کد خبر: ۲۷۴۴۶
۱۵:۵۱ -۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
پرواز استارتاپ‌های گردشگری در وضعیت اضطراری
استارتاپ‌های حوزه گردشگری در حالی در بحران کرونا با چالش کنسلی پرواز‌ها و سفر‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند که بسیاری از این استارتاپ‌ها کرکره خود را پایین کشیدند و برخی به زندگی نباتی خود ادامه می‌دهند! این در حالی است که موج کنسلی پرواز‌ها به کشور‌های مختلف ازجمله انگلیس و اخیرا هند بیشترین فشار را بر این استارتاپ‌ها وارد کرده است. در این شرایط آیا اندک استارتاپ‌های موجود زنده خواهند ماند؟

پروازهای خراجی

نشان تجارت - گردشگری ایران از آغاز کرونا تاکنون اتفاقات تلخی را تجربه کرده که متاسفانه در نهایت منجر به تعلیق و به کما رفتن این صنعت شده است. در این میان استارتاپ‌های این حوزه به عنوان نونهالان این بازار شرایط به مراتب بدتری دارند؛ زیرا بسیاری از آژانس‌های مسافرتی با صد‌ها پرسنل نتوانستند از این بحران جان سالم به در ببرند؛ حال چه رسد به استارتاپ‌های نوپای گردشگری!

بازار استارتاپ‌های گردشگری در ماه شبه تعطیل

اسنپ تریپ به عنوان یکی از استارتاپ‌های گردشگری اعلام کرد تعداد سفر‌ها در نوروز سال ۱۴۰۰ در مقایسه با نوروز سال ۹۸، ۲۷ درصد کاهش داشته است.

روابط عمومی این استارتاپ گردشگری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه فروش در نوروز سال ۹۹ با توجه به شرایط پاندمی کرونا و محدودیت‌های سفر تقریبا صفر بود، ادامه داد: اگر رزروی هم در نوروز ۹۹ انجام و ثبت شد، در نهایت به دلیل محدویت‌ها، مسافران مجبور به کنسل کردن سفر خود بودند.

این استارتاپ گردشگری با بیان اینکه درصد کنسلی سفر‌ها در نوروز امسال افزایش یافت، خبر داده که درصد کنسلی سفر‌ها برای عید امسال در مقایسه با روز‌های مشابه در ماه گذشته از ۳.۷ درصد به ۴.۲ درصد رسید. به عبارت بهتر کنسلی سفر‌ها در عید ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۹، ۱۳ درصد افزایش یافت.

سونامی کنسلی بلیت‌ها در بازار استارتاپ‌های گردشگری

هم بنیانگذار فلایتیو با بیان اینکه با شیوع کرونا رشد سالانه و ماهانه این استارتاپ متوقف شد، گفت: در ادامه سال ۹۹ سهم مارکت و بازار ما افزایش یافت و پرواز‌های داخلی به ۵۰ درصد و پرواز‌های خارجی به ۵ تا ۱۰ درصد قبل برگشتند.

علی کشفی با بیان اینکه افزایش سهم بازار فلایتیو به معنای بهبود شرایط نبود، گفت: برخی پس از مدتی بعد از همه گیری و شیوع کرونا، مجبور بودند از این خدمات استفاده کنند و علاوه بر آن در نوروز امسال مردم بعد از مدت‌ها ترجیح می‌دادند به سفر بروند.

تعدیل نیروی گسترده در سایت‌های فروش بلیت

وی ادامه داد: همپای فرهنگسازی خرید اینترنتی، در گردشگری نیز برخی از رزرو‌های بلیت بر بستر اینترنت صورت گرفت و به همین دلیل سهم ما اندکی افزایش یافت. از طرفی در سال ۹۹ بنا به گفته مرکز اصناف، بیش از ۲۶۰۰ آژانس مسافرتی و برخی از سایت‌های فروش بلیت به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا تعطیل شدند و سهم بازار ما افزایش یافت.

هم بنیانگذار فلایتیو با بیان اینکه بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین کوچک حوزه گردشگری آسیب جدی دیدند و حتی کرکره خود را پایین کشیدند، گفت: هرچند اعداد و ارقام ما نشان دهنده رشد است؛ ولی رشدی که می‌باید، محقق نشد.

کشفی ادامه داد: از طرف دیگر هزینه‌های ما طی یک سال و نیم شیوع کرونا چندین برابر شده است و به همین دلیل ما از لحاظ درآمدی دچار مشکل هستیم. البته همه صنعت گردشگری دچار مشکل است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون