کد خبر: ۲۹۲۸۴
۰۹:۱۰ -۰۸ خرداد ۱۴۰۰
وضعیت تامین اجتماعی در دوران شریعتمداری، نظم بیشتری گرفت
بادامچی گفت: برای اینکه بتوانیم جلوی بحران را بگیریم یا حتی شرایط رو به جلو را با سرعت بهتری طی کنیم باید به بانک اطلاعاتی خوبی دسترسی داشته باشیم که این کمبود همیشه در بخش‌های مدیریتی ما بوده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

نشان تجارتیکی از مهم‌ترین و البته بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

برخی معتقدند ادغام سه وزارتخانه در دولت احمدی‌نژاد که منجر به تشکیل چنین وزارتخانه بزرگی شد، اشتباه بود، زیرا اداره منطقی و علمی این تشکیلات عظیم‌الجثه کار هیچ فردی نیست.

به هر تقدیر با رای نمایندگان مجلس وقت و تایید شورای نگهبان و در جهت کوچک‌سازی دولت، ۱۲ تیر ۱۳۹۰ سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هم ادغام شدند و چند روز دیگر دهمین سالگرد تشکیل این وزارتخانه خواهد بود.

حال، دولت حسن روحانی روز‌های پایانی کاری خود را می‌گذراند و خالی از لطف نیست که عملکرد یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های دولت را بررسی کنیم.

از این‌رو به سراغ محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.

او در خصوص عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت‌های حسن روحانی گفت: در هشت سال ریاست جمهوری آقای روحانی، بیشتر زمان اداره این وزارتخانه در اختیار آقای ربیعی بود و طبیعی هم بود که ایشان هر چه جلوتر می‌رفت بیشتر با کار آشنا می‌شد.

نماینده سابق تهران افزود: آسیب‌های اجتماعی در کشور موج می‌زند و ما که در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور داشتیم همیشه خواستار این بودیم که به اطلاعات آماری برسیم تا با توجه به آمار و ارقام بتوانیم، هم همفکری بهتری داشته باشیم و هم در برنامه‌ریزی‌ها مفید فایده واقع شویم. به طور مثال آقای ربیعی به ما وعده داد که آمار دقیقی از تعداد کارتن خواب‌ها را به کمیسیون بدهد، اما دوره ریاست ایشان تمام شد و آقای ربیعی هرگز نتوانست آمار جامعی در این رابطه به ما ارائه کند. یا مثلاً ما از وزیر خواستیم اطلاعاتی به ما بدهد تا متوجه شویم چه تعداد کودک از رفتن به مدرسه و تحصیل محروم شده‌اند که با وجود تلاش‌هایی که مجموعه وزارت کار داشت، اما هیچگاه آمار جامعی به ما ارائه نشد.

بادامچی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم جلوی بحران را بگیریم یا حتی شرایط رو به جلو را با سرعت بهتری طی کنیم می‌باید به بانک اطلاعاتی خوبی دسترسی داشته باشیم که این کمبود همیشه در بخش‌های مدیریتی ما بوده است. برنامه‌ریزی و پیشرفت در گرو داشتن اطلاعات آماری است. ما باید آمار به نسبت دقیق داشته باشیم که پس از مدتی کار و تلاش اعلام کنیم که چند درصد کار را به جلو بردیم و نفرات بعدی هم بدانند از کجا باید کار را دست بگیرند که متاسفانه این خلاء‌ها کار را پیچیده کرده است.

وی با اشاره به دوره مدیریتی آقای شریعتمداری در وزارت کار گفت: متاسفانه همکاری ما با آقای شریعتمداری کوتاه بود و از طرفی، شیوع ویروس کرونا در چند ماه پایانی مجلس دهم باعث شد این رابطه کاری پررنگ نشود که البته این ضعف به مجلس برمی‌گشت که نتوانست در برگزاری جلسات آنلاین، زیرساخت‌ها را آماده کند.

عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: کمیسیون‌های تخصصی در مجلس همیشه انتظار دارند وزیر مربوطه تعامل و همکاری خوبی با آن‌ها داشته باشد. حقیقتاً تعامل و جلسات همفکری که ما با آقایان ربیعی و شریعتمداری داشتیم در سطح خوبی برگزار شد و از بابت این نوع همکاری رضایت داشتیم که اگر در دوره آقای شریعتمداری ویروس کرونا امان می‌داد حتماً جلسات بهتری هم می‌شد برگزار کرد.

بادامچی در ادامه عنوان کرد: در دوره آقای ربیعی جامعه کارگری و تعاونی‌ها قوت بیشتری نسبت به زمان قبل از خودش پیدا کرد، ولی باز هم باید تاکید کرد که برای موفقیت مخصوصاً در چنین حوزه‌های حیاتی نیاز به کار، تلاش، خردجمعی و تعامل همه بخش‌ها است، چون واقعاً کار بزرگ و سنگین است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم افزود: در دوره آقای شریعتمداری، وضعیت تامین اجتماعی نظم بیشتری به خود گرفت و با تصمیم‌سازی‌هایی که صورت گرفت بحث‌های مربوط به همسان‌سازی‌ها و مستمری‌بگیران با اعتباراتی که دیده شد به نتایج خوبی رسید. در ضمن باید حواسمان باشد که شرایط کشور به چه صورت است و با جنگ اقتصادی که برای ما راه انداخته‌اند اداره امور سخت‌تر از همیشه شده است، پس باید منطقی بود و شرایط را سنجید و سپس عملکرد‌ها را بررسی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در پایان گفت: آقای شریعتمداری عملکرد‌های مثبت دیگری هم داشت، مثل تکمیل بانک‌های اطلاعاتی، شفاف‌سازی در خصوص افراد حاضر در هیات‌مدیره‌ها و توجه بیشتر به کارمندان وزارتخانه. البته معتقدم عملکرد آقای شریعتمداری در بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و گسترش مشاغل کوچک می‌توانست بهتر باشد و انتظارات ما نسبت به وعده وعید‌هایی که ایشان در این رابطه به ما داده بودند، بیشتر از این بود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون