کد خبر: ۲۹۲۰۷
۲۳:۵۳ -۰۵ خرداد ۱۴۰۰
سید حسن خمینی درباره ردصلاحیت تعدادی از کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ هشدار داد: هر روز و امروز هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوری باشد یک حرکت ضدانقلابی است. مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است.»

سیدحسن خمینی

نشان تجارتحجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع شماری از اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی و به مناسبت سالروز فتح خرمشهر گفت: سالروز پیروزی بزرگ مردم ایران در سوم خرداد و فتح خرمشهر را تبریک عرض می‌کنم و به همه حقداران این روز بزرگ عرض ارادت می‌کنم. پیروزی فرزندان اسلام در خرمشهر نتیجه جمهوری اسلامی بود و از آن تحول بزرگ این پیروزی عظیم نتیجه شد. جمهوری اسلامی یک تحول بنیادین در حوزه فکر و اندیشه دینی بود که به مرحله اجرا درآمد و به منصه ظهور رسید.

وی افزود: قبل از جمهوری اسلامی حکومت‌های دینی دیگری بودند و حکومت‌های غیردینی هم بودند؛ مردم سالاری‌ها بودند و دین سالاران هم حکومت داشتند. کار بزرگ و استثنایی و ممتاز امام خمینی آن بود که عنصر مردم و رای ملت را در حکومت دینی و در مشروعیت این حکومت دخیل کرد. تا قبل از آن تنها بحث «بیعت» مطرح بود و این فکر امام بود که این هویت جدید را پدید آورد.

یادگار امام تاکید کرد: هر روز و امروز هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوریت باشد یک حرکت ضدانقلابی است. مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است. این فکر ناشی از اندیشه تحجر یا اندیشه غربگراست. اگر روزی جمهوریت نظام لطمه دید و مردم در آن نادیده گرفته شوند یا مثلا امروز عده‌ای حق جمهور را محدود کردند همان اندازه جمهوری اسلامی لطمه خواهد دید که اگر اسلام و آموزه‌های آن زائل شوند.

سید حسن خمینی درباره ردصلاحیت تعدادی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزود: به نظر می‌رسد عامل اصلی چنین ردصلاحیت‌هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است. اگر کسی جهان را بشناسد، آن را بفهمد، فضای جامعه اسلامی و اندیشه ورزیدن و مشکلات را دریابد به راحتی می‌فهمد این گونه عملکرد پایه‌های مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی را سست می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر ما سخن می‌گوییم فقط از این جهت است والا اگر بحث اشخاص مطرح بود می‌گذاشتیم آن‌ها تا هر وقت که بخواهند باشند. در قرآن می‌فرمایند: «وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّةً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ» (و از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ (بلکه همه را فرا خواهد گرفت؛ چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد!). امروز واقعا باید به همه دست اندرکاران مضمون این آیه را یادآور شد.

وی یادآور شد: البته من شک ندارم که روح تفکر مردم گریز و جمهور ستیز از جان دشمنان مردم در کالبد‌ها دمیده می‌شود و عده‌ای ناآگاهانه آن را در جان خود می‌پذیرند.

سید حسن خمینی گفت: واقعا کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می‌پذیرند؟ پشت عبارت پردازی‌های زیبا و رفتار‌های مقدس مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و در عین حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی‌دانم چه بنامم؟! البته در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده اند و من اگر جای آن‌ها بودم، انصراف می‌دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد و خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسئول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.

منبع: جماران

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون