کد خبر: ۳۷۵۴۲
۰۹:۵۱ -۰۵ دی ۱۴۰۰

خودخواهی در طبیعت

نشان تجارت - عموم مردم به خاطر کار خسته‌کننده و هوای آلوده در زندگی شهری، در آخر هفته به طبیعت پناه می‌برند و این حق عمومی و همگانی آن‌هاست که بتوانند از مواهب طبیعت استفاده کنند و در این راستا بر دولت‌ها و مسئولین فرض و لازم است تا در حد مقدورات، زمینه استفاده و بهره‌مندی مردم از این امکان را فراهم آورند.

متاسفانه سال‌هاست که در فضای پارک‌ها و فضا‌های خارج از شهر با یک سنت غلط مواجه هستیم که شاید تاکنون صاحب‌نظران کمتر به آن توجه کرده باشند.

اگر تنها همین یک جمله ارزشمند از مونتسکیو را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم که «آزادی هرکس تا آنجایی است که به آزادی دیگران لطمه نزند» کافی خواهد بود تا در زندگی شهری، مراعات بسیاری از مسائل و حقوق شهروندان را بنمائیم.

کسانی که بدون توجه به حقوق دیگران در فضا‌های عمومی پارک‌ها و خارج از شهر‌ها مبادرت به روشن کردن آتش و پختن غذا‌هایی مثل کباب و جوجه می‌نمایند افراد خودخواهی هستند که به خاطر خوردن یک سیخ کباب حاضرند هوای عمومی پارک‌ها و خارج از شهر و کوه‌ها را آلوده نمایند و به حقوق مردم که از هوای آلوده و سمی شهر‌ها به دل طبیعت پناه برده تجاوز کرده و آسیب برسانند.

متاسفانه آلوده کردن هوای پاک طبیعت توسط برخی از انسان‌های خودخواه با آتش درست کردن در دل طبیعت علاوه بر مزاحمت عمومی و تجاوز به حقوق شهروندی و از بین بردن هوای پاک و اکسیژن موجود در فضا، در بسیاری از موارد موجب آتش سوزی‌های ناخواسته در جنگل‌ها و مراتع و پارک‌ها هم می‌شود که این خود یک جرم و گناه نابخشودنی دیگر است.

به هر حال دولت‌ها و مسئولین موظفند با وضع قوانین و فرهنگ‌سازی و ارشاد به طور جدی از این سنت غلط عده‌ای خودخواه جلوگیری کنند و در جهت حفظ حقوق عامه مردم و حفظ محیط زیست با این‌گونه افراد برخورد شود تا شاید به تدریج این فرهنگ اشتباه از درون جامعه برچیده و مردم را به حفظ ارزش‌های منابع طبیعی آگاه‌تر نمایند.

فرهنگ‌سازی به منظور امر به معروف و نهی از منکر در حذف سنت‌های غلط مثل سیگار کشیدن و ریختن زباله در اماکن عمومی و یا آتش درست کردن در فضا‌های تفریحی طبیعت و ده‌ها مساله از این قبیل، وظیفه یکایک مردم است.

سالم‌سازی طبیعت اول باید از سالم‌سازی عقل‌ها و اندیشه‌های مردم شروع شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

*فعال سیاسی - اجتماعی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون