کد خبر: ۳۲۴۰۱
۲۳:۰۰ -۱۷ مرداد ۱۴۰۰
در صورتی که شما دچار کمبود اکسیژن خون شوید در حالتی به نام هیپوکسمی قرار می‌گیرد که باید سریعا درمان شوید.

کمبود اکسیژن خون چه نشانه‌هایی دارد و چطور درمان می‌شود؟

نشان تجارت - اکسیژن خون به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا بتوانند خون رسانی به اندام‌ها را به خوبی انجام دهند، اما در برخی موارد ممکن است به دلایل گوناگونی این سطح کاهش پیدا کند. در واقع این سطح برای خون شما اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که دچار کمبود شوید مشکلاتی برایتان رخ می‌دهد و حالات مختلفی پیدا خواهید کرد.

کمبود اکسیژن خون و همه چیز درباره آن

اندازه گیری اکسیژن خون بسیار راحت می‌باشد و کافی است از دستگاه‌های خاص آن استفاده کنید. همچنین برای این کار می‌توانید از نمونه خون دادن استفاده کنید که راه بسیار مطمئنی می‌باشد و دقت بسیار زیادی دارد.

آسان‌ترین و کارآمد‌ترین و بی درد‌ترین روش استفاده از دستگاه پالس اکسی متر می‌باشد و شما می‌توانید به راحتی با استفاده از قرار دادن انگشت خود در این دستگاه اکسیژن خون خود را اندازه گرفته و در صورتی کمبود میزان آن باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سطح اکسیژن خون

باید بدانید که میزان معمولی اکسیژن خون بین ۷۵ الی ۱۰۰ میلی متر جیوه می‌باشد و در صورتی که اکسیژن خون شما به زیر ۶۰ برسد باید از مکمل‌های اکسیژن استفاده کنید تا اکسیژن مورد نیاز سلول‌ها را برای بدن تامین کرده تا مشکلی در عملکرد اندام‌ها و بافت هایتان ایجاد نشود. در صورتی که شما دچار کمبود اکسیژن خون شوید در حالتی به نام هیپوکسمی قرار می‌گیرد که باید سریعا درمان شوید.

نشانه‌های مهم هیپوکسمی

بسیاری از نشانه‌ها وجود دارد که اگر آن‌ها را در فردی مشاهده کردید باید به هیپوکسمی بودن آن شک کنید. در ادامه این نشانه‌ها را یک به یک برایتان توضیح می‌دهیم.

توهم

اولین نشانه‌ای که در افراد هیپوکسمی یافت می‌شود حالت سرخوشی داشتن و توهم زدن است. البته قبل از این که به این مشکل شک کنید باید بیمار را از نظر بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های روانی و مصرف دارو‌های خاص نیز بررسی کنید، زیرا هر حالت اینچنینی نمی‌تواند نشانه کمبود اکسیژن در خون باشد.

رنگ آبی در بدن

بسیاری از افرادی که دچار هیپوکسمی می‌شوند رنگ آبی در بخش‌هایی مانند لاله گوش، لب‌ها و ناخن هایشان پدید می‌آید بنابراین می‌توان این مورد را یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کمبود اکسیژن در بدن دانست و زمانی که فردی چنین ویژگی‌هایی داشت باید سریعا به دستگاه اکسیژن وصل شده و با تجویز پزشک میزان اکسیژن برای او تنظیم شود در غیر این صورت ممکن است به حالت اغما برود.

سوزش

گاهی ممکن است به دلیل کاهش میزان اکسیژن خون گلبول‌های قرمز بیش تری تولید شود و این امر موجب غلظت خون شده و در نهایت باعث می‌شود که عبور خون از مویرگ‌ها به سختی صورت گرفته و باعث ایجاد سوزش و خارش در اندام‌های تحتانی، نوک انگشتان، لاله گوش و بینی شود.

سردرد

زمانی که بدن شما دچار هیپوکسمی می‌شود نشانه بسیار مهمی برایتان رخ می‌دهد که آن نشانه سردرد می‌باشد. در واقع این سردرد به دلیل کندی عمل کرد اندام‌ها بوده و زمانی که قلب نتواند خون را تصفیه کند این سردرد افزایش می‌یابد بنابراین سعی کنید سردرد‌های خود را جدی بگیرید.

تنگی نفس

زمانی که میزان اکسیژن خون شما به زیر ۶۰ برسد دچار تنگی نفس خواهید شد. این اتفاق همزمان با سنگین شدن قفسه سینه و ناتوانی در نفس کشیدن همراه می‌باشد که بیمار باید سریعا به پزشک مراجعه کرده تا مشکلش رفع شود در غیر این صورت جان او در خطر خواهد افتاد.

بی قراری و کاهش هوشیاری

نشانه‌های ابتدایی کمبود اکسیژن خون بی قراری، سردرگمی و آشفتگی می‌باشد که اگر این مشکل سریعا فهمیده نشود و راه درمانی مورد استفاده قرار نگیرد به تدریج در عرض چندین ساعت فرد هوشیاری خود را به طور کامل از دست می‌دهد.

سرگیجه و غش

زمانی که فردی غش می‌کند باید ابتدا میزان اکسیژن خون او را اندازه گیری کنید، زیرا زمانی که اکسیژن در خون کاهش یابد می‌تواند حالت شناور بودن و سرگیجه را به فرد تحمیل کند.

افزایش فشار خون

هیپوکسمی در صورتی که بسیار حاد باشد می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای فرد ایجاد کند و باعث افزایش ناگهانی فشار خون شده و ضربان قلب را تشدید می‌کند.

علت ایجاد هیپوکسمی

دلایل کمبود اکسیژن در خون بسیار زیاد است و در صورتی که آن‌ها را بدانید می‌تواند هوشیاری بسیاری به این مشکل داشته باشید. دلایل هیپوکسمی عبارت است از:

آسم
ارتفاعات بسیار زیاد
کمبود اکسیژن در هوا
کاهش توانایی ریه‌ها
کاهش سرعت گردش خون در بدن
بیماری‌های قلبی و عروقی
کم خونی شدید
انسداد مزمن ریه
بیماری‌های مهم ریوی مانند بیماری ریه بینابینی
نفخ بعد از خوردن برخی از غذا‌ها
سندروم حاد تنفسی
انسداد ریه‌ها بر اثر لخته خون
ذات الریه
آسیب دیدگی ریوی
وجود گاز در ریه‌ها
تجمع مایع در ریه‌ها
مصرف مخدر‌ها و مسکن‌ها

زمان مراجعه به پزشک

زمانی که دچار این مشکل می‌شوید باید بعد از دیدن یک سری نشانه‌های خاص با اورژانس تماس بگیرید تا بتوانید جان خود را حفظ کنید. این نشانه‌ها عبارت اند از:

تنگی نفس شدید و ناگهانی
تنگی نفس در حین استراحت
تنگی نفس شدید در حین انجام فعالیت‌های ورزشی
پریدن از خواب با احساس خفگی
قرار گرفتن در ارتفاعات بالا‌تر از ۲۴۰۰ متر و تنگی نفس همراه با سرفه و ضربان قلب بسیار زیاد

درمان و پیشگیری

درمان این مشکل تنها با اکسیژن درمانی و حفظ آرامش امکان پذیر می‌باشد و هیچ راه حل دیگری برای این مشکل وجود ندارد. البته شما می‌توانید با استفاده از روش‌های خاص و کم هزینه از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

هرچند که این روش‌ها ساده نیستند، ولی می‌توان گفت کم هزینه‌ترین روش‌هایی هستند که برای پیشگیری از کاهش اکسیژن در خون می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این روش‌ها عبارت اند از:

ترک سیگار و مواد مخدر‌های مضر
ترک کردن محلی که در آن سیگار و یا قلیون وجود دارد.
استفاده از یک رژیم غذایی خوب برای تامین سلامتی بدن
ورزش کردن به طور منظم حتی به میزان کم
پیاده روی ۳۰ دقیقه‌ای در روز

منبع: بوق خبر
برچسب ها: نشان تجارت خون
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون