کد خبر: ۳۳۹۳۶
۱۶:۵۱ -۲۶ شهريور ۱۴۰۰
زایمان کاذب یا انقباضات براکستون هیکس با زایمان حقیقی تفاوت چندانی ندارد و شما از روی برخی علائم می‌توانید تشخیص حقیقی یا کاذب بودن آن را بدهید.

زایمان

نشان تجارت - معمولا تشخیص زایمان کاذب و زایمان واقعی از یکدیگر کار دشواری است، زیرا انقباضات و برخی از علائم در هر دو این شرایط، یکسان است. در این قسمت به ارائه توضیحاتی در رابطه با زایمان کاذب و تفاوت آن با زایمان حقیقی خواهیم پرداخت.

زایمان کاذب چیست؟

درد‌های زایمان کاذب که به عنوان انقباضات براکستون هیکس نیز شناخته می ‎شود، از اوایل ماه چهارم بارداری آغاز شده و تعداد دفعات آن، رفته رفته و با نزدیک شدن به تاریخ زایمان اصلی بیشتر خواهد شد. این انقباضات با عنوان درد زایمان کاذب شناخته می ‎شود، زیرا تغییری در طول دهانه رحم ایجاد نمی ‎شود، اما با این وجود لازم به ذکر است که درد‌ها و انقباضات زایمان کاذب در همه خانم‌های باردار رخ نمی ‎دهد، اما در صورتی که قبل از زمان مقرر شده برای زایمانتان، دچار درد شدید، بدانید که ناشی از این امر می ‎باشد.

علائم زایمان کاذب کدام اند؟

علائم و نشانه‌های زایمان کاذب عبارتند از:انقباضات نامنظم سفت شدن شکم ترشح ونشت آب (در صورتی که مایع نشت کرده دارای بوی آمونیاک است، نیازی به نگرانی وجود نخواهد داشت، زیرا مایع مورد نظر، مایع ادرار بوده و نباید با مایع آمنیوتیک که بدون هیچ گونه بوی خاصی است، اشتباه گرفته شود.) درد و انقباضات زایمان کاذب، چندین مرتبه در طول روز بروز پیدا کرده و فاصله زمانی بین آن‌ها چیزی حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه می ‎باشد. در طول بروز این انقباضات، خونریزی در ناحیه واژن مشاهده نمی ‎شود.

چه چیز‌هایی باعث بروز درد‌ها و انقباضات زایمان کاذب می ‎شوند؟

عوامل دخیل در این رابطه عبارتند از:
فعالیت‌های بدنی شدید مانند بالا رفتن از پله مقاربت جنسی پر بودن مثانه در هنگام صبح کمبود آب بدن و داشتن تب حرکات شدید جنین در رحم

انقباضات و درد ناشی از زایمان کاذب چگونه اند؟

این انقباضات همانند ایجاد کشش عضلات در شکم یا احساس فشار در ناحیه تحتانی شکم و کشاله ران احساس می ‎شوند. مدت زمان بروز این انقباضات کوتاه است و شدت آن‌ها با گذشت زمان بیشتر نمی ‎شوند و فاصله بین آن‌ها نیز کوتاه‌تر نخواهد شد.

در صورت احساس این انقباضات در هفته‌های آخر بارداری باید بدانید که زایمان واقعی شما نزدیک است.

انقباضات و درد ناشی از زایمان واقعی چگونه است؟

انقباضات ناشی از زایمان واقعی شامل ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه پشت و پایین شکم است. همچنین ممکن است برخی از خانم‌ها احساس فشار در ناحیه لگن را نیز تجربه کنند. در برخی دیگر نیز درد در ناحیه ران احساس می ‎شود. این انقباضات و درد‌ها در فواصل زمانی منظم ایجاد شده و شدت آن‌ها با گذشت زمان افزایش پیدا خواهد کرد و به طور کلی هر انقباض چیزی حدود ۳۰ تا ۷۰ ثانیه به طول خواهد انجامید.

تفاوت بین انقباضات در زایمان کاذب و زایمان حقیقی چیست؟

تعداد دفعات بروز انقباضات:
تعداد دفعات بروز انقباضات در زایمان حقیقی در فواصل زمانی منظم و نزدیک به هم رخ می ‎دهند، در حالی که در زایمان کاذب فواصل بین بروز انقباضات کاملا نامنظم است.

شدت انقباضات در زایمان:

شدت انقباضات در زایمان حقیقی رفته رفته افزایش می ‎یابد، در حالی که در زایمان کاذب افزایش در میزان شدت درد و انقباضات مشاهده نخواهد شد.

مدت زمان انقباضات در زایمان:

مدت زمان انقباضات در زایمان حقیقی چیزی حدود ۳۰ تا ۷۰ ثانیه است، در حالی که در زایمان کاذب مدت زمان انقباضات کاملا متفاوت است.

مرکز وقوع انقباضات در زایمان:

مرکز وقوع انقباضات در زایمان حقیقی، از قسمت پایین کمر آغاز شده و به سمت شکم گسترش پیدا خواهد کرد، در حالی که در زایمان کاذب درد در قسمت تحتانی شکم و کشاله ران ایجاد خواهد شد.

دهانه رحم در حین بروز انقباضات در زایمان حقیقی، افزایش حجم پیدا خواهد کرد، در حالی که در طول انقباضات در زایمان کاذب تغییری در طول دهانه رحم ایجاد نخواهد شد.

در طول انقباضات ناشی از زایمان واقعی ناحیه واژینال خونریزی خواهد داشت، اما در طول بروز انقباضات در زایمان کاذب، خونریزی در این ناحیه مشاهده نخواهد شد.

نکاتی برای کنترل انقباضات ناشی از زایمان کاذب

اقدامات کنترل کننده درد و انقباضات ناشی از زایمان کاذب عبارتند از:
قدم زدن تغییر دادن وضعیت در هنگام دراز کشیدن استراحت کردن نوشیدن آب کافی استحمام با آب گرم ماساژ
در صورت عدم برطرف شدن درد پس از انجام اقدامات فوق، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورت داشتن علائم زیر لازم است که سریعا به پزشک مراجعه کنید:خونریزی واژن نشت مداوم مایعات از ناحیه واژن بروز انقباضات منظم هر پنج دقیقه یک بار به مدت بیشتر از یک ساعت احساس هرگونه تغییر قابل توجه در حرکات جنین (حرکت جنین بیش از ۱۰ مرتبه در طول یک ساعت)
عددم توانایی پیاده روی به دلیل انقباضات شدید همچنین در صورتی که این انقباضات را قبل از هفته ۳۷ ام بارداری خود تجربه کردید، بهتر است پزشک خود را از این موضوع مطلع سازید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون