کد خبر: ۲۹۳۴۲
۲۰:۰۴ -۰۸ خرداد ۱۴۰۰
پردیس‌های سینمایی هویزه، اطلس و آفریقا در مشهد مقدس اگرچه بعد از مدتی تعطیلی از ۱۸ اردیبهشت‌ماه بازگشایی شدند، اما واقعیت این است که هنوز استقبال چندانی از آن‌ها نشده و فروش گیشه در رکود است.

سینما

نشان تجارتاز مقابل سالن‌های نمایش در شهر مشهد که عبور می‌کنیم دیگر مانند سابق هیچ فردی را در صف فروش بلیت و یا پشت گیشه پیدا نمی‌کنید، زیرا فروش بلیت در این سالن‌های نمایش به تعداد انگشتان دست رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار در مشهد مقدس افزون بر ۹ سالن نمایش فیلم وجود دارد که در حال حاضر تنها یک‌سوم آن‌ها فعالیت داشته و به دلیل نبود مشتری باقی سالن‌ها ترجیح می‌دهند تعطیل باشند تا اینکه بخواهند دستمزد عوامل را پرداخت کنند.

پردیس‌های سینمایی هم، چون هویزه که هم‌زمان با برپایی اکران فیلم فجر روزانه میزبان ۴ هزار تماشاگر بود حالا بنا بر گفته مسئولان تعداد تماشاگران آن به زیر ۲۰۰ نفر رسیده است و این اعداد خود گویای وضعیت اقتصادی سینما داران در یان کلان شهر است.

سینما گران آب می‌خورد

حسین سعادتی یکی از رهگذران مشهدی است که در مقابل سینما آفریقا با وی چنددقیقه‌ای هم‌کلام می‌شویم.

وی در خصوص اینکه آیا علاقه‌ای برای حضور در سینما به اتفاق خانواده دارد یا خیر می‌گوید: من در این شرایط ترجیح می‌دهم بیشتر از جانم مراقبت کنم و اگرچه مسئولان می‌گویند تمام نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما ترجیح می‌دهم در فضای بسته برای دین فیلم با خانواده‌ها خودداری کنم.

گرانی بلیت

هما احسانی نیز یک خانم رهگذر در همین مسیر به ما می‌گوید: در این شرایط آمدن سینما و خرید چهار بلیت برای خانواده افزون بر ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد، لذا ترجیح می‌دهم این هزینه را برای اشتراک شبکه‌های نمایش گذاشته و یک ماه هر شب از سریال‌ها و فیلم‌های جدید این شبکه‌ها استفاده کنم.

وی تاکید می‌کند: متأسفانه سینما نیز در حال پیوستن به تفریحات گران است.

افزایش هزینه؛ کاهش درآمد

در همین راستا مدیر سینما‌های هویزه و آفریقای مشهد در گفتگو با بازار اظهار می‌کند: متأسفانه هنوز بسیاری مردم از بازگشایی سینما‌ها بی‌خبرند یا شاید سینما را در اولویت قرار نمی‌دهند.

رضا بهبهانی بابیان اینکه روزانه فروش بلیت‌فروشی در سینما‌های ما حدود ۸۰ بلیت است، اظهار می‌کند: هزینه نگهداری سینما در ماه در مقایسه با بلیت‌فروشی اصلاً قابل‌مقایسه نیست، چون هزینه‌ها نسبت به سال قبل بیشتر شده است، ولی فروش بسیار افت کرده است.

وی به ما می‌گوید: به اعتقاد من برای برون‌رفت از وضعیت کنونی در صورت ادامه روز‌های کرونایی، تبلیغات گسترده در رسانه‌ها، آگهی‌نما‌های شهری. اکران‌های مردمی، تزریق فیلم عامه‌پسند به سینماها، ترغیب صاحبان فیلم جهت ارائه فیلم به سینما‌ها می‌تواند به برون رفت از این شرایط بد کمک کند.

مدیر سینما‌های هویزه و آفریقای مشهد از مسئولان می‌خواهد تا به داد سینما داران برسند و می‌افزاید: اگر روزی چراغ سینما خاموش شود، روشن کردن آن بسیار سخت و احتمالا غیرممکن خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که سینما باید در سبد فرهنگی خانواده گنجانده شود می‌افزاید: سینما در این برهه مظلوم واقع‌شده است و متولیان فرهنگی متأسفانه اصلاً به فکر سینما نیستند.

بهبهانی بابیان اینکه دغدغه مسئولان در این برهه از زمان فقط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی معطوف شده و هیچ شخصی اقتصاد ورشکسته و وضعیت اسف‌بار سالن‌های نمایش را نمی‌بیند، ادامه می‌دهد: فقط می‌گویند چرا منع تردد را رعایت نکردید یا چرا سینما پس از ساعت منع تردد بازاست.

نمایش فیلم مقرون‌به‌صرفه نیست

در همین راستا مدیر سینما گالری ویلاژتوریست نیز به بازار می‌گوید: متأسفانه از بازگشایی سینما هیچ استقبالی نشده است.

رسول ناصری می‌افزاید: آمار بلیت‌فروشی در حال حاضر به میزان ۲۰ تا ۳۰ بلیت در روز رسیده و این در حالی است که هزینه نگهداری سینما فقط بین هشتادتا صد میلیون ماهانه هزینه در بردارد.

وی برای برون‌رفت از این وضعیت اذعان می‌کند: به نظر من در این دوران کرونا تنها راه‌حل می‌تواند عرضه فیلم‌ها، توسط تهیه‌کنندگان و همچنین تبلیغات تلویزیونی و شهری باشد و امیدوارم مجدد شاهد رونق سینما‌ها و استقبال مردم باشیم.

ترس از هزینه‌ها

متأسفانه در حال حاضر بسیاری از پردیس‌های سینمایی به دلیل دغدغه تأمین هزینه‌های کارکنان چراغ آپارات را خاموش کردند.

سینما سیمرغ ازجمله پردیس‌هایی است که پس از پایان اکران‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفت چراغ نمایش در سالن‌های خود را خاموش کند.

بنا بر اظهارات مدیر پردیس سینمایی سیمرغ مشهد؛ این سینما حدود ۳۰ نفر نیروی کار دارد که باید ماهانه حداقل حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان را به‌عنوان حقوق بپردازد لذا درآمد سینما در این شرایط کرونایی اصلاً به این میزان نیست و زیان بازگشایی سینما خیلی بیشترازسود آن است.

دبیر زاده در این رابطه بیان می‌کند: اگر حداقل چند فیلم جدید و پرمخاطب برای اکران در سینما به ما اعلام شود که مورد استقبال مخاطب قرار گیرد و ما حداقل در پرداخت حق‌وحقوق کارکنان شرمنده نشویم حتماً در سینما را بازخواهیم کرد و اصلاً به فکر سودآوری اکران هم نیستیم. فقط دغدغه‌مان این است که کارکنان ما بیکار و بی‌درآمد نباشند.

وی اذعان می‌کند: گشایش مجدد سینما کاری ندارد و فقط با انجام یک نظافت و گردگیری، برای پذیرش مخاطب آماده می‌شود.

بی‌رونقی آپارات

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی نیز در راستا به ما می‌گوید: متأسفانه در پردیس سینمایی هم، چون هویزه که در زمان اکران جشنواره فیلم فجر روزانه تعداد مخاطبانش به بیش از چهار هزار نفر می‌رسید در حال حاضر مخاطبانش روزانه به تعداد ۱۵۰ نفر رسیده است.

حسن پهلوانی با اشاره به مشکلات سینما دار‌ها مبنی بر تعطیلی چند نوبته از سال گذشته تاکنون و سایه‌اندازی کرونا بر اقتصاد سالن‌های نمایش بیان می‌کند: البته نبود فیلم‌های جذاب هم در این مسیر بی‌تأثیر نبوده و لذا برخی از فیلم‌ها جذابیت لازم برای جذب مخاطب را ندارند.

وی تأکید می‌کند: تا زمانی که تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فیلم جدید در اختیار سینما قرار ندهند لذا انتظار بیشتری برای حضور مخاطبان نمی‌توان داشت.

پهلوانی بیان می‌کند: البته فیلم‌ساز‌ها و تهیه‌کنندگان سینما نیز بر روی بازگشت سرمایه خود حساب باز می‌کنند و لذا وقتی این شرایط را می‌بینند از ترس اینکه فیلم آن‌ها به فروش نرسد و به وضعیت فعلی دچار نشوند لذا از اکران فیلم‌ها خودداری می‌کنند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که سینما‌ها بازگشایی‌شده، اما فیلم جدیدی برای ما ارسال نشده و همان فیلم‌های نوروزی در حال اکران هستند. وضعیت مخاطب و فروش تغییر محسوس و رشدی نداشته و حتی نسبت به قبل کاهش نیز داشته است.

نمایش بیکاری

سینما‌های سراسر کشور، پس از حدود چهارماه تعطیلی از اوایل تیرماه سال ۹۹ گشایش یافتند، اما هنوز سه‌هفته از این گشایش نگذشته بود که با فرارسیدن موج دوم کرونا دوباره تعطیل شدند و درست از این زمان به بعد بود که اخبار گاه‌وبیگاه بازگشایی‌ها، دیگر برای برخی سینماداران فرقی نمی‌کرد، چون آن‌ها ترجیح دادند در سایه چندبرابری شدن قیمت مواد خام مصرفی خود، اصلا سینماهایشان را باز نکنند.

در شش ماهه دوم، اوضاع تعطیلی سینما‌ها بی‌سروسامان‌تر هم شد. موج وحشتناکی را در آبان تجربه کردیم که دامنه آن تا آذر و دی هم کشیده شد.

بسیاری از سینما‌ها تعطیلات ۱۰ روزه محرم را تا زمان جشنواره فجر ادامه دادند برخی سینما‌ها که تمام سال را تعطیل کردند و حتی اخباری مبنی‌بر تعطیلی همیشگی و تغییر کاربری آن‌ها به‌گوش رسید.

آن‌هایی هم که بنیه قوی‌تری داشتند، تنها برخی سالن‌هایشان را فعال کردند. چندصد نفر از کارکنان سینما طی سال پیش از کار بیکار شده و، چون از بیمه درست‌وحسابی برخوردار نبودند یا باتاخیر مشمول بیمه بیکاری شدند یا اصلا نتوانستند مستمری دوران بیکاری خود را برقرار کنند و متاسفانه به نظر می‌رسد این نمایش هم چنان ادامه دارد!

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون