کد خبر: ۳۵۰۸۸
۰۵:۲۶ -۲۵ مهر ۱۴۰۰
انگور از آن دسته میوه‌هایی است که هم کال و نارس آن (غوره) استفاده می‌شود، هم خود میوه (انگور)، هم خشک شده آن (کشمش) و هم جوشانده آب آنگور (شیره) و هر کدام خواص بسیاری دارند. این میوه خوشمزه که از نظر رنگ، اندازه و مزه تنوع زیادی دارد، در کشور ما به وفور یافت می‌شود.

خواص انگور

نشان تجارت - انگور سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. این میوه بهشتی همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و دیابت را کنترل می‌کند.

ویتامین‌های K، A، C، B۶ وهمچنین گیاه‌مغذی‌های فنول و پلی فنول از مواد مغذی انگور است. گیاه‌مغذی‌ها بدن ما را در برابر بیماری محفاظت می‌کنند. انگور همچنین دارای تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فولات و مواد معدنی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و سدیم، فیبر رژیمی، کربوهیدرات سالم، آنتی‌اکسیدان و مقدار مناسبی پروتئین است. فلاونوئید‌های موجود در انگور از صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌کاهد و جلوی سرعت روند پیری را می‌گیرد.

خواص درمانی انگور

درمان آسم و تقویت استخوان

قدرت مرطوب‌کنندگی انگور، رطوبت ریه‌ها را افزایش می‌دهد و از حملات آسمی می‌کاهد، انگور همچنین به علت دارا بودن مس، آهن و منگنز از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از بیماری قلبی و درمان میگرن

انگور به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسید از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. همچنین آب انگور درمان خانگی میگرن محسوب می‌شود.

درمان یبوست و تسکین سوء‌ِهاضمه

انگور به دلیل دارا بودن اسید ارگانیک، قند و سلولز از میوه‌های ملین محسوب می‌شود و به همین دلیل به درمان یبوست کمک می‌کند. همچنین با تنظیم عملکرد ماهیچه‌های روده و معده، یبوست مزمن را درمان می‌کند. انگور از حرارت بدن می‌کاهد و در نتیجه سوء‌ِهاضمه و سوزش معده را درمان می‌کند.

کاهش خستگی و اختلال‌های کلیوی

آب انگور سفید و روشن،  بخشی از آهن مورد نیاز انسان را تأمین و در نتیجه خستگی را کم می‌کند. افرادی که مشکل کم خونی دارند می‌توانند با خوردن انگور سطح آهن و مواد معدنی شان را در حد متعادل نگه دارند.
یکی دیگر از خواص انگور، افزایش ادرار است که می‌تواند میزان اسیدیته ناشی از اسید اوریک را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. همچنین موجب حذف اسید داوریک از دستگاه ادراری شده و در نتیجه از تنش و فشار روی کلیه‌ها کاسته می‌شود.

خاصیت ضد سرطانی، ضدباکتریایی و ضدویروسی

یکی دیگر از خواص انگور، ویژگی ضد سرطانی و کاهش کلسترول خون است. همچنین انگور قرمز ویژگی ضدباکتریایی و ضدویروسی داشته و می‌تواند فرد را از ابتلا به عفونت محفوظ نگه دارد.
تقویت سیستم ایمنی و کاهش آلزایمر

انگور می‌تواند سلامت مغز را افزایش داده و شروع بیماری‌های تحلیل‌برنده سیستم عصبی مانند آلزایمر را به‌تأخیر بیندازد. بالا بودن مقدار ویتامین‌های C، K و A در انگور باعث سلامت بیشتر ارگان‌های بدن به‌ویژه سیستم ایمنی و نیز جلوگیری از سرماخوردگی مداوم می‌شود.

غوره و خواص آن

غوره به میوه نارس انگور گفته می‌شود که هم به صورت آبغوره و هم به صورت گرد غوره و هم خود غوره قابل استفاده است و خواص بسیاری دارد.

مبارزه با چربی

غوره برای مبتلایان به چربی خون بسیار مفید است و ضد عفونی کننده بدن نیز محسوب می‌شود.

درمان چاقی، سیاتیک و رماتیسم

آب غوره برای درمان چاقی مفرط و سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.

تقویت کبد

آبغوره همچنین تقویت کننده کبد است و حرارت و صفرای بدن را دفع و روده‌ها را ضد عفونی می‌کند.

کشمش و خواص آن

کشمش به میوه خشک شده انگور گفته می‌شود که بسیار پرانرژی، کم چرب و کم سدیم است، همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و برای سلامت استخوان‌ها مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

منبع ویتامین

کشمش حاوی ویتامین‌هایی مثل آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B است، علاوه بر این کشمش، منبع خوب فیبر و آنتی اکسیدان هم هست.

کاهش بیماری قلبی با کشمش

کشمش میزان کلسترول بد را در خون کم می‌کند و باعث کاهش بیماری قلبی می‌شود.

ضد یبوست

کشمش هم مانند انگور، برای درمان یبوست مفید است، کشمش همچنین سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند.

شیره انگور

فصل پاییز و سرما که از راه می‌رسد میوه انگور هم به وفور یافت می‌شود، علاوه بر خوردن این میوه دوست داشتنی در پاییز از خوردن شیره انگور هم غافل نشوید، زیرا در تقویت بنیه بدن تاثیر زیادی دارد و انرژی‌زا و خون‌ساز است.

شیره مانند خود میوه انگور، دارای ویتامین آ، ب و ث بوده و برای درمان کم خونی و ضعف عمومی بدن مفید است.

سخن آخر

با توجه به خواصی که برای انگور و همچنین کشمش و شیره و غوره برشمردیم چشمگیرترین خواص این میوه مرتبط با تقویت سیستم ایمنی بدن، از بین بردن ضعف عمومی و خاصیت ضد سرطانی و کمک به سلامت قلب است. قطعا این همه خاصیت افرادی بسیاری را به مصرف این میوه بهشتی ترغیب می‌کند به‌ویژه در فصول سرد سال که بدن به تقویب عمومی بیشتری نیاز دارد.

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون