کد خبر: ۳۲۵۹۹
۲۲:۱۵ -۲۱ مرداد ۱۴۰۰
واکسن کرونا تاثیرات زیادی روی سلامت افراد دارد و ممکن است روی قاعدگی زنان هم تاثیرگذار باشد.

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی زنان

نشان تجارت - با پیشرفت در روند واکسیناسیون در کشور و واکسینه شدن تعداد زیادی از افراد و به خصوص بانوان، سوالات زیادی درباره تاثیرات واکسن روی تغییر در چرخه قاعدگی و سقط جنین مطرح می‌شود.

تغییر در عادت ماهیانه

در برخی از خانم‌ها بعد از زدن واکسن، به خصوص بعد از دریافت دوز دوم، سیستم ایمنی بدن پاسخ قوی‌تری نسبت به دوز اول خواهد داد؛ بنابراین در این روند مواد محلول از سلول‌های ایمنی ترشح می‌شود و پلاکت‌های خون کاهش می‌یابد، یعنی سلول‌هایی که در لخته شدن خون نقش دارد، مثل همیشه عمل نمی‌کند.

قاعدگی در بدن توسط هورمون‌های زنانه از جمله استروژن تنظیم می‌شود. بین این هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن بانوان یک رابطه متقابل و مستقیم وجود دارد. این موضوع می‌تواند بر خون‌ریزی قاعدگی تاثیر بگذارد و شاید آن را شدیدتر کند.

البته جای نگرانی نیست، زیرا این پاسخ ایمنی در برابر پروتئین‌های ویروس است که در فرایند تزریق واکسن برای ایجاد مصونیت وارد بدن شده‌اند. این تغییرات گذرا و موقتی است، البته هنوز دلایل مستندی در این خصوص به صورت علمی گزارش نشده است.

ارتباط بین واکسن کرونا و سقط جنین و بارداری

تاثیر واکسن بر سلول‌های ایمنی در حاملگی فرق می‌کند. در دوران بارداری سازوکار‌های مختلفی از پوشش داخلی رحم محافظت و آن را تثبیت می‌کند. به‌علاوه جفت تشکیل می‌شود که جنین را به گردش خون مادر وصل می‌کند. هم اکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهنده ارتباط بین واکسن و سقط جنین باشد.

بر اساس تحقیقات آژانس نظارت بر دارو‌های انگلیس، برخی واکسن‌ها حاوی انواعی از ویروس‌های بی‌ضرر هستند. البته این ویروس‌ها موجب بروز عفونت در بدن زنان باردار و فرزندان آن‌ها نمی‌شود و موجب افزایش احتمال سقط جنین هم نخواهد شد.

اما این آژانس فعلاً استفاده از واکسن را برای زنان باردار توصیه نمی‌کند.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون