کد خبر: ۳۳۳۸۱
۱۰:۳۶ -۱۲ شهريور ۱۴۰۰
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد
عسکری گفت: متاسفانه در بحث نهاده‌ها توجه به ظرفیت‌های داخلی نکرده‌ایم. اگر فقط در چند استان جنوبی برنامه‌ریزی داشته باشیم می‌توانیم به راحتی همه نهاده‌های مورد نیاز را تامین کنیم که این موضوع در گرو یک مدیریت جهادی و انقلابی است.

دام مولد

نشان تجارتایران، کشوری چهارفصل است و ظرفیت‌های زیادی در بخش کشاورزی دارد که اگر مدیریت‌ها علمی و تصمیمات به موقع باشد می‌توانیم از این طریق مخصوصاً در دوران تحریم به ارزآوری برسیم.

از این‌رو به سراغ محمدجواد عسکری، نایب رییس کمیسیون کشاورزی رفتیم تا نظرات او را جویا شویم.

وی گفت: در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی، ایران، هم ظرفیت هم قابلیت و هم توانمندی‌های لازم را دارد؛ اقلیم متنوعی که در کشور است دلیل بر این مدعا است. ما علاوه بر اینکه می‌توانیم تولید داشته باشیم و نیاز‌های خود را برطرف کنیم می‌توانیم در حوزه صادارت هم نقش آفرینی داشته باشیم. امروز خوشبختانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفر جمیعت پیرامونی ایران به محصولات بخش کشاورزی ما علاقه‌مند هستند که بسیار ارزشمند است؛ یعنی محصولات کشور مشتری دارد و این در شروع کار ما را جلو می‌اندازد.

نماینده داراب افزود: کشور‌های پیرامونی مایل هستند که محصولات ما را بخرند و استفاده کنند که این امر ظرفیت منحصر به فردی است که اگر تدبیر و دقت نکنیم قطعاً دیگر کشور‌های دیگر جای ما را در بحث محصولات کشاورزی خواهند گرفت؛ در آن صورت برای تصاحب جایگاه خود با چالش‌های جدی روبرو خواهیم شد. از این‌رو کمیسیون کشاورزی هم به سهم خود در بحثی که وجود دارد حتماً با قاطعیت و جدیت این موضوع را دنبال خواهد کرد که ان‌شاالله دولت با همراهی مجلس بتواند این فضا را به دست بگیرد و در راستای منافع کشور، بحث ارزآوری و اشتغال کار را دنبال کنیم.

عسکری در ادامه بیان کرد: نکته بعدی در حوزه مباحث نیازمندی‌های اقلام خوراکی ما است. متاسفانه در سنوات گذشته به دلیل بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌ها یک فضا‌هایی ایجاد شد که گله‌مندی شدید کشاورزان ما را در پی داشت. اول اینکه قیمت‌های مشخص و معلومی نبود. به تعبیری بر تثبیت قیمت‌ها نظارت نشد و مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان به وجود آورد که نگاه و رویکرد ما این است که این بخش را فعال کنیم و در راستای منافع کشور حرکت کنیم که اتفاقات خوبی بیفتد و به تبع آن، نارضایتی‌ها به حداقل برسد.

وی افزود: نکته دیگری که در شرایط فعلی وجود دارد، بحث کرونا است که به امینت غذایی خیلی آسیب زد و این هشداری بود برای ما که اگر از این اتفاق‌ها افتاد خود را هم در مدیریت سطح کشور و هم در موضوع صادرات آماده نگه داریم. به هر حال آسیب در شرایط بحرانی وارد می‌شود، اما همه هنر مدیران باید این باشد که این آسیب‌ها کمرشکن نباشد.

عسکری در پاسخ به اینکه در این مدت سوءاستفاده‌ای هم در بازار به وجود آمد؟ گفت: بله، به دلیل عدم‌نظارت دستگاه‌های متولی، متاسفانه اتفاقات ناگواری افتاد که باعث شد هم تولیدکننده آسیب جدی ببیند و هم انگیزه از بین برود و از طرفی دام‌های مولد دچار مشکل شود که این نکته خیلی مهمی است، چون اگر دام مولد از بین رفت زمان زیادی طول می‌کشد تا بازسازی شود.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: متاسفانه در بحث نهاده‌ها توجه به ظرفیت‌های داخلی نکرده‌ایم. اگر فقط در چند استان جنوبی برنامه‌ریزی داشته باشیم می‌توانیم به راحتی همه نهاده‌های مورد نیاز را تامین کنیم که این موضوع در گرو یک مدیریت جهادی و انقلابی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فصلی جدیدی از مدیریت در کشور در حال شکل‌گیری است و ان‌شاالله با هماهنگی که بین دولت و مجلس به وجود آمده امیدوار هستیم که اتفاقات خوبی برای کشور مخصوصاً در حوزه کشاورزی رقم بخورد. موفقیت در بخش کشاورزی نیازمند فضای آرام و البته نظارت دقیق و مداوم است. اگر این دو مولفه به درستی رعایت شود می‌توانیم در اوج تحریم‌ها، چرخش چرخ‌های اقتصادی را سرعت ببخشیم.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون