کد خبر: ۳۴۱۷۱
۰۹:۰۲ -۰۱ مهر ۱۴۰۰
به اعتقاد فعالان صنفی در این بخش؛ نرخ پایین پارکینگ و کارواش در سال جاری با توجه به گرانی هزینه‌های تحمیلی به این بخش‌ها، شرایط را برای ادامه فعالیت صاحبان این واحد‌ها سخت ترکرده است تا جایی که تغییر کاربری تنها راه باقی مانده است.

پارکینگ های تهران

نشان تجارت - رفتن به پارکینگ‌های عمومی آن هم در این شهر شلوغ و پر خودرو، اتفاق جدید و غیر عادی نیست. هر روز برای پیدا کردن جای پارک زمان زیادی صرف می‌شود. اما به دلیل گرانی پارکینگ‌های عمومی مردم تا حد امکان از ورود به این محل‌ها خود داری می‌کنند.

گرانی و از سوی دیگر کمبود آب شهرنشینان را وادار می‌کند که جهت نظافت خودروی خود هر چند وقت یک بار سری به کارواش‌های سطح شهر بزنند.اما در کل نرخ‌های متفاوت پارکینگ‌ها و کارواش‌ها که هر دو زیر نظر و کنترل یک اتحادیه هستند، مردم را دچار سر درگمی کرده است.

پارکینگ‌داران، نرخ توقف در پارکینگ‌های سطح شهر را به دلیل پرداخت مالیات و رقابت با سایر پارکینگ‌های زیر نظر شهرداری و سازمان‌های دولتی مرقون به صرفه نمی‌دانند. از این رو بدون توجه به نرخ‌های تعیین شده از سوی اتحادیه اقدام به اخذ قیمت‌های خود سرانه از صاحبان خودرو می‌کنند.

از سوی دیگر صاحبان کارواش نیز با توجه به گرانی دستمزد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد شوینده و گرانی موارد دیگر، نرخ تعیین شده توسط اتحادیه را بسیار ناچیز می‌دانند چرا که، فعالیت با چنین نرخ‌هایی توجیه اقتصادی ندارد. از این رو فعالان این دو بخش معتقدند باید هر چه سریعتر کاربری واحد‌های خود را تا قبل از ورشکستگی تغییر دهند.

نرخ کارواش تعیین شده است، اما مرقون به صرفه نیست!

محسن فقیهی، رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: نرخ مصوب کارواش نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. نرخ کارواش در تمام مناطق شهرتهران یکسان و تمام کارواش‌های شهر باید یک قیمت از مشتری بگیرند.

رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران توضیح داد: نرخ کارواش خودرو‌های سواری ۲۰ هزار تومان، کارواش خودرو‌های نیمه شاسی ۲۵ هزار تومان و خودرو‌های شاسی بلند ۳۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: هرچند این نرخ با توجه به افزایش دستمزد کارگر و سایر هزینه‌های سر بار و جانبی برای کارواش داران مرقون به صرفه نیست. ناگفته نماند در سال جاری افزایش قیمت مواد شوینده در نرخ نهایی کارواش اعمال شده است.

این فعال صنفی می‌گوید: قیمت گذاری کارواش توسط اتحادیه انجام می‌شود، در همین راستا درخواست پیشنهادی مبنی بر افزایش تعرفه‌ها به اتاق اصناف ارسال و در صورت موافقت سازمان حمایت اطلاع رسانی می‌شود.

به گفته فقیهی؛ نرخ‌های مصوب و اعلام شده باید در معرض دید مشتری‌ها قرار بگیرد. دریافت انعام تخلف نیست، اما درخواست آن از سوی کارگران کارواش تخلف محسوب می‌شود. در واقع پرداخت انعام به کارگران کارواش ممنوع است و هیچ کارواشی حق دریافت انعام اجباری ندارد.

رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران با بیان اینکه در سطح شهر تهران ۱۷۰ کارواش فعال می‌باشد، گفت: کارواش در تهران بیش از این رقم می‌باشد، که بقیه آن‌ها بدون پروانه کسب مشغول به فعالیت می‌باشند. اتحادیه طی هشدار‌های مکرر به سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه درخواست ساماندهی این وضعیت را خواستار بوده است اما تا کنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است. البته در صورت تخلف از سوی این واحد‌های بدون پروانه کسب، اتحادیه هیچ گونه پاسخگو نیست!

این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که شستشوی موتور سیکلت نیز بر عهده کارواش‌ها می‌باشد؛ گفت: موتورشویی موتور سیکلت نیز بر عهده کارواش‌ها می‌باشد. نرخ موتور شویی نیز ۲۰ هزار تومان است که گران‌تر از این نرخ، تخلف است.

وی تصریح داشت: بیشتر کارواش‌ها از موتورشویی امتناع می‌کنند. دلیل آن هم مرقون به صرفه نبودن است که این موضوع تخلف محسوب می‌شود.

پارکینگ‌های چند نرخی!

رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران درپاسخ به این سوال که وضعیت قیمت گذاری پارکینگ در سال جاری چگونه بوده است، گفت: نرخ ورود پارکینگ‌های مسقف ۷ هزار تومان و توقف در هر ساعت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، توقف شبانه روزی ۲۲ هزار تومان محاسبه می‌شود.

فقیهی ادامه داد: در رابطه با پارکینگ‌های غیر مسقف نیز ورودی ۵ هزار تومان، توقف در هر ساعت ۲ هزار تومان، توقف شبانه هر ساعت هزار تومان، توقف شبانه روزی ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. نا گفته نماند.

وی تصریح داشت: هنوز این نرخ‌ها رسمیت ندارد. نرخ‌گذاری پارکینگ پس از اعلام نرخ پیشنهادی از سوی اتحادیه به اتاق اصناف اعلام می‌شود و در صورت موافقت وزارت صمت به پارکینگ‌ها اعلام می‌شود. نرخ‌های جدید از اوایل اردیبهشت مشخص شده و لیست کامل به وزارت صمت ارائه شده و در صورت تایید سازمان حمایت از مصرف کننده، آن را اعلام خواهد شد.

این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که قیمت‌های اتحادیه با قیمت‌های دریافتی از سوی پارکینگ داران سطح شهر فاصله زیادی دارد، گفت: زمانی که صاحب پارکینگ بیش از ۱۰۰۰ متر زمین را تنها به پارکینگ اختصاص داده و هیچ استفاده دیگری از آن نمی‌کند و در نهایت همین صاحب پارکینگ باید مالیات سنگینی به دولت بپردازد، قطعاً نرخ‌های اعلامی برای هیچ از پارکینگ داران مرقون به صرفه نیست و هیچ یک از نرخ‌ها به درستی رعایت نمی‌شود چرا که در حال حاضر ورودی پارکینگ‌ها کمتر از ۱۰ هزار تومان نخواهد بود!

رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران با اشاره به اینکه ۱۴۰ پارکینگ در تهران فعال می‌باشد، گفت: متأسفانه تعداد پارکینگ‌ها بیش از این عدد در سطح شهر فعال می‌باشند که مابقی آن‌ها متعلق به شهرداری، ارگان‌ها و سازمان هاست که به عنوان رقیب جدی فعالان این عرصه بشمار می‌آید. پارکینگ‌های شهرداری، زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کند و نرخ‌های آن با سایر پارکینگ‌ها متفاوت است.

وی تصریح داشت: با این وضعیت برخی از پارکینگ‌داران و کارواش‌داران با توجه به افزایش هزینه‌های جاری و عدم حمایت دولت ناگزیر به تغییر کاربری واحد‌های خود خواهند شد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون