کد خبر: ۳۳۷۲۴
۲۰:۲۴ -۲۱ شهريور ۱۴۰۰
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اظهار داشت که علت وقفه طولانی در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین به خاطر تشکیل دولت جدید ایران است.

وقفه طولانی، بخش زیادی از نتایج مذاکرات وین را از بین برده است

نشان تجارت - اولیانوف به روزنامه ایزوستیا گفت که تاریخی برای از سرگیری مذاکرات مربوط به احیاء برجام وجود ندارد و گفتنش دشوار است که چه زمانی تاریخ آن مشخص خواهد شد. به گفته این دیپلمات، علت این وقفه طولانی از آخرین دور مذاکرات (۲۰ ژوئن- ۳۰ خرداد) تغییرات در قوه مجریه ایران است.

به نوشته ایرنا، این دیپلمات تأکید کرد: دولت جدید کشور [ایران] همین هفته گذشته تشکیل شد، مقامات ایران نیاز به زمان دارند تا تیم جدید را تشکیل دهند. من می دانم که در تهران روی این موضوع عملا به صورت روزانه دارند کار می کنند. و به همکاران خودم که بخاطر تأخیر در مذاکرات عصبی هستند یادآوری می کنم که دولت بایدن یک ماه و نیم و حتی بیشتر زمان برد تا مذاکرات وین را آغاز کند. به همین خاطر هیچ چیز غیرمعمولی وجود ندارد.

اما او خاطرنشان کرد که تأخیر موجب موفقیت نمی شود، بخاطر اینکه آن روندی که تا ۲۰ ژوئن بدست آمد به میزان زیادی «خنثی شده و از دست رفته است». میخائیل اولیانوف گفت: ما به نوبه خود از تأخیر فاجعه نمی سازیم، اما خواستار این هستیم که مذاکرات فعال شود. این به نفع همه است.

به گفته او، در عین حال روسیه درخواست میانجیگری در فرایند مذاکرات را نه از تهران و نه از واشنگتن دریافت نکرده است. نماینده دائم روسیه تصریح کرد که مسکو «به نزدیک شدن همه طرف ها مساعدت می کند، اما این کار را طبق روال طبیعی، بدون درخواست [کسی]، انجام می دهد».

میخائیل اولیانوف همچنین یادآور شد که در گذشته در اواخر سپتامبر در چارچوب بخش سطح عالی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات هایی در سطح وزرا در خصوص توافقنامه هسته ای ایران برگزار می شد. اما در خصوص برگزاری چنین ملاقاتی در سال جاری هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

به گفته این کارشناس، غرب می فهمد که هرگونه وقفه ای می تواند منجر به فرایندی برگشت ناپذیر شود، آنگاه توافق کردن درباره توافقنامه هسته ای ممکن است دیگر برای ایران جذاب نباشد.

روزنامه ایزوستیا در ادامه گزارش خود نظر کاظم جلالی سفیر ایران را هم در این مورد پرسیده است.

کاظم جلالی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه در گفت و گو با روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد: «تهران می خواهد مذاکرات مربوط به توافقنامه هسته ای در وین را ادامه بدهد، تأخیر در این فرایند بخاطر «مطالبات بیش از حد طرفهای غربی است».او تأکید کرد که اولویت تهران همچنان لغو همه تحریم های آمریکا است، «نه مذاکره برای مذاکره».

جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو خاطرنشان کرد که ایران «با علم به اهمیت زمان، ارزیابی های لازم را انجام و نحوه ادامه مذاکرات را مورد مطالعه قرار می دهد». این دیپلمات تأکید کرد: طولانی شدن مذاکرات وین بخاطر مطالبات بیش از حد طرفهای غربی بود، و الا توافق قبلا می توانست بدست بیاید. طبیعی است که با تغییر دولت، جمهوری اسلامی [ایران] برای انجام بررسی های لازم و تصمیم گیری در دولت جدید، نیاز به زمان دارد.

وی گفت: انتظار می رود که سایر طرفهای مذاکرات به دشواری مسأله و ضرورت بررسی و تصمیم گیری از سوی دولت جدید ایران اذعان کنند، چراکه دولت آمریکا دو ماه بعد از اینکه تشکیل شد، آمادگی خود برای آغاز مذاکرات اعلام کرد».

سفیر تصریح کرد: باید مدنظر داشت که مذاکرات برای جمهوری اسلامی به خودی خود هدف نیست و نبوده است. اما گفت و گو وسیله ای برای دستیابی به منافع کشور است، طولانی کردن غیر موجه فرایند مذاکرات از سوی هر طرفی از اعضا مجاز نمی باشد.

ما انتظار داریم که مذاکرات باید در راستای دستیابی به نتیجه باشد و نتیجه­ لغو تحریم ها باید ملموس و عینی باشد، ایران باید از لغو تحریم ها منتفع شود».

او افزود: به محض اینکه آمریکا «گام های قابل توجهی» برای رفع «مؤثر» همه تحریم ها، [تحریم هایی] که بر خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وضع شده اند، بردارد، ایران تدابیر جبرانی خود را مطابق با مواد ۲۶ و ۳۶ توافقنامه متوقف خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون