کد خبر: ۳۷۱۷۱
۲۰:۳۰ -۲۴ آذر ۱۴۰۰
آیا شما بار‌ها کارهایتان را به عقب می‌اندازید و همیشه برای انجام دادن هر کاری بهانه‌ای برای به تعویق انداختن آن پیدا می‌کنید؟ آیا به‌طور کلی به این نوع رفتار عادت کرده‌اید؟ به تعویق انداختن وظایف و اهمال‌کاری معمولا عواقبی به‌دنبال دارد و باید این عادت مخرب را ترک کنید.

شخصیت شناسی

نشان تجارت - بیشتر ما وقتی دچار اضطراب و نگرانی، خستگی یا ناامیدی می‌شویم، وظایف‌مان را به تعویق می‌اندازیم. در واقع احساسات‌مان باعث می‌شود، دست به چنین رفتار مضری بزنیم. گاهی‌اوقات هم ترس از شکست، کمبود اعتمادبه‌نفس و عدم خود باوری باعث می‌شود، کار‌ها را به تعویق بیندازیم. در واقع بدین‌ترتیب قصد داریم از خودمان محافظت کنیم.

در مباحث روانشناسی، ۶ نوع شخصیت اهمال‌کار داریم که ویژگی‌های آن‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم. اما پیش از معرفی این شخصیت‌ها با پاسخ دادن به آزمون ساده زیر، می‌توانید نوع شخصیت اهمال‌کار خودتان را (البته در صورت اهمال‌کار بودن) دریابید و با علم به ویژگی‌تان در رفع آن بکوشید.

چه نوع شخصیت اهمال‌کاری هستید؟

به هر یک از سوال‌های زیر پاسخ بله یا خیر بدهید:

۱. کاری را تا وقتی‌که بتوانید بهترین زمان برای انجام آن بیابید به عقب می‌اندازید؟
۲. اگر در کاری بهترین نباشید یا اگر محصل هستید و موفق به کسب بهترین نمره نباشید، ناراحت می‌شوید؟
۳. آیا زمانی را که قرار است با دوستان‌تان به مطالعه بگذرد، به صحبت و گفتگو در مورد موضوعات دیگر می‌گذرانید؟
۴. دست از مطالعه برمی‌دارید تا یک برنامه تلویزیونی مشاهده کنید، اما دست آخر سه برنامه بیشتر تماشا می‌کنید.
۵. آیا از ترس قضاوت دیگران یا احتمال موفق نشدن، شروع کاری را دایما به عقب می‌اندازید؟
۶. آیا وقتی با وظیفه‌ای مهم روبه‌رو می‌شوید، بیشتر از اینکه دست به کار شوید، دچار نگرانی می‌شوید؟
۷. آیا برای انجام دادن کاری، آن را تا لحظه آخری که فرصت دارید به تعویق می‌اندازید؟
۸. آیا از انجام دادن به‌موقع کاری خسته‌کننده طفره می‌روید، حتی اگر بدانید عواقبت آن هزینه زیادی دارد؟
۹. آیا همیشه فکر می‌کنید، کارتان را می‌توانید بهتر از قبل انجام دهید یا مثلا، نمره‌ای بهتر از آنچه که معلم فکر می‌کند، به‌دست آورید؟
۱۰. آیا وقتی مجبورید کاری را انجام دهید که دوست ندارید، بداخلاق و زودرنج می‌شوید و با دیگران جروبحث می‌کنید؟
۱۱. آیا همیشه وقتی قرار است کاری مهم را انجام دهید، ناخودآگاه مشغول انجام کاری دیگر، مثل مرتب کردن کتاب‌ها یا کمک به یکی از دوستان‌تان، می‌شوید؟
۱۲. آیا دایم از اینکه خیلی کار دارید یا وقت ندارید یا سرتان شلوغ است شکایت دارید؟

نتیجه آزمون

اگر بیشتر پاسخ‌هایتان به این آزمون مثبت است، شما فردی اهمال‌کار هستید و برای اینکه بدانید چه نوع اهمال‌کاری هستید، باقی نتیجه آزمون را مطالعه کنید:

اگر به سوال‌های ۱ و ۲ پاسخ مثبت دادید، اهمال‌کار کمال‌گرا هستید.
* اگر به سوال‌های ۳ و ۴ پاسخ مثبت دادید، اهمال‌کار رویاپرداز هستید.
* اگر به سوال‌های ۵ و ۶ پاسخ مثبت دادید، اهمال‌کار نگران هستید.
* اگر به سوال‌های ۷ و ۸ پاسخ مثبت دادید، اهمال‌کار انکارکننده هستید.
* اگر به سوال‌های ۹ و ۱۰ پاسخ مثبت دادید، اهمال‌کار بحران‌ساز هستید.
* و در آخر اگر به سوال‌های ۱۱ و ۱۲ پاسخ مثبت دادید، اهمال‌کار ناشی از کار زیاد هستید.

ویژگی‌های ۶ شخصیت اهمال‌کار کمال‌گرا

۱. اهمال‌کار کمال‌گرا
افراد کمال‌گرا به دلیل اینکه می‌خواهند ابتدا همه چیز، مرتب و ایده‌آل و در حد کمال باشد و بعد وظیفه شان را انجام دهند، اهمال‌کار می‌شوند. این افراد اگر به خود بقبولانند، هیچ چیز در دنیا بی‌نقص نیست، احتمال دارد دست از به تعویق انداختن کار‌ها بردارد.

۲. اهمال‌کار رویاپرداز
اهمال‌کار رویاپرداز از جزئیات هر کاری بیزار است و به همین دلیل عملی کردن کار‌ها برای آن‌ها سخت می‌شود. به‌طور کل برای این افراد درگیر جزئیات کاری شدن سخت و پرزحمت است و به همین دلیل مدام کار‌ها را عقب می‌اندازند.

۳. اهمال‌کار نگران
اهمال‌کار نگران، بیش از حد نگران امنیت خود و همچنین کاری است که باید انجام دهد. به همین دلیل او از ریسک کردن و البته تغییر به شدت می‌ترسد و به همین دلیل معمولا هر کار جدیدی را که می‌خواهد شروع کند، مدام به تعویق می‌اندازد.

۴. اهمال‌کار انکارکننده
این نوع اهمال‌کار معمولا با کاری روبه‌رو می‌شود که به توانایی بسیار کمتری در مقایسه با تخصصی که او دارد نیاز دارد. او وقتی با کار‌های ساده و پیش‌پا افتاده در برابر توانایی‌هایش مواجه می‌شود، بیش از هر چیز ناراحت شده و می‌رنجد. به همین خاطر به‌طور ناخودآگاه انجام کار را به عقب می‌اندازد.

۵. اهمال‌کار بحران‌ساز
این افراد معمولا دوست دارند کار‌های خود را تحت فشار و استرس بالا انجام دهند. در واقع فقط انجام دادن کار در دقیقه آخر به آن‌ها انگیزه حرکت می‌دهد.

۶. اهمال‌کار ناشی از کار زیاد
این افراد معمولا کار‌های زیادی برای انجام دادن دارند و سر خود را به‌شدت شلوغ کرده‌اند. در ضمن نمی‌توانند کار‌های خود را به‌درستی اولویت‌بندی کنند و به همین دلیل نمی‌توانند کار‌های خود را به موقع به سرانجام برسانند.

آن‌ها معمولا به این نتیجه می‌رسند که وقتی نمی‌تواند کاری را انجام دهند، پس برای انجام دادن کاری دیگر هم به‌اندازه کافی خوب نیستند و مدام کار‌های خود را عقب می‌اندازند.

راه حل رهایی از اهمال کاری

وقتی توانستید شخصیت اهمال‌کاری خود را به‌درستی تشخیص دهید، می‌توانید با کمک یک مشاور، برنامه و ترفند‌هایی به‌کار گیرید تا این مشکل شخصیتی که را روی تمام جنبه‌های زندگی‌تان اثر منفی می‌گذارد برطرف کنید.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون