کد خبر: ۳۳۸۳۱
۰۹:۳۴ -۲۴ شهريور ۱۴۰۰
در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها در حالی تقاضای خرید لپ تاپ در بین دانشجویان اوج می‌گیرد که یک فعال بازار کالا‌های آی تی معتقد است برای خرید لپ تاپ مناسب برای دانشجویان حداقل باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کرد.

بهترین لپ تاپ‌های دانشجویی

نشان تجارت - کدام لپ تاپ مناسب رشته من است؟ آیا لپ تاپ ارزان قیمت هم می‌تواند مناسب باشد؟ آیا مجبورم یک لپ تاپ گران قیمت بخرم؟

برای پاسخ به این سوالات باید با چند واژه آشنا بشویم مثل پردازنده که دو شرکت اینتل یا AMD آن‌ها را تولید می‌کنند.

علامت اختصاصی پردازنده اینتل هم حرف I و G و N است. علامت اختصاصی پردازنده AMD هم حرف A و R است.

اگر لپ تاپ اولی هستید از پردازنده اینتل استفاده کنید

از همه مهم‌تر اینکه لپ تاپ هیچگاه توان رقابت با رایانه را ندارد. به یک دلیل ساده آن هم اینکه لپ تاپ به علت قابل حمل بودن از آداپتور شارژر استفاده می‌کند، در حالی که در رایانه منبع تغذیه شما توانی نامحدود دارد.

در خرید لپ تاپ سال تولید و نسل پردازنده آن مهم است، زیرا فقط امکان ارتقای حافظه رم و هارد دیسک در لپ تاپ‌ها وجود دارد نه بقیه اجزای آن؛ لذا باید جدیدترین مدل‌ها را انتخاب کنید که تا چند سال قابل استفاده باشد.

هم اکنون پردازنده اینتل نسل دهم و یازدهم را عرضه کرده است. به عبارت دیگر اسم معرف پردازنده با عدد ۱۰ و ۱۱ شروع می‌شود. حال اگر عدد پردازنده با عدد ۸ شروع شود به این معناست که لپ تاپ دارای پردازنده نسل هشتم و سال تولید آن هم ۲۰۱۸ است.

لپ تاپ دانشجویی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: لپ تاپ رشته‌های مهندسی و غیر مهندسی.

لپ تاپ‌های مناسب برای رشته‌های مهندسی

منظور از مهندسی یعنی کار گرافیکی و محاسباتی سنگین مثل برنامه‌های طراحی سه بعدی و رندر و برنامه‌هایی مثل پریمیر و افترافکت و نیز برنامه متلب و البته بازی‌های فردی یا اینترنتی.

با یک حرف H در کنار عدد چهار رقمی پردازنده مشخص می‌شوند. این نوع لپ تاپ دستکم چهار هسته واقعی دارد و همچنین از توان بیشتری برخوردارند. البته دارا بودن چیپ گرافیک قوی هم مشخصه دیگر آنهاست.

قیمت لپ تاپ‌های مهندسی ممکن است تا ۲۵۰ میلیون تومان هم برسد. باید توجه کنید که گران ترین لزوما بهترین نیست.

اگر نمی‌خواهید برای خرید لپ تاپ مهندسی هزینه زیادی کنید، راه حل خرید دستگاه معمولی نیست، چون این نوع لپ تاپ در عمل قادر به برآوردن نیاز محاسباتی شما نخواهد بود؛ اما راه چاره چیست؟ در پاسخ می‌توان گفت شما می‌توانید تا دو نسل پردازنده قدیم‌تر را انتخاب کنید، چون قیمت مناسب تری دارند و افت قیمتی خود را داشته اند، اما از نظر فنی امکانات خوبی دارند.

لپ تاپ‌های مناسب برای رشته‌های غیرمهندسی

لپ تاپ های مناسب برای رشته های غیرمهندسی با یک حرف U و G در کنار عدد چهار رقمی پردازنده مشخص می‌شوند. این نوع لپ تاپ در هر مدلی که باشد دستکم دو هسته واقعی دارد و از توان کمتری برخوردار است و نیز در برخی مدل‌ها چیپ گرافیک جداگانه هم دارد، ولی در حد و اندازه لپ تاپ‌های مهندسی نیست.

در مورد خرید لپ تاپ غیرمهندسی، شما می‌توانید از مدل‌های فاقد چیپ جداگانه گرافیکی استفاده کنید که قیمت پایین تری نسبت به مدل‌های دیگر دارند، اما در کیفیت کاری برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند. چیپ جداگانه گرافیک این دستگاه‌ها برای کار‌های گرافیکی مثل فتوشاپ مناسب است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون