کد خبر: ۳۷۳۸۲
۱۸:۴۹ -۳۰ آذر ۱۴۰۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از آنجایی که ۱۰ درصد منابع و ذخایر دنیا در کشور ما وجود دارد، اگر از این فرصت طلایی و نعمت خدادادی به‌خوبی استفاده می‌کردیم در کشور حتی یک فقیر هم نبود.

استخراج معدن

نشان تجارت - سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اینکه چرا حدود ۵۰ درصد از معادن کشور در حالت نیمه‌تعطیل به‌سر می‌برند و راندمان‌شان پایین است؟ گفت: متاسفانه در همه بخش‌های کشور، بروکراسی اداری کار را سخت و پیچیده کرده است. از این‌رو، در حوزه معادن هم شاهد چنین بروکراسی‌هایی هستیم و وزارت صمت و مابقی وزارتخانه‌ها، هرکدام نظر و تصمیم خود را دارند و همین امر باعث شده که اکنون، بسیاری از معادن ما تعطیل یا نیمه‌تعطیل باشند.

وی افزود: از آنجایی که ۱۰ درصد منابع و ذخایر دنیا در کشور ما وجود دارد، اگر از این فرصت طلایی و نعمت خدادادی به‌خوبی استفاده می‌کردیم در کشور حتی یک فقیر هم نبود و به جای کارگری‌کردن مردم ما در کشورهای دیگر، تازه باید کارگران دیگر کشورها به ایران می‌آمدند و این‌جا مشغول فعالیت می‌شدند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برای رهایی از این شرایط، در درجه اول باید با فساد اداری مبارزه کنیم، چون ادارات ما گرفتار مفسده هستند و اگر ارباب رجوع زیرمیزی ندهد کارش انجام نمی‌شود. حتی بعضی جاها این رشوه را رسماً درخواست می‌کنند. همین اتفاقات نامبارک، باعث شده که نتوانیم به‌خوبی از امکانات کشور استفاده کنیم و فرصت‌ها را از دست داده و ذخایر و منابع ما یا نابود می‌شوند و یا نمی‌توانیم از آن‌ها بهره‌وری بهینه داشته باشیم.

نماینده فلاورجان اظهار داشت: موضوع دیگر، این است که عده‌ای برای راحت‌تر پول درآوردن، دنبال خام‌فروشی هستند در حالی که اگر مواد استخراج‌شده معادن ما فرآوری شوند، می‌توانیم برای دو برابر جمعیت کنونی، اشتغال و رشد اقتصادی ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر در کشور، رانت‌خوار زیاد داریم و کسانی هستند که به ۲۰ برابر حق خودشان هم راضی نیستند. این رویکرد مخرب، در همه اقتصاد کشور رخنه کرده است. از طرفی، فساد در حوزه‌هایی که ظرفیت بالایی دارند، بیشتر است. پس ضرورت دارد نظارت و کنترل‌ها در این بخش‌ها مثل معدن صدچندان شود. اکنون در محاصره سخت اقتصادی قرار گرفته‌ایم و اگر دل‌مان به حال مردم و نسل آینده می‌سوزد باید، هم جلوی رانت و خام‌فروشی را بگیریم و هم، با ارائه تسهیلات هدفمند، سرمایه‌گذار را به منظور بهره‌وری معادن که در آن ایجاد شغل هم هست، یاری کنیم.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون