کد خبر: ۳۳۲۵۴
۱۹:۱۹ -۰۸ شهريور ۱۴۰۰
در ادامه بررسی‌های سه ماهه بازار خودرو در مجله همراه مکانیک، به یک‌چهارم دوم سال جاری می‌رسیم، یعنی درست در ایام پس از انتخابات که بازار خودرو وارد رکود انتظاری شد. از سوی دیگر مباحثی ازجمله توافق هسته‌ای و ساز و کار وزارت صمت جدید نیز سیگنال‌هایی را به بازار خودرو ارسال کرد.

قیمت خودرو

نشان تجارتدر سه ماهه دوم سال جاری فضای بازار خودرو آغشته به انتظار بود. اگرچه خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت، دست از خرید کشیده‌اند، اما روند قیمت برخی خودروهای پرتیراژ صعودی است؛ فعالان بازار می‌گویند احتمال نزولی‌شدن قیمت‌ها وجود دارد.

اگرچه این انتظار در میانه راه تابستان شکل کابوس به خود گرفت و در روزهای اوج تاخت و تاز کرونا، قیمت روز خودرو سر به فلک گذاشت، اما با توجه به شرایط خاص کشور از نظر مرگ و میر میزان ابتلا به کرونا و البته روی کار آمدن دولت جدید، عملاً هیچ‌ نظارتی در این مورد صورت نگرفت. در ادامه نگاهی به بازار خودرو در سه ماهه دوم 1400 خواهیم داشت.

کارت قرمز مجلس به طرح ساماندهی بازار خودرو

طرح ساماندهی خودرو بار دیگر به دلیل رفع‌ نشدن ایرادات شورای نگهبان به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارجاع شد. این طرح که محور اصلی و پرحاشیه آن عرضه خودرو در بورس کالا است، در صحن علنی مطرح شد و نمایندگان به ارجاع آن به کمیسیون صنایع رای دادند تا ابهامات و ایراداتش برطرف شود.

قطعه‌سازان نگران لغو تحریم‌ها شدند

قطعه‌سازان می‌گویند در راستای روشن نگه‌داشتن چراغ نهضت ساخت داخل و صیانت از سرمایه‌گذاری کلان انجام‌شده، تمهیداتی اندیشیده شود تا با تنظیم قوانین و مقررات و لزوم اجرای قطعی آن، برنامه‌ریزی در راستای وضع محدودیت واردات قطعاتی که امکان ساخت داخل دارند (به‌خصوص قطعات داخلی‌سازی شده ) صورت بگیرد. به ‌نظر می‌رسد نگرانی اصلی آنها این است که درهای مملکت به روی قطعات خارجی باز شود و تلاش آنها برای داخلی‌سازی به هدر برود.

شیوه جدید اعلام قیمت خودرو

لیست قیمت محصولات ایران‌ خودرو در تیرماه 1400 را منتشر شد؛ این اقدام ایران‌خودرو بدعتی جدید محسوب می‌شود. البته با توجه به اینکه هنوز لیست قیمت محصولات سایپا توسط این کمپانی مربوط به تیرماه امسال منتشر نشده، مشخص نیست این اقدام ایران‌خودرو در انتشار لیست قیمت محصولات به صورت ماهانه تکلیف جدید وزارت صمت به خودروسازان است یا اینکه ایده مدیران ارشد ایران‌خودرو بوده است.

مخالفت جدید با بورسی شدن خودرو

معاون وزیر صمت و رئیس ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) می‌گوید شرایط عرضه خودرو در بورس فراهم نیست و ما در حال بررسی ابعاد این موضوع با نمایندگان مجلس هستیم. به گفته صالحی‌نیا طرحی که ایدرو به نیابت از وزارت صمت به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیشنهاد داد، فرصت طرح پیدا نکرد و همچنان در ستاد مانده است. ما در تلاش هستیم تا قبل از پایان دولت این طرح به نتیجه برسد که البته دولت حسن روحانی به کار خود پایان داد ولی این اتفاق رخ نداد.

آخرین آمار خودروهای مانده در گمرک

گمرک ایران می‌گوید از 12,261 خودروی وارداتی، 10,012 دستگاه در چند مرحله ترخیص شده و ۲,۲۴۹ دستگاه باقی‌مانده است. از این تعداد ۵۱ دستگاه قبلا اظهار شده ولی پروانه نشده بود، ۷۳ دستگاه خودروی سفارش آمریکا و ۹ دستگاه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی است. همچنین ۱۰۰ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که در سال ۱۳۹۳ وارد و بخشی از آن مربوط به تسهیلات جانبازان بوده و درنهایت ۱۰۸۹ دستگاه دارای پرونده قضایی هستند.

وعده تولید خودروی ارزان

مدیرعامل ایران‌خودرو درباره زمان عرضه خودروی ارزان‌قیمت این گروه صنعتی به بازار گفت: رونمایی این خودرو ظرف چند ماه آینده انجام می‌شود، اما تولید انبوه آن به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد، ضمن آنکه عرضه آن به بازار نزدیک به دو سال طول می‌کشد.

آغاز دوباره روند افزایشی قیمت خودرو داخلی و خارجی

قیمت خودرو داخلی؛ عبارتی است که در طول روز به کَرّات از گوشه ‎وکنار جامعه به گوش می‌رسد. باتوجه به این‌که بازار خودروی ایران، همواره تحت تاثیر چندین و چند عامل از جمله قانون واردات خودرو، وجود روند تصاعدی در قیمت ارز و... است؛ قیمت خودروهای داخلی نیز دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود. زمانی‌که تلاطم در بازار رو به افزایش است، اطلاع از قیمت روز خودروهای داخلی نیز تبدیل به مساله‌ای مهم برای خریداران و فروشندگان این ماشین‌ها خواهد شد. این خودروها و خودروهای مونتاژی، همواره سهم قابل‌توجهی از معاملات روز بازار را به خود اختصاص می‌دهند و تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این تورنمنت خرید و فروش، بدون داشتن آگاهی لازم نسبت‌به قیمت بازار خودروهای داخلی، قطعا بازنده میدان خواهند بود.

در اواسط تیرماه 1400 بررسی بازار آزاد نشان می‌دهد که مجددا روند قیمت‌ها در بازار خودرو سیری صعودی دارد تا جایی‌که در بعضی مدل‌ها، قیمت خودروهای داخلی بین یک تا سه میلیون گران‌تر شده‌اند. علیرغم آغاز دور جدید محدودیت‌های کرونایی اما تعطیلی بازارهای رسمی معاملات، ترمزی برای افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو نبوده و قیمت‌ اکثریت خودروهای پر تیراژ نسبت به ۱۰روز و یک‌ماه گذشته افزایش یافته است.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس خارجی استارت خورد

قیمت خودرو خارجی؛ عبارتی است که خیلی از ماشین‌بازها با شنیدن آن به یاد ماشین خارجی محبوب خود می‌افتند. ماشین‌های خارجی که هرسال با ایجاد تغییرات مختلفی در قیمت و شرایط خرید آن‌ها مواجه هستیم. زمانی‌ که قیمت خودروهای خارجی افزایش می‌یابند، شاهد افزایش در تقاضای نمونه‌های کارکرده این خودروها هستیم؛ که به‌دنبال آن نیاز برای اطلاع از قیمت خودرو خارجی کارکرده نیز افزایش می‌یابد. یکی دیگر از مسائل مهمی که باید درمورد ماشین‌های خارجی به آن توجه کرد، تاثیر مستقیم قیمت ارز روی آن‌ها است. به همین دلیل باید گفت که آگاهی از قیمت روز خودرو خارجی، اصل جدایی‌ناپذیر در انجام معاملات بین خریدار و فروشنده این خودروها است.

اطلاعات کامل خودروهای تجملی (لوکس) موجود در کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و به محض تصویب و ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی اخذ مالیات از این خودروها، این قانون اجرایی خواهد شد. گفته می‌شود اطلاعات کامل خودروهای لوکس یعنی آن‌هایی که در لیست قیمت خودرو خارجی دارای ارزش بالاتر از 1 میلیارد تومان هستند یا به صورت تجمیعی خودروهای یک فرد یا افراد تحت تکفلش بیش از یک میلیارد تومان باشند را نیروی انتظامی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است.

شاهین زیر ذره‌بین مجلس رفت

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید آپشن خودروهای شاهین تحویل داده شده با خودروی معرفی شده مغایرت بسیاری دارد. خریداران شاهین معترض هستند چراکه می‌گویند هنگام پیش‌فروش شاهین حدود ۸۰ میلیون تومان به عنوان ۵۰ درصد قیمت این خودرو از خریداران دریافت شد به این معنا که بهای نهایی این خودرو باید حدود ۱۶۰ میلیون تومان می‌شد، اما در زمان تحویل، قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شد.

شیوه جدید واردات خودرو

طرح ساماندهی خودرو که چندی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد، بار دیگر اصلاح و نمایندگان بند مربوط به واردات خودرو را در آن تغییر دادند. براساس اصلاحیه کمیسیون، واردات خودرو توسط هر فرد حقیقی و حقوقی مشروط بر صادرات خودرو و قطعات داخلی، قابل انجام است.

اعلام قیمت رسمی تارا

در پی تعیین قیمت رسمی خودروی تارا دنده‌ای معادل ۲۹۰میلیون و ۴۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان در شورای رقابت، دعوتنامه مشتریانی که پیش‌تر اقدام به ثبت‌نام این خودرو کرده بودند، صادر شد و پس از تکمیل روند تحویل به مشتریان آغاز خواهد شد. ایران‌خودرو اولین ثبت‌نام برای پیش‌فروش محصول ایرانی جدید خود (تارا) برای تحویل از تیر تا دی سال ۱۴۰۰ را دی‌ماه سال گذشته برگزار کرد که براساس آن مبلغ علی‌الحساب ۱۴۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.

رنو برای حضور در ایران جدی است

زمزمه‌های بازگشت شرکت‌های خارجی به خصوص خودروسازان به ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، این روزها بیش از گذشته به گوش می‌رسد و در این بین، عزم رنو برای برگشتن جدی‌تر از دیگر شرکت‌ها است. در جلسه‌ای که چندی پیش بین سفیر فرانسه، نمایندگان شرکت‌های این کشور از جمله رنو و برخی قطعه‌سازان و طرف‌های ایرانی برگزار شده، طرفین بر سر فعالیت‌هایشان در ایران پساتحریم، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

تکذیب فروش اقساطی ایران‌خودرو

به دنبال انتشار اطلاعیه و اخبار فروش اقساطی محصولات ایران‌خودرو در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این خودروساز ضمن تکذیب ادعای مطرح‌شده، تاکید کرده است مسئولیت تبعات احتمالی این اقدام برعهده فرد متقاضی خواهد بود. در روزهای اخیر برخی اخبار و اطلاعیه‌هایی مبنی بر فروش اقساطی محصولات ایران خودرو بدون نیاز به ضامن، با بازپرداخت ۴ تا ۳۶ ماهه و تحویل آنی، در حال بازنشر در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون