کد خبر: ۳۷۱۹۵
۱۰:۵۸ -۲۵ آذر ۱۴۰۰
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: سرمایه‌گذاری که می‌خواهد معدن را استخراج کند و به درآمد قابل ملاحظه‌ای برسد باید بخش اندکی از درآمد خود را صرف حفظ محیط زیستی که به آن آسیب زده است، بکند.

احمد راستینه

نشان تجارتاحمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی درباره اینکه چطور می‌توان تعادلی را بین استخراج معادن و حفظ محیط زیست ایجاد کرد؟ گفت: این پرسش شما، دغدغه بسیاری از نمایندگان مجلس هم هست، از این‌رو این موضوع را با وزیر صمت مطرح کردیم که چطور می‌توان دو این کار اساسی را با کمترین لطمه انجام داد.

وی افزود: به هر حال، هم استخراج معادن موضوع مهمی است که اقتصاد ما به آن احتیاج دارد و هم، حفظ محیط زیست برای همگان مهم است، زیرا که سلامت هر جانداری به آن وابسته است. وزیر صمت هم این موضوع برایش بسیار مهم شده به طوری که جدیداً به طور خاص در همین رابطه اظهارنظر کردند و دنبال این هستند که با کمک همکارانشان بهترین راه را برای این مسیر پیدا کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: کار در معادن، کمک به اشتغال‌زایی در کشور است و نباید از این ظرفیت به راحتی عبور کرد، ولی هر کاری خوب که بخواهد انجام شود شاید در کنارش ضررهایی هم داشته باشد، مثل استخراج معادن که می‌تواند محیط زیست را دستخوش تغییرات کند. به نظر، بهترین راه این است که در ابتدای قرارداد از سرمایه‌گذار تعهد گرفته شود که همان میزان که به محیط زیست لطمه زده می‌شود به همان اندازه هم به احیای آن کمک کند. به طور مثال شاید ضرورت داشته باشد که سرمایه‌گذار با درخت‌کاری در آن منطقه، تا حدی محیط زیست آسیب دیده را بازیابی کند. طبیعتاً برای چنین کاری باید مطالعاتی انجام شود و حافظان محیط زیست به کمک مسئولان وزارت صمت، تعهدات را به سرمایه‌گذار به طور مشخص اعلام کنند.

راستینه با اشاره به اینکه در گذشته، تعهدات لازم محیط زیستی از سرمایه‌گذار گرفته نشده بود، گفت: باید در همان شروع کار، قاطع و صریح بود. پیشرفت یعنی، همه کارها به موازات هم درست پیش برود نه اینکه قسمتی خوب جلو برود و قسمتی دیگر رها شود. سرمایه‌گذاری که می‌خواهد معدن را استخراج کند و به درآمد قابل ملاحظه‌ای برسد باید بخش اندکی از درآمد خود را صرف حفظ محیط زیستی که به آن آسیب زده است، بکند. از این‌رو شایسته است که وزارت صمت، آیین‌نامه‌های خود را در بخش قرارداد با سرمایه‌گذاران معدنی اصلاح کند تا رضایت همه افراد و دستگاه‌ها به وجود بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که با گرفتاری‌های سرمایه‌گذاران هم آشنا هستم و می‌دانم که این عزیزان هم با چالش‌هایی مخصوصاً در حوزه نقدینگی مواجه هستند، پیشنهاد می‌کنم زمانی به عنوان تنفس به آن‌ها داده شود تا پس از سر و شکل گرفتن کار و موفقیت در استخراج، وظیفه اجتماعی خودشان که حفظ محیط زیست است را انجام دهند.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون