کد خبر: ۳۴۹۹۸
۲۲:۲۰ -۲۲ مهر ۱۴۰۰
محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: توسعه کشاورزی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های آبی، امروز به یکی از بزرگترین مشکلات کشور تبدیل شده است. یعنی ما کشاورزی را در بعضی نقاط کشور توسعه دادیم بدون اینکه بدانیم چه میزان آب باید برای این کشاورزی تخصیص داده شود.

بحران کم آبی

نشان تجارت - محمد آیتی: یکی از عمده دلایلی که هزاران سال پیش باعث شد انسان‌ها مکان زندگی خود را انتخاب کنند، وجود آب بود.

بی‌تردید، آب یکی از مهمترین عنصر‌های جهان هستی است و از این‌رو کشور‌هایی که با خشکسالی روبرو هستند که ایران ما هم دهه‌هاست گرفتار این بحران شده، در مسیر پیشرفت خود با موانع زیادی برخورد کرده‌اند.

از طرفی، عده‌ای معتقدند جنگ‌های احتمالی بشریت در سال‌های پیش‌رو بر سر آب خواهد بود. اتفاقات ناگوار چند ماه پیش در استان خوزستان که به تبع کم‌آبی به وقوع پیوست خود حکایت از این موضوع دارد.

از این‌رو به نظر می‌رسد تغییر حکمرانی در مدیریت آب یکی از ضروریاتی است که دولت سیزدهم باید در دستور کار خود قرار دهد.

در همین رابطه، محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یقیناً یکی از ضرورت‌های کشورمان که البته دنیا هم به آن رسیده است، تغییر حکمرانی در مدیریت آب است. بدون شک سوءمدیریت‌ها و تصمیمات نادرستی که در گذشته اتفاق افتاده است موجب شده ما با چالش‌های جدی در عرصه آب روبرو شویم.

وی افزود: امروز تغییر در مدیریت آب کشور، خواسته همه نمایندگان مجلس است و امیدوارم با هماهنگی و تعامل مجلس و دولت، وضع نسبت به گذشته بهتر شود.

نماینده خمینی شهر تصریح کرد: در دولت‌های گذشته، کمتر به حقابه‌ها توجه شد. از سوی دیگر، گاهی می‌دیدیم که در این بخش چارچوب‌های شرعی نادیده گرفته می‌شود. در بخش انتقال آب بین حوضه‌ای برخی اصول، چارچوب‌های زیست محیطی و شرعی رعایت نشد. از طرف دیگر، توسعه کشاورزی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های آبی، امروز به یکی از بزرگترین مشکلات کشور تبدیل شده است. یعنی ما کشاورزی را در بعضی نقاط کشور توسعه دادیم بدون اینکه بدانیم چه میزان آب باید برای این کشاورزی تخصیص داده شود. این رویکرد، نیاز کاذب ایجاد کرده در حالی که منابع آبی، پیش‌بینی نشده است.

نقدعلی در پاسخ به اینکه بحران کم‌آبی می‌تواند کشور را وارد فاز امنیتی کند؟ گفت: هرگاه سوءمدیریت اتفاق بیفتد خطر و احتمال به وجود آمدن مشکلات امنیتی وجود دارد. حال ما معتقدیم با این ظرفیت‌های انسانی و مدیریتی که در کشور وجود دارد یقیناً می‌توان وضع را به نفع همگان تغییر داد. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه مدیریت‌ها را به سمت عقل و خردجمعی ببریم. مثلاً تغییر در روند مدیریتی خود آب، کیفیت آب، تغییر روش‌های آبیاری، صرفه‌جویی، بازگردانی آب خاکستری برای استفاده‌های دیگر و... نسخه شفابخش کشور است. اگر این کار‌های بزرگ که حقیقتاً هم سخت و هم وقت‌گیر است با حوصله و در زمان‌بندی‌های مشخص انجام شود، می‌توانیم از بحران‌های ایجاد شده که گاهاً رنگ و بوی امنیتی هم به خود گرفته عبور کنیم.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون