این مسئول صنفی یادآور شد: تعدادی از صاحبان این واحد‌های صنفی (تشخیص رنگ خودرو) درخواست تشکیل اتحادیه را به وزارت صمت داده اند. اما هنوز هیچ جوابی مبنی بر مجوز راه اندازی چنین اتحادیه‌ای از سوی وزارت صمت اعلام نشده و این واحد‌های صنفی همچنان بدون مجوز در حال فعالیت می‌باشند.

وی تصریح داشت: دریافت پروانه کسب توسط این واحد‌های صنفی هم نامشخص است و با کسب برخی اختیارات از بخش بازرگانی اقدام به تشخیص رنگ در واحد‌های صنفی خود دارند که این موضوع به دلیل نبود اتحادیه غیر قانونی است و هیچ مرجعی تا کنون با این واحد‌ها برخورد نداشته است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: دلال بازی و دریافت زیر میزی در این بخش به ضرر نمایشگاه داران و همچنین خریداران خودرو شده است. تشخیص عمدی عدم رنگ خوردگی بازار سود جویی در خرید و فروش خودرو‌های دست دوم را بیشتر کرده است.

وی تصریح داشت: این موضوع اعتماد خریدار و فروشنده را به فعالان این بخش کاهش داده و همین موضوع شرایط معاملات خودرویی را بیش از گذشته سخت‌تر و پُر هزینه‌تر کرده است.

به گفته کرمی؛ خرید خودرو دست دوم برای عده‌ای از مردم که توان خرید خودروی صفر را ندارند امتیاز است، اما این نوع از خرید با برخی تهدید‌ها نیز همراه است چرا که بسیاری از خریداران متوجه می‌شوند خودرو خریدارای شده توسط آنان، فاقد ویژگی‌هایی است که توسط فروشنده عنوان شده است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران ادامه داد: بسیاری از فروشندگان خودرو در این بازار دلال هستند که با استفاده از ترفند‌های مختلف سعی می‌کنند با وارونه جلوه دادن اطلاعات مربوط به خودرو، آن را با قیمت بیشتری به فروش برسانند که در این بین سود زیادی را از جیب خریدار کسب کنند.

این فعال صنفی تأکید کرد؛ با این بهانه واحد‌های صنفی تازه تأسیس در سطح شهر اقدام به تشخیص رنگ خوردگی بدنه خودرو‌های دست دوم کرده اند. "تشخیص رنگ " آن هم در راهرویی که هر دو طرف آن لامپ مهتابی تعبیه شده، بار هزینه جدیدی را بر گردن خریدار خودرو گذاشته است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون