کد خبر: ۳۷۴۲۳
۰۰:۴۳ -۰۲ دی ۱۴۰۰
معاون اقتصادی رئیس جمهور در حالی خبر از ارائه یارانه نقدی ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی داده که سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است این افزایش یارانه انجام و سپس ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود تا کام مردم به دلیل گرانی‌ها تلخ نشود هرچند این افزایش یارانه منجر به افزایش قدرت خرید مردم نخواهد شد.

افزایش یارانه نقدی

نشان تجارت - محسن رضایی وعده افزایش یارانه ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی را در ماه جاری داده است؛ آنگونه که معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرده، دولت برای پرداخت این یارانه عجله دارد و می‌خواهد این کار را در ماه پیش رو انجام دهد، اما گویی به نظر می‌رسد هنوز دولتمردان در این مساله به تصمیم قطعی نرسیده اند، زیرا وزیر اقتصاد روز گذشته اعلام کرد: هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای افزایش یارانه‌ها اعلام نشده است.

افزایش تورم به رقمی بی سابقه با حذف ارز ترجیحی

یک اقتصاددان با بیان اینکه دولت به دلیل شعار‌های پیش از انتخابات خود اصرار دارد که این کار را زودتر انجام دهد، به اقتصاد ۲۴ گفت: دولت می‌گوید نمی‌خواهیم سفره مردم را به برجام گره بزنیم. الان به ظاهر به زعم خود این کار را در بودجه آینده کرده و پیشاپیش می‌خواهد ارز را گران هم کند.

سید مرتضی افقه ادامه داد: اگر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، بدون تردید ۷ درصد تورم افزایش خواهد داشت و اگر این درصد به تورم ۴۵ درصدیِ حال حاضر اضافه شود از رقم بی سابقه تورم سال ۷۴ هم عبور می‌کند.

اول یارانه می‌دهند بعد ارز را گران می‌کنند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به اقتصاد ۲۴ گفت: به نظر من، این ارز را قبل از اعطای یارانه به مردم گران نمی‌کنند، زیرا کام مردم را اول شیرین می‌کنند و اول یارانه را می‌دهند و بعد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کنند.

افقه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه دولت پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، منابع لازم را برای افزایش یارانه از کجا تامین می‌کند، گفت: دولت احتمالا یا از بانک مرکزی وام می‌گیرد یا از تنخواه دولت برمی دارند و سپس بعد از حذف ارز ترجیحی، آن پول را برمی گردانند. در حال حاضر دولت پولی برای این کار ندارد و دنبال منابع می‌گردد؛ بنابراین وسوسه می‌شود بنزین یا ارز ۴۲۰۰ تومانی را گران کند.

سردرگمی دولتمردان برای حذف ارز ترجیحی

این اقتصاددان با بیان اینکه هنوز دولت به نتیجه قطعی نرسیده که چیکار می‌خواهد کند، گفت: دولت تحت فشار رسانه‌ها می‌خواهد وعده‌هایی که قبل انتخابات داده است را عملی کند، ولی منابع لازم را ندارد؛ بنابراین این ناهماهنگی‌ها هم بین دولتمردان پیش می‌آید که معاون اقتصادی رئیس جمهوری در مورد گرانی ارز سخنی می‌گوید که با سخنان وزیر اقتصاد همخوانی ندارد.

افقه ادامه داد: سردرگمی در بین تصمیم گیران دولتی وجود دارد و این صحبت‌ها هم در حد حرف است. البته اعلام خبر ارز ترجیحی هم اثر روانی دارد و موجب گرانی می‌شود.

دولت چاره‌ای جز افزایش یارانه‌ها ندارد

این استاد دانشگاه گفت: افزایش یارانه نقدی ممکن است تبدیل به تقاضا شود به خصوص تقاضای طبقات پایین را افزایش می‌دهد که البته از یک جنبه می‌تواند خوب باشد؛ به شرطی که واحد‌های اقتصادی ما بخشی از عدم تولید و پایین بودن ظرفیت تولیدشان به دلیل نبود مشتری باشد.

به گفته افقه، وقتی کشور را این گونه اداره می‌کنند که ۶۰ ملیون نفر زیر خط فقر هستند و قرار است یارانه به آن‌ها تعلق بگیرد دولت چاره‌ای جز افزایش یارانه ندارد.

مردم از افزایش یارانه نقدی ضرر می‌کنند

این اقتصاددان با بیان اینکه وقتی مردم را با سیاست‌های غلط فقیر کردند باید از آن‌ها حمایت کنند، گفت: اگر مردم را به بازار آزاد بسپرند فقرا، فقیرترمی شوند؛ بنابراین باید یارانه یا سبد کالایی بدهند تا نابرابری بیشتر از این نشود.

افقه ادامه داد: اگر این مبلغ به طور کلی صرف افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شود تاثیری در افزایش قدرت خرید خانوار ندارد، اما اگر امسال هم برابر باشد در سال‌های آینده، چون یارانه ثابت است و نرخ تورم افزایش می‌یابد، این رقم کم کم خنثی می‌شود و عملا در میان مدت مردم از این افزایش قیمت ارز ضرر می‌کنند. توجه داشته باشیم ریشه تورم ناکارآمدی است نه افزایش نقدینگی و به همین دلیل تورم سال به سال افزایش می‌یابد و قدرت خرید خانوار، کاهش و این سیکلی است که مدام تکرار می‌شود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون