کد خبر: ۳۰۱۳۶
۱۶:۵۲ -۲۸ خرداد ۱۴۰۰
در صورتی که یک هموروئید خارجی ظرف یک تا دو هفته از بین نرود، پزشک ممکن است نرم کننده مدفوع را برای تسهیل حرکت مدفوع تجویز کند.

درمان هموروئید

نشان تجارت - هموروئید که در برخی مواقع بواسیر نیز نامیده می‌شود، رگ‌های متورم و ملتهبی است که در مقعد و رکتوم هستند. علائم و نشانه‌های رایج هموروئید ممکن است با درد، خارش و خونریزی مقعدی همراه باشد. هموروئید‌ها می‌توانند در داخل و خارج مقعد و رکتوم به وجود بیایند که به ترتیب هموروئید‌های داخلی و خارجی نامیده می‌شوند.

هموروئید‌ها مشکلی بسیار شایع هستند. تقریبا حدود ۷۵ درصد از آمریکایی‌ها در طول زندگی خود هموروئید را تجربه می‌کنند. در حالی که بواسیر معمولا در عرض چند هفته به خودی ِخود بهبود پیدا می‌کند، اما می‌تواند ناراحتی خفیف تا شدیدی را برای فرد ایجاد کند. درمان‌های خانگی برای تسکین علائم این مسئله می‌تواند مفید باشد.

۱. فندق افسونگر (Witch hazel)

این گیاه می‌تواند خارش و دردی که دو نشانه اصلی هموروئید هستند کاهش دهد. این گیاه یک ماده ضد التهابی طبیعی است، بنابراین می‌تواند تورم را نیز فروبنشاند. فندق افسونگر را می‌توانید به شکل مایع خریداری کنید و به طور مستقیم روی هموروئید اعمال کنید. این گیاه در محصولاتی نظیر صابون‌ها و دستمال‌های مرطوب ضد خارش نیز یافت می‌شوند.

۲. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا مدت هاست که برای درمان بیماری‌های مختلف پوستی کاربرد دارد. آلوئه ورا خواص ضد التهابی دارد و ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. بنا به ادعای کلینیک بهداشت و سلامت، آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که در درمان مشکلات التهابی پوست موثر هستند. با این وجود باید تنها از ژل آلوئه ورای خالص روی هموروئید‌ها استفاده نمود. ژل آلوئه ورا را می‌توان به صورت مستقیم از داخل برگ این گیاه برداشت و مصرف کرد.

برخی از افراد به آلوئه ورا آلرژی دارند، به خصوص آن دسته از افرادی که به سیر و پیاز حساس هستند. برای آنکه متوجه شوید به آلوئه ورا حساسیت دارید یا نه، مقدار کمی از ژل آن را روی ساعدتان بمالید و به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر هیچ گونه واکنش و حساسیت ندارید، می‌توانید از آن با خیالی آسوده استفاده کنید.

۳. حمام گرم با نمک اپسوم

حمام آب گرم می‌تواند به تسکین سوزش و ناراحتی ناشی از هموروئید کمک کند. همچنین می‌توانید از sitz bath استفاده کنید، یک تشت پلاستیکی کوچک که روی صندلی توالت فرنگی قرار می‌گیرد خود را حمام کنید یا می‌توانید درون وان آب گرم بروید. با توجه به سلامت هاروارد، قرار گرفتن در وان آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه پس از هر بار اجابت مزاج، بیشترین تاثیر را در کاهش علائم بواسیر خواهد داشت. اضافه کردن نمک اپسوم به آب وان با کاهش درد در آن ناحیه، باعث بهبود علائم بیشتری خواهد شد.

۴. پماد‌های بدون نسخه

کرم‌ها و پماد‌های بدون نیاز به نسخه مانند Preparation H. را می‌توانید تقریبا در هر داروخانه‌ای پیدا کنید و دارو‌هایی که باعث تسکین فوری علائم هموروئید شوند. برخی از آن‌ها حتی می‌توانند تورم را کاهش دهند و موجب شوند تا هموروئید زود‌تر و سریع‌تر بهبود بیابد. البته، اگر از یک کرم حاوی هیدروکورتیزون استفاده می‌کنید، بهتر است از آن برای بیش از یک هفته استفاده نکنید.

۵. دستمال‌های مرطوب

استفاده از دستمال توالت بعد از اجابت مزاج می‌تواند هموروئید‌ها را تحریک کند. درعوض استفاده از دستمال‌های مرطوب می‌تواند بدون تسکین هموروئید‌ها به تمیز نگه داشتن شما کمک کند. جهت بهره مندی از مزایای اضافه می‌توانید دستمال‌های مرطوبی که حاوی مواد تسکین دهنده و ضد هموروئید مانند فندق افسونگر یا آلوئه ورا هستند را بیابید. در ابتدا اطمینان حاصل کنید که دستمال مرطوب مورد نظر شما فاقد الکل، عطر یا سایر مواد تحریک کننده است. این مواد می‌توانند به جای تسکین علائم سبب تشدید شان شوند.

۶. کمپرس سرد

برای کاهش تورم و التهاب در ناحیه مقعد، هر بار به مدت ۱۵ دقیقه روی آن یک بسته یخ یا کمپرس سرد قرار دهید. این عمل می‌تواند درمانی بسیار موثر و مفید برای هموروئید‌های بزرگ و دردناک باشد. همیشه یخ را داخل یک پارچه یا حوله کاغذی بپیچید و هرگز یک چیز منجمد را مستقیما روی پوست خود قرار ندهید

۷. نرم کننده‌های مدفوع

با توجه به موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیه، نرم کننده‌های مدفوع یا مکمل‌های فیبرمانند پسیلیوم (psyllium) می‌توانند به کاهش یبوست، نرم‌تر کردن مدفوع و اجابت مزاج سریع و بدون درد کمک کنند. بسیاری از این مکمل‌ها از جمله پسیلیوم، به شکل پودر، کپسول و مایع وجود دارند که هر فرد می‌تواند آن‌ها را ۱ تا ۳ بار در روز به صورت خوراکی مصرف نماید.

۸. لباس‌های گشاد و نخی

لباس‌های تنگ از جنس پلی استر هستند و در عوص می‌توانید از لباس‌های پنبه‌ای یا نخی (به ویژه لباس زیر پنبه ای) استفاده کنید. این کار می‌تواند به تمیزی و خشک نگه داشتن ناحیه مقعد کمک کند و به طور بالقوه علائم بواسیر را کاهش دهد. برای کاهش علائم، تحریک و تورم پوست در استفاده از شوینده‌های معطر یا نرم کننده‌های پارچه‌ای خود داری کنید.

پیشگیری از هموروئید

تغییر در رژیم غذایی و برنامه روزانه می‌تواند به پیشگیری از عود مجدد بواسیر کمک کند. فعالیت‌های فیزیکی و تغذیه سالم می‌تواند به حرکات روده‌ای کمک بالقوه‌ای کند. درمان‌های خانگی برای تسکین علائم بواسیر نیز می‌توانند از عود‌های بعدی جلوگیری کنند.

برای نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از زور زدن هنگام اجابت مزاج، سعی کنید با مصرف غذا‌های پرفیبر، مقدار فیبر توصیه شده روزانه را دریافت کنید و مقدار زیادی مایعات بنوشید. همچنین می‌توانید در مورد مصرف یک نرم کننده مدفوع با پزشک خود مشورت کنید. اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید برای کاهش فشار وارده بر رگ‌های رکتوم و مقعد، وزن تان را کاهس دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

درمان هموروئید‌ها معمولا آسان است و آن‌ها در اکثر مواقع به خودی ِخود بهبود پیدا می‌کنند. در موارد بسیار نادر، هموروئید می‌تواند عوارضی ایجاد کند. خونریزی مزمن از یک هموروئید ممکن است باعث کم خونی، به معنایی موجب کمبود سلول‌های قرمز خون شود.

در صورتی که برای درمان هموروئید تان بیش از دو هفته از روش‌های خانگی استفاده کردید، اما مؤثر واقع نشد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند هموروئید را به راحتی تشخیص دهد و درمان کند. با تجویز کرم‌های دارویی، پماد و شیاف‌های طبی علائم شما می‌تواند بهبود پیدا کند.

در صورتی که این درمان‌ها موثر نباشند، ممکن است پزشک تان درمان‌هایی مانند بستن رگ با باند لاستیکی یا جراحی را برای برداشتن هموروئید توصیه کند. همچنین لازم است اولین باری که متوجه خونریزی مقعدی شدید یا در صورتی که خونریزی مقعد تان افزایش یافت، فورا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: healthline

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون