کد خبر: ۳۷۱۷۰
۱۹:۵۶ -۲۴ آذر ۱۴۰۰
احمد علیرضابیگی مطرح کرد
نماینده تبریز گفت: سد‌های بزرگی را احداث کرده‌ایم که این سد‌ها علاوه بر اینکه امکان ذخیره آب را برای ما فراهم می‌کند پیرامون آن را می‌توان به عنوان یک ظرفیت گردشگری مورد استفاده قرار داد. یعنی در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری می‌توانیم آن را با تضمین‌های لازم به سرمایه‌گذاران عرضه کنیم، ولی متاسفانه این اتفاق بسیار کم رخ می‌دهد.

گردشگری دریایی

نشان تجارت - محمد آیتی: بسیاری از انسان‌ها به لحاظ ذاتی به دریا‌ها و اقیانوس‌ها علاقه دارند و همین موضوع باعث شده صنعت چندین میلیون دلاری در گردشگری با عنوان «گردشگری دریایی» ایجاد شود.

گردشگری دریایی شامل سفر‌ها و بازی‌های آبی تفریحی است که تمرکز اصلی آن، دریا‌ها و اقیانوس‌ها می‌باشد. غواصی، سفر‌های اکتشافی مثل صید ماهی از دیگر جذابیت‌های این صنعت است.

این نوع از گردشگری پایدار، فرصت‌های زیادی برای توسعه فراهم می‌کند و موجب احیای مجدد نواحی ساحلی فراموش شده هم می‌شود، موضوعی که به‌نظر در کشور، سال‌های سال مغفول واقع شده است.

در همین خصوص، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چندی پیش تاکید کرد: گردشگری دریایی به نقشه راه، تعامل و هماهنگی در همه سطوح و برنامه عملیاتی برای میل به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس گفت: اساساً نوع نگاه مسئولان به موضوع گردشگری دریایی باید تغییر پیدا کند. ما منابع قابل ملاحظه‌ای را صرف توسعه زیرساخت‌هایمان کرده‌ایم که این زیرساخت‌ها ضمن اینکه باید در جایگاه خودش مفید فایده باشند باید ظرفیت گردشگری‌مان را هم ارتقاء دهد که در نهایت منجر به ثروت برای کشور، مخصوصاً در این سال‌هایی که با مشکلاتی روبرو هستیم، شود.

وی افزود: ما اگر سد زدیم یا بنادری را ایجاد کردیم فقط نباید از آن برای مسائل فنی بهره‌برداری کنیم، بلکه این زیرساخت‌ها هزینه‌بر بوده و مسافران داخلی و توریست‌های خارجی هم علاقه دارند برای تفریح و بازدید از امکانات آن، پول خرج کنند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تصریح کرد: ظرفیت‌های ما در شمال و جنوب به‌ واسطه دریا امکانات خوبی را برای ما می‌تواند ایجاد کند. کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از همین ساحل‌ها استفاده کرده‌اند، ولی ما نتوانستیم، چون نوع نگاه به گردشگری دریایی و استفاده از امکانات آبی باید تغییر کند.

نماینده تبریز اظهار داشت: در آذربایجان شرقی، سد خودآفرین را ایجاد کردیم که می‌تواند بیش از دو میلیارد مترمکعب آب پشت خودش ذخیره کند و در حوزه‌های مختلف علاوه بر تامین آب کشاورزی و تامین امکانات برای پرورش ماهی یکی از بستر‌هایی است که می‌تواند موثر واقع شود و موضوع گردشگری دریایی و ورزش‌های آبی را در برگیرد.

وی یادآور شد: با اتفاقاتی که در آذربایجان روی داد، آن‌سوی ساحل که منطقه جنگی بود الان منطقه امن و آرامی شده و حاکمیتی در آنجا مستقر است که می‌توانیم در قالب اقدامات مشترک از دریاچه‌ای که ما آن را به‌وجود آورده‌ایم برای ذخیره آب و گردشگری استفاده کنیم؛ در حال حاضر گردشگری آنجا هویتی ندارد.

علیرضابیگی گفت: سد‌های بزرگی را احداث کرده‌ایم که این سد‌ها علاوه بر اینکه امکان ذخیره آب را برای ما فراهم می‌کند پیرامون آن را می‌توان به عنوان یک ظرفیت گردشگری مورد استفاده قرار داد. یعنی در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری می‌توانیم آن را با تضمین‌های لازم به سرمایه‌گذاران عرضه کنیم، ولی متاسفانه این اتفاق بسیار کم رخ می‌دهد.

نماینده تبریز در ادامه عنوان کرد: مشکل ما در حوزه وزارت نیرو است که از گذشته نگاهی دارد که قابلیت استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را نتوانسته متجلی کند تا از این پتانسیل بهره‌برداری کنیم. این موضوع در پروژه‌های انتقال آب و پروژه‌های زیرساختی دیده می‌شود. وزارت نیرو نتوانسته یک بسته سرمایه‌گذاری گردشگری برای پیرامون سد‌ها ارائه دهد که بر مبنای آن ما بتوانیم از هموطنان ثروتمند خارج از کشور استفاده کرده تا آن‌ها با حس منفعت و سود، انگیزه و رغبت برای کار پیدا کنند.

وی گفت: وزارت میراث فرهنگی باید برای تغییر این تفکر تلاش کند، چون ابتکار عمل و منابع آبی ما دست وزارت نیرو است.

علیرضابیگی در پایان خاطرنشان کرد: در وزاتخانه‌های که ایجاد کار‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری وظیفه آن‌هاست، موضوع جذب گردشگر مغفول مانده است. به‌طور مثال، وزارت نیرو بیشتر به تامین زیرساخت فکر می‌کند که بتواند از این آب برداشت کند و مثلاً برق تولید کند. از این‌رو، وزارت گردشگری باید این حساسیت را ایجاد کند تا هم نگاه‌ها تغییر پیدا کند و هم، بتوانیم از امکانات استفاده لازم را ببریم.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون