کد خبر: ۲۹۵۵۱
۰۹:۵۶ -۱۳ خرداد ۱۴۰۰
ابراهیمی می‌گوید: امروزه کشور‌ها به فوتبال کاملا نگاه ویژه و حرفه‌ای دارند و فوتبال در دنیا بصورت یک صنعت مدرن و پولساز روز به روز جایگاه مستحکم‌تری را پیدا می‌کند.

ایمان ابراهیمی

نشان تجارت - ایمان ابراهیمی تاجر جوانی که در خارج از کشور سکونت دارد و نامش را ۴ سال قبل با ارائه‌ی بسته‌ی پیشنهادی رویایی بابت خرید باشگاه استقلال بر سر زبان‌ها انداخت در مصاحبه‌ای با نشان تجارت گفت: خصوصی سازی امری بدیهی هست و دیر یا زود برای سلامت فوتبال و پیشرفت آن باید انجام بگیرد.

امروزه در فوتبال روز دنیا، باشگاهی را پیدا نخواهید کرد که از دولت و بخش‌های دولتی حمایت شود و بودجه‌ای را دریافت نمایند، که به همین خاطر چارت و هسته‌ی درونیش را افراد دولتی پر کنند و همواره بدون کوچکترین تخصص ورزشی درون سازمان باشگاه قرار بگیرند.

با توجه به اصل ۴۴ به نظر بنده اصلی‌ترین راه برون رفت از مشکلات اساسی در ورزش و طبعا فوتبال، واگذاری باشگاه‌ها به بخش خصوصی و رسیدن به خصوصی سازی می‌باشد؛ که هنوز هم مشخص نبوده و نیست که چه موانعی بر سر راه است و یا ایجاد می‌شود که کوچکترین اقدامی در این راه صورت نگرفته است.

به عقیده‌ی بنده خصوصی سازی یکی از مهمترین راهکار‌هایی است که می‌تواند به اعتلای فوتبال و ورزش ایران کمک کند.

امروزه کشور‌ها به فوتبال کاملا نگاه ویژه و حرفه‌ای دارند و فوتبال در دنیا بصورت یک صنعت مدرن و پولساز روز به روز جایگاه مستحکم‌تری را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید فوتبال ایران و همچنین کل ورزش ایران در مسیر پیشرفت حرکت کند، ابتدا به ساکن باید شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناسب در ورزش حاکم شود و بستر‌های لازم را برای بخش خصوصی و به ویژه سرمایه گذارانی که با عشق و علاقه حاضر به پذیرش این ریسک بزرگ در ورزش هستند را ایجاد کنیم.

صرفا ریخت و پاش‌های مالی برای تیم داری تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای باشگاه داری فراهم نباشد هیچ گونه موفقیتی را در بر نخواهد داشت.

چه بسا بودند افرادی که در بخش خصوصی در همین فوتبال با مبالغ کلان اقدام به تیمداری کردن و جز شکست و هدر رفتِ سرمایه، هیچ دستاوردی عایدشان نشد.

ایمان ابراهیمی افزود: طبق قوانین فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه‌ها باید از زیر چتر حمایتی دولت خارج شده و ساختار سازمان یافته‌ای را داشته باشند و به عنوان یک شرکت مصوب شوند تا بتوانند بصورت کاملا دقیق سود و زیان هایشان حسابرسی شود.

وی اضافه کرد واگذاری باشگاه‌ها قطعا باید از طریق مزایده یا ارائه به بورس و فروش سهام برای عموم، نه صرفا عده‌ای خاص صورت پذیرد.

در رسانه‌ها بعضا شنیده می‌شود که دولت درصدد آن می‌باشد برای اقبال عمومی جامعه این ۲ باشگاه مردمی را واگذار کنند، اما نه به بخش خصوصی، بلکه به افراد و مجموعه‌هایی که در بطن خود از هسته‌ی دولتی تشکیل شده شده، و می‌شود به راحتی حدس زد که این ۲ باشگاه فقط و فقط از این جیب به آن جیب می‌شوند؛ که قطعا این امر با قوانین حقوقی موجود در مارکتینگ فوتبال و فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) کاملا در تضاد می‌باشد و این خود جرقه‌ای برای شروع مشکلات عدیده و نابسامانی‌هایی برای کل ورزش ایران است، که می‌تواند طبعات و مجازات‌های سنگینی از جمله تعلیق فوتبال ایران را شامل شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود سیاسی کشورمان در دنیا و در تنگنا قرار گرفتن کامل ایران از سوی کشور‌های استبدادگر و ظالم، امروزه فیفا با توجه به فشار‌های همین کشور‌ها منتظر کوچیکترین لغزشی از سمت ماست که به سرعت فوتبالمان را به سمت تعلیق پیش ببرد و مطمئن باشید که اگر کوچکترین نام و اسامی بابت شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی و به کل بخش و هسته‌ی دولت، درون باشگاه‌ها شکل بگیرد فیفا به شدت با فوتبال ایران برخورد خواهد کرد.

ایمان ابراهیمی ادامه داد: طبق رایزنی‌هایی این چند روز با چند تن از عزیزان و نمایندگان دلسوز درون مجلس محترم شورای اسلامی داشتم به این یقین رسیدم که هیچ گونه خصوصی سازی تا اتمام عمر دولت دوازدهم صورت نخواهد پذیرفت.

من بسته‌ی پیشنهادی خود را حدود ۴ سال قبل بصورت رسمی و مکتوب ارائه دادم که متاسفانه فوتبال ایران در آن برهه از زمان از ریل خصوصی سازی کاملا پیاده شد و دلیل عدم واگذاری این ۲ باشگاه هیچ زمانی برای عموم روشن نشد.

هم اکنون نیز با توجه به درخواست‌های مکرر هوادارن و دلسوزان استقلال به قطعیت و جِد اعلام می‌داریم که شرکت‌های وابسته به هلدینگ اینجانب با قدرت حاضر به پذیرش شرایط موجود باشگاه استقلال می‌باشد و تا چند روز آینده بسته‌ی جامع و کامل پیشنهادی خود را پس از تنظیم، بصورت رسمی و مکتوب به متولیان ورزش کشور ارائه دهد.

برند باشگاه استقلال به قدری با ارزش هست که اصلا قابل قیمت گذاری نیست و معضل فوتبال ما در سال‌های گذشته عدم مدیریت صحیح مجموعه بوده که نتوانستند از این پتانسیل بزرگ هواداری و برند باشگاه، استفاده کند و با انتصابات غلط وزارت ورزش بشدت به این تیم ضربه زده است. اینکه ما فقط برای یک باشگاه قیمت گذاری کنیم و دنبال خریدار باشیم نشانه ضعف است و وزارت ورزش باید برنامه‌ها و اهداف درخواست کنندگان را مورد بررسی قرار بدهد. امروزه در مارکتینگ فوتبال بین المللی بحث حق پخش تلوزیونی و آنلاین یک مسئله بسیار مهم است که ما در کشورمان از این اتفاق بزرگ استفاده نمی‌کنیم. به عنوان مثال تیم استقلال با میزان هوادارانی که دارد می‌تواند میلیون‌ها دلار کسب درآمد کند. با تمام احترامی که برای مسئولین ربط قائلم اگر آقایان مرد عمل هستند و بحث واگذاری، کاملا جدی است، باید حساس بود چه کسی قرار است زمام دار باشگاه بزرگ استقلال شود.

از همان اول که زمزمه‌های خصوصی سازی باشگاه‌ها آمد ما اولین درخواست‌ها برای خدمتگزاری به این باشگاه بزرگ را دادیم کما اینکه مجددا عنوان می‌کنم این باشگاه قابل قیمت گذاری نیست؛ ما برنامه‌های مختلفی جهت اداره امور باشگاه داریم که این مجموعه را در کمتر از یکسال به درآمدزائی معقول برسانیم؛ اینگونه باشگاه نه تنها نیاز مالی ندارد بلکه به سود دهی می‌رسد. من از مسئولان تقاضا دارم که موضوع اهداف و برنامه متقضیان جهت کسب درآمد باشگاه را مورد بررسی جدی قرار دهند چراکه این باشگاه با این حجم از هوادار، پتانسیل وارد کردن ارز از خارج کشور و درآمدزائی داخلی را دارد؛ که این مهم با ورود اشخاص صالح و دلسوز محقق می‌گردد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون