کد خبر: ۳۳۳۶۱
۱۴:۵۵ -۱۱ شهريور ۱۴۰۰
رییس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد
رضایی کوچی گفت: اکنون طبق برنامه، چهار میلیون واحد مسکونی کمتر ساختیم و باید پرسید تا کی می‌خواهیم از برنامه عقب باشیم و اساساً چه زمانی می‌خواهیم کمبود‌های گذشته را جبران کنیم؟

تفکیک وزارت راه از مسکن

نشان تجارتبه نظر می‌رسد طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافقان جدی در مجلس یازدهم دارد و آن‌ها علیرغم بسیاری از مخالفت‌ها حاضر نیستند عقب‌نشینی کنند.

یکی از این افراد، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس است. او معتقد است ادغام دو وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی کار را به جایی رسانده که در هیچکدام از این حوزه‌ها حرفی برای گفتن نداریم.

وی به اقتصاد۲۴ گفت: هم حوزه راه و ترابری و هم حوزه مسکن و شهرسازی آسیب‌پذیرند و پس از گذشت چند سال از ادغام این دو مجموعه شاهد چالش‌های فراوان در هر دو بخش هستیم. این ادغام مثل این است که یک نفر بخواهد با یک دست دو هندوانه را بردارد

نماینده جهرم افزود: اکنون طبق برنامه، چهار میلیون واحد مسکونی کمتر ساختیم و باید پرسید تا کی می‌خواهیم از برنامه عقب باشیم و اساساً چه زمانی می‌خواهیم کمبود‌های گذشته را جبران کنیم؟ مجلس یازدهم طرح جهش تولید مسکن را به نتیجه رساند، اما کدام وزیر می‌تواند با وجود مشغله‌های زیاد در حوزه راه و ترابری به این موضوع مهم اجتماعی بپردازد؟ با این فرمان جلو برویم حوزه مسکن در سایه حمل و نقل و راه گم می‌شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اگر می‌خواهیم تکلیف ۲۰ میلیون نفری که در کشورمان در حاشیه شهرها، بافت فرسوده و یا روی گسل‌ها زندگی می‌کنند را روشن کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه طبق برنامه با قدرت مسکن‌سازی کنیم. امروز حوزه شهرسازی رها شده و طرح‌های تفصیلی شهر‌ها در صف‌های شورای عالی شهرسازی معطل ماندند. از طرفی، مصالح ساختمانی با افت کیفیت مواجه شدند و به نوعی همه چیز به هم گره خورده و این برای ایران زیبنده نیست.

رضایی کوچی تصریح کرد: ما باید دو وزارتخانه داشته باشیم که یکی مشکل راه و ترابری را حل کند و دیگری حوزه مسکن و شهرسازی را نظم و نسق دهد. تجربه گذشته نشان می‌دهد این تجمیع شکست خورده است و نباید این مسیر را ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه ایران جایگاهی در ترانزیت جهانی ندارد، افزود: ما می‌توانیم ترانزیت کالا از چین و هند به اروپا باشیم. باید شبکه‌های ریلی، زمینی، ترکیبی، هوایی و دریایی قوی داشته باشیم تا سهم خود را از ترانزیت بگیریم، اما به خاطر گره خوردن کار‌ها از چنین ظرفیت درآمدزایی محروم ماندیم.

رییس کمیسیون عمران در پایان خاطرنشان کرد: ما بر تفکیک راه و ترابری از مسکن و شهرسازی اصرار داریم و تلاش می‌کنیم این کار در مجلس یازدهم به قانون تبدیل شود. آقای رییسی هم موافق این اتفاق است، اما نه امسال. ما می‌گوییم باید این کار به طور جدی در سال ۱۴۰۰ در دستور کار باشد، زیرا هر فردی وزیر می‌شود دوست دارد اختیاراتش زیاد باشد. تا قبل از اینکه مزه این قدرت و صندلی زیر زبان وزیر جدید بیاید باید این تفکیک را انجام داد. اگر تفکیک انجام شود، هم حوزه راه و ترابری قوی‌تر می‌شود و هم می‌توانیم به شهرسازی بهتر و کاهش قیمت مسکن امیدوار بود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون