کد خبر: ۳۶۰۸۸
۱۶:۵۳ -۲۴ آبان ۱۴۰۰
سیاهکلی گفت: ما نمی‌توانیم وزیر صمت را موظف به تغییر برنامه در حوزه خودرو بکنیم، او متولی امر است و ما هم ناظر، اما اگر برنامه جدیدش عملی نشد باید پاسخگو باشد و حتماً ما وظیفه نظارتی خود را بدون مسامحه دنبال خواهیم کرد.

افزایش تولید خودرو

نشان تجارت - محمد آیتی: بیش از سه ماه از عمر دولت سیزدهم و حدود یک سال و نیم از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد، اما همچنان خبری از مهار تورم در حوزه خودرو نیست.

مجلس یازدهم پس از شکل‌گیری، بار‌ها با شعار‌های پرطمطراق خبر از ساماندهی بازار خودرو را داد، اما این طرح پس از یک سال و نیم هنوز به نتیجه نرسیده است و در حالی که بیش از سه ماه از یک‌دست‌شدن حاکمیت می‌گذرد و دولت همسو با مجلس بر سر کار آمده است، نه تنها قیمت خودرو پایین نیامده که حتی خبری از ثبات در این بخش نیست و بار‌ها شاهد افزایش قیمت‌ها هم بوده‌ایم.

پرسش اصلی این است که چرا دولت و مجلس اصولگرا در کنترل تورم در حوزه خودرو ناکام مانده‌اند؟

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره گفت: ما تا امروز در این رابطه چندین جلسه با وزیر صمت در دفتر ایشان و کمیسیون داشته‌ایم. برنامه‌ای که آقای وزیر اعلام کردند فعلاً مورد تایید ما قرار نگرفته است. از این‌ رو ایشان، فرصتی یکساله از ما خواستند تا میزان تولید خودرو را به یک میلیون و ششصد هزار برسانند. ما اعتقاد داریم این کار شدنی نیست، چون خود تولیدکننده مایل به افزایش تولید نمی‌باشد.

وی افزود: نظر تولید‌کننده این است که با همین تعداد تولید خودرو، در حال خسارت‌دادن است و می‌گوید هر چه به تولیدم اضافه کنم هزینه‌هایم افزایش پیدا می‌کند. با این تفاسیر، باید مساله خودروساز حل شود و بعد برویم سراغ تولید خودرو.

نماینده قزوین تصریح کرد: مساله خودرو زمانی حل می‌شود که به سراغ تنظیم بازار برویم، چون از این طریق، هم بازار تنظیم می‌شود و هم تولید خودرو. یعنی هم باید افزایش تولید داشته باشیم و هم واردات خودرو تا جوابگوی نیاز مردم باشیم.

سیاهکلی اظهار داشت: اگر در واردات خودرو تغییر ایجاد کنیم در قیمت‌های خودرو و کیفیت آن هم تغییر ایجاد می‌شود و فضا رنگ و بوی رقابتی به خود می‌گیرد. پس، عرضه و تقاضا باید متعادل شود که این کار فقط با تولید و واردات قابل انجام است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: هر محدودیتی رانت ایجاد می‌کند، پس نباید برای افراد، محدودیت ایجاد کنیم فقط باید کاری کنیم که مردم به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نکنند، بلکه کالای مصرفی باشد. البته من معتقدم ۹۹ درصد جامعه که خودرو می‌خرند هدفشان استفاده از آن است، یعنی صرفاً مصرف‌کننده هستند، اما یک درصد احتکارکننده متاسفانه خسارت زیادی به عدم‌ثبات در این بازار وارد کردند.

سیاهکلی با اشاره به اینکه وزیر صمت قرار است برنامه‌های جدیدش را به ما اعلام کند، گفت: ما نمی‌توانیم وزیر را موظف به تغییر برنامه بکنیم، او متولی امر است و ما هم ناظر، اما اگر برنامه جدیدش عملی نشد باید پاسخگو باشد و حتماً ما وظیفه نظارتی خود را بدون مسامحه دنبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه آینده قیمت‌ها در بازار خودرو چه خواهد بود؟ گفت:، چون وزیر فعلاً تصمیم قطعی نگرفته و برنامه‌های جدیدش که در حال تدوین است را نشنیده‌ایم فعلاً نمی‌توانیم به مردم بگوییم که قیمت خودرو به چه سمت و سویی قرار است برود.

نماینده قزوین در پایان خاطرنشان کرد: باید به دولت فرصت بیشتری داد. مثلاً در مورد نرخ سیمان این اتفاق افتاد که قیمت تا حد زیادی برگشت و اصلاح شد. امید است در حوزه خودرو هم شاهد این موضوع باشیم. دولت جوان است و هنوز به تمام زوایای کار اشراف ندارد که ان‌شاالله به مرور این چالش هم رفع شود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون