کد خبر: ۲۹۵۶۹
۱۵:۴۷ -۱۳ خرداد ۱۴۰۰
بخش خصوصی با همه گلایه‌های متنوع خود از وضعیت اقتصادی بیش از هر چیزی از نامزد‌های اقتصادی انتظار دارد برنامه عملیاتی برای بهبود محیط کسب و کارو ثبات اقتصادی و نقش پذیری بیشتر بخش‌خصوصی در اقتصاد دارد.

اتاق بازرگانی

نشان تجارتاتاق بازرگانی ایران به بهانه دیدار با " محسن رضایی" داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مسایل و مشکلات اقتصادی کشور پرداختند. در این نشست رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در حالی که اقتصاد ایران از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است اما تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم و این جای سوال دارد که چرا اقتصاد ایران به این وضعیت درآمده است؟

«سعید ممبینی» افزود: مدتهاست که فعالان اقتصادی در کشور آرامش ندارند در حالی که یک اصل کلی برای بخش خصوصی وجود دارد که در شرایط ثبات و امنیت می‌تواند این بخش تولید ثروت کند.

وی با اشاره به اینکه عرصه اقتصاد نیز همانند عرصه دفاع مقدس است، تصریح کرد: همان‌طور که رزمندگان در دفاع مقدس وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دادند، فعالان اقتصادی هم در جبهه اقتصادی برای رشد و توسعه کسب وکار تلاش خود را انجام می‌دهند؛ اما اصل کلی این است که این فعالان با آرامش خاطر کار کنند تا بتوانند تولید ثروت، توسعه سرمایه گذاری و تقویت اشتغال کنند.

یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی در کشور کاهش ارزش پول ملی است

وی خطاب به محسن رضایی افزود: یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی در کشور کاهش ارزش پول ملی است و به خاطر داریم که شما با نشان دادن یک هزار تومانی این مساله هشدار را دادید و این نگرانی را مطرح کردید و امروز بسیاری از واحدهای اقتصادی ما در طول دو سه سال گذشته به دلیل کاهش ارزش پول ملی سرمایه‌هایشان تحلیل رفته است.

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه نرخ ارز یکی از دغدغه های اصلی مردم و فعالان اقتصادی است، اظهارداشت: افزایش نرخ ارز توان رویارویی بسیاری از واحدهای صنفی با مشکلات را گرفته است و در حال حاضر نیز تئوری‌های مختلفی در خصوص افزایش یا کاهش نرخ ارز مطرح می‌شود و از آنجایی که شما همواره ایده های مثبتی در رابطه با تقویت پول ملی داشته اید، برای فعالان کسب و کار امیدوار کننده است.

۴۰۰ اتاق اصناف و ۷۸۰۰ اتحادیه صنفی در کشور مشاوره خوبی در حوزه های اجرایی هستند

ممبینی تأکید کرد: ما ۴۰۰ اتاق اصناف و ۷۸۰۰ اتحادیه صنفی داریم که طبق قانون نظام صنفی نقش مشاوره‌ای برای بخش‌های مختلف اجرایی را دارند و همواره پیش بینی های تشکل ها در نوسانات قیمت و کاهش موجودی کالا میتوانست مورد استفاده بهینه قرار بگیرد که توجهی به این توصیه‌ها نشده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم اگر شما به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدید نقش تشکل‌های اقتصادی و اتاق‌های اصناف و اتاق بازرگانی و تعاون را بیش از پیش در تصمیم گیری ها دخالت دهید و حمایت بیشتری از بخش خصوصی شکل بگیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز اظهارداشت: خیلی از مسائل و امورات اقتصادی ایران قفل شده است و اگر رئیس جمهور آینده ایران آنها را حل و فصل نکند وضعیت اقتصادی ایران بحرانی تر خواهد.

«محمدرضا انصاری» افزود: اقتصاد ایران در تصمیم‌گیری‌ها نیازمند انسجام دست اندرکاران است.

رابطه اقتصاد ایران با دنیا آسیب جدی دیده است

وی گفت: رابطه اقتصاد ایران با دنیا آسیب جدی دیده است در حالی که ترکیه در سال گذشته ۷۰ میلیارد دلار صادرات داشت، صادرات ما به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسید در حالی که استعداد تجارت ما با دنیا بسیار زیادتر از این ظرفیت است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در عین حال تأکید کرد: در حالی که دولت باید اقتصاد را مدیریت کند اما با راه اندازی و تشکیل انواع و اقسام شرکت های دولتی نشان داده است دولت وظیفه تصدی گری بر عهده دارد و هیچ گونه توجهی به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ندارد.

در حوزه کسب و کار از بین ۱۸۵ کشور جهان در سال ۲۰۲۰ ایران رتبه ۱۷۹ را از آن خود کرده است

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی نیز در این نشست اظهار داشت: ضعف عملکرد دولت‌های گذشته ضعف در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بوده است.

«علی توسطی» افزود: در حالی که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار بود اقتصاد ایران قدرت اول منطقه شود، اما در حوزه کسب و کار از بین ۱۸۵ کشور جهان در سال ۲۰۲۰ ایران رتبه ۱۷۹ را از آن خود کرده است و این نشان می‌دهد که اقتصاد ایران همواره در حال تنزل بوده است.

رئیس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران نیز بیان کرد: در شرایطی که باید برنامه‌ریزی اقتصادی ایران به پیشرفت و توسعه دست یابد اما شرایط اقتصادی ما مدام در حال عقبگرد است.

وی افزود: ما در چند سال گذشته با شکاف اجتماعی مواجه شدیم و با ریزش سرمایه‌های اجتماعی اعتماد مردم به دولت بسیار کم شده است.

رکود تورمی، ۷ برابر شدن نرخ ارز، افزایش ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن، انفجار رشد نقدینگی با روزی ۳۵۰۰ میلیارد تومان، تورم و منفی شدن رشد اقتصادی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران است

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی یادآورشد: رکود تورمی، ۷ برابر شدن نرخ ارز، افزایش ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن، انفجار رشد نقدینگی با روزی ۳۵۰۰ میلیارد تومان، تورم و منفی شدن رشد اقتصادی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران است.

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی در عین حال یادآور شد: با این حال سه میلیون واحد صنفی در کشور همواره با مشکلات عدیده اقتصادی همچنان به کار خود ادامه داده اند.

«حسین سلیمی» رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۴.۵ میلیون نفر در ایران نیازمند اشتغالزایی هستند و این میزان اشتغالزایی نیازمند سرمایه، ماشین‌آلات تکنولوژی و ثبات اقتصادی است.

«حسین سلیمی» افزود: در حالی که ۱۹۲ کشور جهان اف ای تی اف را قبول کرده‌اند، چرا ایران آن را قبول نکرده است و این تاکنون برای من روشن نشده است.

اعتلای اقتصاد ایران خواسته همه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران نیز بیان کرد: بدون شک اعتلای اقتصاد ایران خواسته همه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است، اما بوروکراسی اداری مانع بزرگ ایستایی اقتصاد ایران است.

«حمیدرضا رستگار» افزود: تاکنون دولت‌های گذشته وعده زیادی داده اند اما هیچ کس این وعده‌ها را عملیاتی نکرده و ما در این زمینه به یک سرخوردگی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما باید بپذیریم که بخش خصوصی صاحب‌نظر است گفت: شیوه و روش مالیات ستانی نیز در کشور از بخش خصوصی در واقع دست بردن به جیب این بخش است.

تنها راه توسعه اقتصادی ایران تحقق اصل ۴۴ از طریق بخش خصوصی است

رستگار تاکید کرد: تعارض منافع بین دولت و بخش خصوصی از مشکلات مهم اقتصاد ایران است و باید تاکید کنم که تنها راه توسعه اقتصادی ایران تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی از طریق بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی است.

در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی همدان یادآور شد: بزرگترین مشکل ما در حوزه های اقتصادی این است که سیاست با اقتصاد گره خورده است و بیش از دو سال است اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است.

«علی اصغر زبردست» افزود: ما به دنبال ارتباط با دنیا هستیم و عملکرد اقتصادی دولت را قبول نداریم متاسفانه از زمانی که انحراف در دولت احمدی‌نژاد آغاز شد کسی به این مسئله واقع واکنش نشان داد و هم اکنون اقتصاد ما به این شرایط نامناسب رسیده است.

زبردست افزود: ما اگر نتوانیم با دنیا و همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم کاری نمی توانیم بکنیم و دولت نیز تاکنون نشان داده است که تیم اقتصادی مناسبی نداشته است.

وی اظهارداشت: قیمت مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی چندین برابر شده است و برای انجام یک خرید کالا باید ۵ و یا ۶ دست در دنیا بچرخد و وقتی که کالا وارد کشور می‌شود و قیمت آن بسیار بالا است.

رئیس اتاق بازرگانی همدان تصریح کرد: اگر قرار است با دنیا ارتباط برقرار کنیم باید مراودات خود را با کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان در تمام زمینه‌های توسعه دهیم.

بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران دولتی است

در ادامه این نشست رئیس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران گفت: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران دولتی است و سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

«عبدالرضا یعقوب‌زاده» بیان کرد: دولت آینده باید تلاش کند در مدت ۴ و یا ۵ سال آینده سهم بخش خصوصی را در اقتصاد ایران به ۵۰ درصد برساند.

وی تاکید کرد: خیلی از شرکت‌ها در ظاهر خصوصی هستند، اما در باطن همه آنها دولتی است لذا باید تکلیف فعالان اقتصادی بخش خصوصی در تولید ثروت در اقتصاد ملی ایران مشخص شود.

عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست یادآورشد: متاسفانه محدودیت‌های اقتصادی در کشور زیاد است و بورس نمادی از مشارکت مردم در اقتصاد ایران را نشان می‌دهد.

نظام مداخله دولت در اقتصاد تا کجاست و توسعه کشور وظیفه کیست

«غلامحسین جمیلی» با بیان اینکه نظام مداخله دولت در اقتصاد تا کجاست و توسعه کشور وظیفه کیست، گفت: تولید ثروت در کشور تا کجا مشروعیت دارد و مالکیت در کشور ما تا کجا قابل احترام است.

«حسین سلاح ورزی» نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست تاکید کرد: قرار بود در سال ۱۴۰۴ اقتصاد ایران قدرت اول منطقه شود که نه تنها در این زمینه موفق نبوده بلکه حتی به آن نتوانستیم نزدیک شویم.

وی افزود: در کشور ما تجارت و اقتصاد توسط سیاست به گروگان گرفته شده است و در طول سالهای گذشته مشکل اساسی و بزرگ اقتصاد ایران تورم بی حساب و کتاب بوده است که ارزش پول ملی ما را بسیار کاهش داده است.

اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در توسعه و رشد اقتصادی می‌تواند نقش مهمی را در بر عهده بگیرد مشروط بر اینکه اعتماد به این بخش باید بیش از پیش تقویت شود و دولت ها نیز به این فعالان اقتصادی کشور اعتماد لازم را نشان دهند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: هزینه‌های دولت بسیار افزایش یافته و ریشه بسیاری از فساد اقتصادی در کشور تمرکز اضافه و وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر در حوزه‌های مختلف اقتصادی است.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون