کد خبر: ۳۶۹۵۵
۱۸:۵۵ -۱۷ آذر ۱۴۰۰
نمانیده اهواز گفت: متاسفانه صنعت «گردشگری دریایی» در ایران مغفول مانده و در این سال‌ها که مخصوصاً کشور در جنگ اقتصادی بوده و هست، فکری برای درآمدزایی از این مسیر نشد.

سیدکریم حسینی

نشان تجارت - محمد آیتی: بسیاری از افراد به طور کلی به دریا‌ها و اقیانوس‌ها علاقه دارند، همین امر باعث و انگیزه‌ای شد تا کشورهایی که در این رابطه از ظرفیت لازم برخوردارند بیش از پیش به صنعت «گردشگری دریایی» که می‌تواند درآمد چندین میلیون دلاری داشته باشد بپردازند. گردشگری دریایی شامل سفر‌ها و بازی‌های آبی تفریحی است که تمرکز اصلی آن، دریا‌ها و اقیانوس‌ها می‌باشد. غواصی، سفر‌های اکتشافی مثل صید ماهی از دیگر جذابیت‌های این صنعت است.

این نوع از گردشگری پایدار، فرصت‌های زیادی برای توسعه فراهم می‌کند و حتی می‌تواند موجب احیای مجدد نواحی ساحلی فراموش شده هم شود؛ موضوعی که در کشور ما، به آن بها داده نشده است.

در همین خصوص، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چندی پیش گفته بود: گردشگری دریایی به نقشه راه، تعامل و هماهنگی در همه سطوح و برنامه عملیاتی برای میل به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

حال اینکه چرا این صنعت در کشور پا نگرفته است و اینکه چه باید کرد تا بتوان در این مسیر به درآمدزایی حداکثری رسید، پرسش ما از سیدکریم حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم است.

او گفت: متاسفانه صنعت «گردشگری دریایی» در ایران مغفول مانده و در این سال‌ها که مخصوصاً کشور در جنگ اقتصادی بوده و هست، فکری برای درآمدزایی از این مسیر نشد.

حسینی در ادامه افزود: استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی که دارد علاوه بر گردشگری دریایی، از گردشگری آبی نیز برخوردار است. گردشگری دریاچه‌ای (دریاچه‌های پشت سد) فرصت مناسب برای جذب مسافران داخلی و حتی توریست‌های خارجی است. تعدادی از سدهای موجود در خوزستان مساحت بالای ۶۰ هزار کیلومتر مربع دارند؛ یعنی این مقدار دریاچه پشت سد داریم و به دلایل مختلف از جمله آب فراوان و آب شیرین و اینکه در بین کوهپایه‌ها هستند شرایط بسیار خوبی برای گردشگری ایجاد کرده‌اند. واقعاً حیف است که بستر لازم برای درآمدزایی وجود دارد، اما خبری از برنامه‌ریزی نیست.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: گردشگری رودخانه‌ای از دیگر ظرفیت‌های موجود در این زمینه است. به طور مثال رودخانه‌های پرآبی مثل کارون و اروند کاملاً ظرفیت این را دارند که بتوان از آن‌ها به نفع درآمد استان بهره برد، کما اینکه در حال حاظر در سواحل رودخانه‌ای شهرهای خرمشهر و آبادان این شرایط وجود دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به اقتصادسرآمد اظهار داشت: گردشگری تالاب‌ها، ظرفیت دیگر است، مثل تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم که از آن‌ها به عنوان مناطق بسیار بکری یاد می‌کنند و دارای تنوع اکولوژی و زیست محیطی هم نیز هستند.

حسینی در ادامه گفت: ما امکان گردشگری دریایی در کنار شهر آبادان یعنی هندیجان و ماهشهر و بندر امام را داریم و چون در این مکان‌ها تاسیسات بندری نیز وجود دارد شرایط خوبی برای گردشگری مهیا است.

وی یادآور شد: در این مکان‌ها شرایط آب و هوایی بسیار مساعد است و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا متولیان گردشگری بیشتر به این مقوله فراموش شده بپردازند.

نماینده اهواز افزود: تا به امروز میزان درآمدزایی از این راه‌ها بسیار کم بوده است، چون متولیان امر مثل میراث فرهنگی برای این مورد، برنامه‌ریزی و هماهنگی خاصی نداشته‌اند.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به اینکه مدیریت دریاچه‌ها و سدها در دست وزارت نیرو است و این وزارتخانه شهرک‌های بسیار خوب گردشگری را احداث کرده که می‌تواند مورد بهره‌برداری عمومی قرار بگیرد، به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: البته بنادر تحت نظر وزارت راه و شهرسازی هستند. در این رابطه ما با چالشی هم روبرو هستیم، چون مثلاً مدیریت بستر و کنار رودخانه کارون دست سازمان آب و برق است که این سازمان تحت پوشش وزارت نیرو می‌باشد و به همین دلیل، شهرداری‌ها و سازمان‌های گردشگری نمی‌توانند از این مکان‌ها بهره کافی را ببرند.

حسینی تصریح کرد: وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت گردشگری دریایی باید کارهای زیرساختی و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا امکان ظهور و بروز برای بخش خصوص مهیا شود. متاسفانه تا به امروز هماهنگی و تعامل‌های بین‌بخشی صورت نگرفته و وزارت نیرو یک ممنوعیت و محدودیت خاصی را برای استفاده از سواحل آبی ایجاد کرده است؛ آن هم به دلیل قوانینی که از قبل بوده و اصلاح نشده و اینکه ایده و فکری برای گردشگری آنجا پیش بینی نشده است. وقتی نگاه فقط فنی و سازمانی باشد، وضع به این‌گونه می‌شود.

وی اظهار داشت: شاید به جرات بتوان گفت فقط ۲۰ درصد از ظرفیت گردشگری دریایی در استان خوزستان استفاده شده است. اگر کمی جرات و جسارت باشد و مسئولان پای کار بیایند، این صنعت رونق به مراتب بیشتری به خود می‌گیرد که این، هم به نفع کشور و هم به نفع استانی که درآمدزایی و اشتغال‌زایی دو رسالت مهم و اولویت‌دار برای تصمیم‌گیرانش است، می‌باشد.

نماینده اهواز در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی اگر بداند دولت عمیقاً حاضر است از آن‌ها حمایت کند، حتماً علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد بود. برای اینکه اقتصاد کشور به نفع مردم تغییر پیدا کند باید بسیاری از کارها برون‌سپاری شود که یکی از این کارها صنعت «گردشگری دریایی» است.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون