کد خبر: ۳۲۷۰۰
۰۹:۴۲ -۲۴ مرداد ۱۴۰۰
آیت الهی، کارشناس حوزه مسکن مطرح کرد
یک کارشناس بازار مسکن گفت: من اعتقادی به این تحلیل که قیمت‌ها در مهر ماه بالا می‌رود، ندارم. بلکه باید ببینیم وضعیت تورم، جریان نقدینگی، گردش کار کارخانجات، تأمین مصالح و وضعیت اقتصادی مردم چه تغییری خواهد داشت.

قیمت مسکن

نشان تجارتآیت الهی، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به وضعیت بازار مسکن طی ماه‌های آینده تصریح کرد: بازار مسکن بخشی از اقتصاد کشور است و فرار و فرود آن مرتبط با شرایط کلان اقتصادی است. وقتی شرایط اقتصادی و جریان نقدینگی جریان طبیعی داشته باشد، شاهد رونق بازار مسکن و افزایش خرید و فروش خواهیم بود و اگر شرایط تورمی باشد، بخش بازار مسکن نیز با افزایش نرخ‌ها مواجه خواهد بود.

جریان نقدینگی بر بازار مسکن موثر است

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیر بازار مسکن از استقرار دولت جدید گفت: با توجه به اینکه دولت در حال مستقر شدن است، اینکه برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های دولت جدید تاثیر خود را در اقتصاد نشان دهند، مسئله‌ای زمان‌بر است. اینطور نیست که از همان ابتدا معجزه‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی رخ دهد و بهبود اوضاع اقتصادی نیاز به زمان دارد. از این رو بازار مسکن نیز با تاثیر از اقتصادکلان بعد از چند ماه تغییراتی را نشان خواهد داد.

آیت الهی با بیان اینکه تاثیر حضور دولت جدید را باید در ۳ ماهه چهارم سال انتظار داشته باشیم، گفت: در این زمان است که می‌توانیم آثار تصمیمات و تغییرات قابل مشاهده را در بازار مسکن ببینیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از گرانی مسکن در مهر ماه خبر می‌دهند، گفت: من اعتقادی به این تحلیل که قیمت‌ها در مهر ماه بالا می‌رود، ندارم. بلکه باید ببینیم وضعیت تورم، جریان نقدینگی، گردش کار کارخانجات، تأمین مصالح و وضعیت اقتصادی مردم چه تغییری خواهد داشت.

این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: قاعدتاً بخش خصوصی متناسب با تورم مسکن سعی در تعیین قیمت‌ها و مهار آن دارد. گاهی اوقات سعی می‌کنند در قیمت مسکن انعطاف‌هایی صورت دهند. البته من اعتقاد ندارم که دولت در بخش مسکن گشایش‌ ایجاد کند. تاکنون نیز دولت هر چه دخالت کرده، اثرگذار نبوده است.

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بازار

آیت الهی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت اخیر سیمان چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت، گفت: افزایش قیمت سیمان به علت قطعی برق و موقت بوده است. خوشبختانه تولید سیمان در حد نیاز کشور است و ما با کمبود سیمان در کشر مواجه نیستیم. در واقع قیمت ۱۳۰ هزار تومان بابت هر کیسه سیمان کاذب است و این قیمت واقعی سیمان نیست. در شرایط فعلی نیز امیدواریم تولیدکنندگان شرایط بازار را نیز در نظر بگیرند. در مورد سیمان نیز اگر ببینند قیمت را بالا ببرند خریدار از آن‌ها نمی‌خرد، قیمت را پایین می‌آورند. در واقع نبض بازار به دست آنان است.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان مسکن سرمایه گذار هستند و بنابراین سرمایه را جایی می‌برند که بهترین راندمان و بازده را داشته باشد. از این رو برای ساختن مسکن ارزان قیمت باید امکانات و تسهیلاتی را در اختیار سازندگان بخش خصوصی قرار داد. من به ورود دولت یا نهاد‌ها به ساخت و ساز‌ها اعتقادی ندارم بلکه باید برای بخش خصوصی فرصت ایجاد شود تا بتواند واحد‌های مسکونی متناسب با قدرت خرید جامعه تولید کند. دولت باید برای اینکار برنامه داشته باشد نه اینکه پول بدون هدف به بازار سرازیر کند. در حال حاضر متاسفانه قدرت خرید جامعه کم شده است که دولت برای این مسئله باید فکری کند. 

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون