کد خبر: ۳۱۵۶۵
۲۲:۴۳ -۳۰ تير ۱۴۰۰
یک درمانگر اعتیاد درباره کمیکال و آسیب‌های جسمی و روحی آن، توضیحاتی داد.

مواد مخدر

نشان تجارت - رضا فریدی روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد درباره ماده مخدر کمیکال و آسیب‌های جسمی و روحی آن، گفت: کمیکال ماده مخدری است که در ابتدای اعتیاد افراد در چند سال اخیر نقش بسزایی داشته و سرآغاز اعتیاد‌های سنگین از مصرف موادی، چون کمیکال و گل (ماری جوانا) است و در جوانان و نوجوانان شیوع بیشتری دارد به طوری که مصرف‌کنندگان آن در سنین ۱۵ یا ۱۶ سالگی برای اولین بار تجربه اش می‌کنند.

او ادامه داد: مصرف این ماده ممکن است تحت تاثیر دوستان، کنجکاوی، تمرد (راهی برای فرار از مخالفت با بزرگتر‌ها به ویژه والدین) و یا به منظور پذیرفته شدن در جمع دوستان همسن و سال باشد.

حتی گاهی اوقات برای مقابله با دلهره، افسردگی و ناکامی‌ها یا برطرف کردن بی قراری و کسب آرامش مصرف می‌شود که یکی از دلایل مهم آن عدم آموزش مهارت‌هایی همچون مهارت مدیریت استرس، مدیریت خشم و همچنین مهارت حل مسئله در خانواده و مدارس است.

فریدی در ادامه گفت:این ماده که مصرف هر بسته آن چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان آب میخورد، نوعی روان‌گردان از خانواده ماری جوانای صنعتی است. چیزی که در گیاه شاهدانه و مشتقات آن مثل مار‌ی‌جوانا باعث بروز حالاتی خاص می‌شود که THC نام دارد.

این ماده در نوع صنعتی نیز وجود دارد و باعث بروز حالات روحی و روانی خاصی در مصرف‌کننده می‌شود. اثر ماری‌جوانای صنعتی بسیار بیشتر از نوع طبیعی آن است.

این روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد درباره باور غلط اعتیاد آور نبودن این ماده مخدر گفت: بسیاری از نوجوانان و جوانان در آغاز تصور می‌کنند که این ماده هیچ وابستگی ندارد، ولی بعد از مدت زمان کوتاهی متوجه وابستگی خود به این ماده می‌شوند.

کمیکال به شکل دانه‌های قهوه‌ای ریز هستند که معمولا با دیگر مواد اعتیادآور مثل ماری‌جوانا مصرف می‌شود. کمیکال هم به صورت اسپری و هم به صورت سیگار و بیشتر در میهمانی و دورهمی‌های جوانان و نوجوانان استعمال می‌شود؛ این ماده بسیار اعتیادآور است به گونه‌ای که حتی یک بار مصرف آن هم می‌تواند فرد را وابسته کند و مغز، ریه، کلیه و کبد را تحت تاثیر آسیب مصرف آن قرار دهد و عملکرد طبیعی مغز را تغییر دهد و تاثیرات روانی و جسمی متعددی در بدن فرد دارد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات مصرف کمیکال اختلال یا از بین رفتن حافظه کوتاه مدت است.

او در ادامه افزود:حتی یک بار مصرف کمیکال نیز می‌تواند باعث اعتیاد مصرف‌کننده شود و مصرف مواد اعتیادآور در هر صورت خطرناک است، ولی نوع صنعتی مثل کمیکال می‌تواند به جسم انسان فشار فراوانی وارد کند.

فریدی درباره عوارض کمیکال اظهار کرد:بسیاری از نوجوانان و جوانان به اشتباه تصور می‌کنند این ماده عوارضی ندارد، در صورتی این ماده شیمیایی نیز مانند دیگر مواد عوارض متعددی دارد و حتی در دراز مدت اثرات مخرب این ماده بسیار بدتر است.

او در ادامه افزود: از عوارض کوتاه مدت مصرف کمیکال می‌توان به سرگیجه، حالت تهوع، توهم دیداری و شنیداری، سفر در مکان و زمان، احساس سرخوشی کاذب، خنده‌های زیاد، خواب‌های کوتاه و بریده بریده، عدم تعادل در صحبت و رفتارفیزیکی، صحبت‌های نا به جا، افزایش فشار خون و فرورفتن در کمای کوتاه‌مدت اشاره کرد.

فریدی درپایان گفت: همچنین در دراز مدت نیز عوارضی همچون کاهش قدرت حافظه، اختلال در به خاطر آوردن خاطرات و وقایع، کاهش قدرت عکس‌العمل افراد، اختلالات روانی، انزوا، عدم مسئولیت‌پذیری، کاهش روابط اجتماعی را در پی دارد و آموزش مهارت‌های زندگی همچون مهارت‌های ارتباطی به والدین و نوجوانان و نظارت بر روی دوستان فرزندان می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از مصرف مواد مخدری همچون کمیکال داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون