کد خبر: ۳۲۴۸۰
۱۲:۲۵ -۱۹ مرداد ۱۴۰۰
طلا معامله‌گران را گیج کرد و معادلات آن‌ها را به هم ریخت. در حالی که تصور می‌شد بهای جهانی طلا صعودی باشد و در بازار داخلی قیمت آن کاهشی و یا حداقل باثبات باشد، معادلات هم در بازار خارجی و هم داخلی به هم ریخت.

قیمت طلا جهانی

نشان تجارت - بسیاری از تحلیلگران طلا تا نیمه تابستان پیش‌بینی می‌کردند که طلا در بازار جهان به سیر صعودی قیمت ادامه می‌دهد و تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بهای هر اونس طلا تا ۲ هزار دلار می‌رسد اما از روز جمعه طلا برخلاف انتظارها عمل کرد و ناگهان شروع به ریزش کرد.

بهای هر اونس طلا که تا آن زمان به سطح قیمت ۱۸۳۰ دلار پیشروی کرده بود ناگهان با ریزش ۴۰ دلاری مواجه شد و این ریزش قیمت ادامه پیدا کرد. به حدی که بهای هر اونس طلا به یک‌باره به زیر مرز هزار و ۷۰۰ دلار رسید.

در حال حاضر بهای هر اونس طلا به ۱۷۳۷ دلار رسیده است و تحلیلگران این بازار می‌گویند تا زمانی که طلا زیر مرز هزار و ۷۵۰ دلار قرار دارد، احتمال نزول بیشتر بازار زیاد خواهد بود.

اتفاق عجیب دیگر طلا در بازار داخلی ایران رخ داد و در حالی که تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم با سخنرانی غیرقابل انتظار او درباره برجام همراه بود، ناگهان ورق برگشت.

رئیسی در مراسم تحلیف خود گفت که از هر طرحی که تحریم‌های ایران را لغو کند استقبال می‌کنیم.

گذشته از این حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی هم خبرساز شد. او اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان که احتمالا جانشین ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‌شود، در نشستی ۲ ساعته به او گفته است که ایران مایل به ادامه گفتگوهای وین است.

این سیگنال‌های مثبت، بهای دلار و طلا را که با ورود ابراهیم رئیسی به پاستور صعودی شده بود، به عقب راند اما ورق اخبار مثبت برجامی هم به یکباره برگشت و کشورهای اروپایی و امریکا هم‌صدا با اسرائیل ادعا کردند که ایران در تهاجم به کشتی سانحه‌دیده دریای عمان نقش داشته است و باید مجازات شود.

هرچند که این ادعا از سوی مقامات جمهوری اسلامی رد شد اما این کشورها بر مواضع خود پافشاری کردند.

از آن سمت بسیاری از رسانه‌های امریکایی از جمله بلومبرگ و واشنگتن‌پست نوشتند که احیای برجام بسیار سخت و حتی ناممکن است و این برای جو بایدن، که اولویت سیاست خارجی خود را احیای برجام گذاشته بود، یک شکست بزرگ است.

این اتفاقات موجب شد که بهای هر اسکناس دلار در بازار ایران با وجود افزایش ۴۰ درصدی عرضه اسکناس، صعودی شود و نرخ آن در آستانه ۲۶ هزار تومان قرار بگیرد.

افزایش قیمت دلار تاثیر ریزش قیمت طلا در بازار جهانی را خنثی کرد و بهای هر گرم طلا ۱۸ عیار را به یک میلیون و ۸۴۸ هزار تومان برساند و بهای هر قطعه سکه امامی نیز به سطح بالای ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان صعود کند.

همچنین بهای هر قطعه سکه طرح جدید هم در آستانه ورود به کانال قیمت ده میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار بگیرد.

فعالان بازار طلا اعتقاد دارند که فعلا فقط ریزش بهای جهانی طلا و از آن سمت کاهش تقاضا در بازار در آستانه محرم، می‌تواند تا حدی ثبات قیمت‌ها را در بازار داخلی نگه دارد و البته در شرایط فعلی ریسک خرید و فروش طلا بالاست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون