کد خبر: ۳۳۵۵۱
۱۲:۱۶ -۱۷ شهريور ۱۴۰۰
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد
پورابراهیمی می‌گوید: وقتی تجارت خارجی راه بیفتد، تراز تجاری ایران مثبت و در ادامه به درآمد ارزی می‌رسیم. این اتفاقات، هم می‌تواند بحران کسری بودجه را حل کند و هم، در تامین کالا‌های اساسی مردم راه را تسهیل کند.

کسری بودجه 1400

نشان تجارتوضعیت آشفته اقتصاد ایران و تورم‌های مکرر و سنگین، اکنون اقتصاد را به مهمترین مطالبه مردم تبدیل کرده است.

حال باید منتظر بود و دید آیا دولت سیزدهم با وجود برقراری تحریم‌ها خواهد توانست وضعیت اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهد یا شعارهایشان در جهت اصلاح امور در حد حرف باقی خواهد ماند؟

با این وجود، اصلی‌ترین پرسش این است که مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم برای بازسازی اقتصاد آسیب‌دیده چیست؟

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم به اقتصاد۲۴ گفت: دولت سیزدهم و به طور خاص، وزیر اقتصاد این دولت باید برنامه کاملاً مشخص، علمی و اجرایی در خصوص کسری بودجه ۱۴۰۰ ارائه دهد. هرچه برای این موضوع مهم دیرتر فکری اندیشیده شود کار بحرانی‌تر خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر، باید در خصوص ارز ترجیحی تعیین تکلیف شود. دولت باید روشن و شفاف اعلام کند در جهت حمایت از مردم برای تامین و تهیه کالا‌های اساسی چه سیاستی را با چه روشی می‌خواهد دنبال کند. یعنی کلیات روند گذشته را قبول دارد و می‌خواهد با نظارت و دقت بیشتر مسیر را ادامه دهد یا دنبال توقف و راه جایگزین برای آن است.

نماینده کرمان تصریح کرد: موضوع دیگر و البته بسیار مهم، تصمیم‌گیری سریع برای تجارت خارجی است. یعنی باید برنامه داد که با وجود تحریم‌ها چه گشایش‌هایی را می‌توان رقم زد، زیرا وضعیتی که در این دو، سه سال گرفتار آن شدیم قابل تحمل نیست.

وی در پاسخ به اینکه دولت سیزدهم چطور می‌تواند قیمت ارز را کاهش دهد؟ گفت: وقتی تجارت خارجی راه بیفتد، تراز تجاری ایران مثبت و در ادامه به درآمد ارزی می‌رسیم. این اتفاقات، هم می‌تواند بحران کسری بودجه را حل کند و هم، در تامین کالا‌های اساسی مردم راه را تسهیل کند. همچنین در این مکانیزم، بخش خصوصی تقویت می‌شود و خواهیم دید که چطور جزء جزء اقتصادی بهبود پیدا می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اداره درست و علمی اقتصاد به اعتمادسازی در جامعه کمک می‌کند و نباید از این سرمایه اجتماعی غافل شد.

پورابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مهم جبران کسری بودجه، اصلاح ساختار‌های مالیاتی و مولدسازی دارایی‌ها است که به نوعی این موضوعات در اصلاح ساختار بودجه که دغدغه رهبری هم می‌باشد، مستتر است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون