کد خبر: ۳۵۱۸۳
۰۷:۴۵ -۲۷ مهر ۱۴۰۰
الکتروگیربکس در واقع از یک گیربکس و یک موتور الکتریکی DC یا AC تشکیل شده‌اند که در یک واحد جمع آوری شده است.

گیربکس

نشان تجارت - الکتروگیربکس در واقع از یک گیربکس و یک موتور الکتریکی DC یا AC تشکیل شده‌اند که در یک واحد جمع آوری شده است. در واقع یک الکتروگیربکس می‌تواند همزمان عملکرد یک موتور الکتریکی و گیربکس را داشته باشد. الکتروموتور وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی یا حرکتی را دارد. دور خروجی الکتروموتور شامل مقادیر ثابت ۷۰۰، ۹۰۰، ۱۴۰۰ و ۳۰۰۰ دور در دقیقه می‌باشد؛ که این سرعت برای بسیاری از صنایع بسیار زیاد و غیر قابل استفاده می‌باشد. وظیفه گیربکس تبدیل این دور‌های ثابت به دور‌های کاربردی و مختلف کمتر (در موارد محدودی دور‌های بیشتر به عنوان گیربکس افزاینده) می‌باشد.

هر گیربکس دارای یک نسبت تبدیل می‌باشد که دور خروجی الکتروموتور را (که در اینجا به عنوان دور ورودی گیربکس نیز می‌باشد) را کاهش میدهد. این نسبت تبدیل عدد ثابتی ندارد و بین هر برند و هر مدل از گیربکس بسته به سازنده آن گیربکس متفاوت می‌باشد.

یک عامل دیگر در انتخاب گیربکس نیز فاکتور سرویس می‌باشد که نشان دهنده دائم کار بودن یا نبودن گیربکس است. این عدد معمولا بین ۰.۵ تا ۳ می‌باشد. به طور مثالی گیربکسی که فاکتور سرویس آن زیر عدد ۱ باشد در آن سایز و دور بخصوص برای استفاده متناوب و پشت سر هم (دائم کار بودن) اصلا مناسب نیست.

گیربکس‌های صنعتی به طور کلی به چند دسته تقسیم میشوند

• گیربکس خورشیدی
• گیربکس حلزونی
• گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال
• گیربکس شافت موازی
• گیربکس هلیکال مورب
• گیربکس دورمتغیر

گیربکس خورشیدی

یکی از انواع گیربکس، گیربکس خورشیدی می‌باشد که به دلیل ساختار و شکل ظاهری دنده‌های داخل آن به خورشیدی یا سیاره‌ای (ستاره‌ای) مشهور می‌باشد. این گیربکس دارای دقت بالا و لقی بسیار کمی در بین تمامی مدل‌های گیربکس می‌باشد. از برند‌های معروف تولید کننده این گیربکس میتوان به برند‌های ایرانی اصفهان دورمتغیر، شاکرین و در بین برند‌های خارجی به بروینی، فلدر، اس تی ام و ... اشاره نمود.

گیربکس شافت مستقیم

یکی از ساده‌ترین مدل‌ها و در عین حال پرکاربردترین مدل میتوان از شافت مستقیم (یا به عبارتی گیربکس هلیکال) نام برد. این مدل دارای بیشترین تعداد نسبت دور و همچنین مدل‌های مختلف پایه دار و فلنچ دار (عمود نصب و یا نصب افقی) می‌باشد. شرکت‌های ایرانی پویاگیربکس، شاکرین، سهند، شریف و پارس گرجی تولیدکننده‌های ایرانی به نام این نوع گیربکس هستند. از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده این نوع گیربکس در جهان نیز میتوان از اس‌ای دبلیو و نورد که هر دو شرکت‌های آلمانی هستند نام برد

گیربکس حلزونی

این دسته از گیربکس‌های صنعتی که به سبب قابلیتشان در کاهش سرعت دورانی ورودی و ضریب تبدیل بسیار بالای آن‌ها معروف شده‌اند.

گیربکس‌های حلزونی دارای یک شافت با قطر بالا که به صورت حلزونی دنده شده اند و منطق با دهنده‌های گیربکس کار می‌کنند. از این نوع الکتروگیربکس‌ها به صورت گسترده‌ای در صنایع معدنی و شیمیایی استفاده می‌شود.

پارامتر‌های مهم گیربکس در زمان خرید گیربکس

۱. مقدار توان ابتدایی و توان الکتروموتور به کیلووات
۲. محاسبه میزان دور چرخش موتور الکتروموتور در دقیقه
۳. دور چرخش تبدیل انرژی خارج شده از گیربکس صنعتی در دقیقه
۴. اندازه گشتاور خروجی
۵. نسبت تبدیل
۶. دمای محیط
۷. شرایط محیطی و آب و هوایی مثل گرد و خاکی بودن محیط، یخ زدگی هوا و استوایی بودن آن
۸. نوع و مشخصات الکتروموتور
۹. نوع انتقال انرژی بین اجزای مختلف الکتروموتور
۱۰. نحوه قرار گیری محور‌ها نسبت به هم
۱۱. مقدار بار شعاعی
۱۲. برنامه دستگاه
۱۳. پیکربندی الکتروموتور گیربکس دار
۱۴. میزان کارکرد در روز

فروش گسترده و به روز تمامی گیربکس‌های نام برده بالا تنها توسط مجموعه‌های بزرگ امکان پذیر که با کمک نیروی انسانی کارآمد و کارشناسان فنی مشاوره‌های پیش از خرید مشتریان را پاسخگو باشند. مجموعه‌های بزرگی این امر را به طور کامل انجام میدهند. از جمله میتوان به هایپرصنعت فامکو، وب سایت کالا صنعتی، وب سایت گذرگاه، گروه صنعتی درویش و سام تجهیز را نام برد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون