کد خبر: ۳۷۳۶۴
۱۰:۳۰ -۳۰ آذر ۱۴۰۰
اگر برای خرید روسری و شال به سراغ فروشگاه‌های سطح شهر رفته یا یک وب گردی در سایت‌ها و پیچ‌های فضای مجازی داشته باشید با افزایش قیمت بی سابقه این محصولات روبرو می‌شوید. به دلیل ضرورت حجاب، حذف این هزینه آن از سبد خانوار‌ها غیر ممکن است!

واردات لباس

نشان تجارت - گرانی روسری و شال مشتریان را به شدت کاهش داده است. احمدیان یکی از فروشندگان شال و روسری با تأکید بر این مطلب گفت: فروش روسری و شال بازاری ندارد. مردم بتوانند شکم خود و خانواده را سیر کنند هنر کرده اند!

به گفته احمدیان؛ هر سال قبل از شروع فصل جدید و در ماه‌های مختلف سال خریداران از بیشتر شهرستان‌ها به این بازار می‌آمدند. صاحبان واحد‌های صنفی در سطح شهر تهران نیز مشتری هفتگی این بازار بوده اند. تا سال قبل علی رغم اینکه مردم مطلع هبودند این بازار عمده فروش روسری و شال است؛ اما باز مشتریان خُرد جهت خرید روسری وارد این بازار می‌شدند و اصرار به خرید تک داشتند.

اما نکته جالب این است که امسال چنان رکودی بر این بازار حاکم است که فروشندگان روسری و شال در این بازار روز‌های سختی را طی می‌کنند. همه به دنبال مشتری هستند و نگران از تأمین نقدینگی جهت پاس کردن چک هایشان!

به گفته این فروشنده؛ مشکل اصلی این بازار افزایش سه برابری جنس است. شال و روسری به عنوان یکی از الزامات پوششی خانم‌ها در کشور، سرمایه گذاران زیادی را به سمت تولید این محصول ترغیب کرده است. امروز تولید کنندگانی زیادی در این بخش فعال می‌باشند. اما افزایش قیمت مواد اولیه تولید را سخت‌تر و گران‌تر از گذشته کرده است. تا جایی که بیشتر تولید کنندگان روسری و شال مجبور شدند مواد اولیه (پارچه، نخ، رنگ) را به دلیل افزایش نرخ ارز با قیمت‌های بسیار گران خریداری کنند. در نهایت روسری و شال تولید داخل با افزایش قیمت بیش از ۶۰درصدی به دست عمده فروش می‌رسد. حالا این محصول تا به دست مشتری نهایی برسد با افزایش قابل توجه قیمت مواجه می‌شود. در واقع روسری و شال‌های تولید داخلی از ۱۰۰ هزار تومان به بالا توسط خرده فروشان خرید داری و با توجه به افزودن سود چند درصدی، به مشتری نهایی فروخته می‌شود.

هیاهوی واردات روسری‌های لاکچری

بیش از ۷۰ درصد بازار روسری و شال وارداتی است. احمدیان با تأکید بر این موضوع می‌گوید: گرانی، واردات روسری و شال را بی صرفه کرده است. چرا که بیشتر مردم توان خرید روسری‌های چند ده میلیونی و لاکچری را ندارند. روسری‌های ترک، چینی و کره‌ای بیشتر آمار واردات را در بازار دارند. همین محصولات نسبت به سال گذشته شاید به دو برابر رسیده باشد. امسال پس از گذشت ۸ ماه از سال، فروش روسری و شال تولید داخل با کاهش ۵۰ درصدی و محصولات وارداتی با اُفت فروش ۸۰ درصدی مواجه شده است!

این فروشنده روسری و شال با اشاره به اینکه فضای مجازی رقیب اصلی فروشندگان بازار تهران شده است گفت: پیچ‌ها و سایت‌های مختلف اقدام به واردات و فروش روسری و شال کرده اند که متاسفانه به دلیل عدم نظارت کافی از سوی متولیان محصولات با هر نوع کیفیت و قیمت به دست مشتری می‌رسد. بسیاری از خریداران این محصولات در فضای مجازی با تخفیف‌های ظاهری و جنس‌های نامرغوب به شدت متضرر شده‌اند، اما این سایت‌ها با تبلیغات فریبنده همچنان در فروش روسری و شال پیشتازتر از بازار شده اند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون