کد خبر: ۲۶۹۴۴
۰۹:۰۰ -۳۰ فروردين ۱۴۰۰
قیمت‌ها به متری ۱۶۰ میلیون تومان هم رسید!
اطراف دریاچه چیتگر خانه‌های لوکس و عیان نشین با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند، قیمت برخی از این خانه‌ها به متری ۱۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

افزایش قیمت مسکن

نشان تجارت - رشد زیاد قیمت مسکن در سال‌های اخیر عملاً آن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است. تمرکز حوزه مستغلات و بساز بفروش‌ها بر ساخت مسکن لوکس و گران قیمت افزایش یافته و رقم خرید و فروش آپارتمان‌های لوکس و پنت هاوس‌ها به حدی از تصورات خارج شده که مردم از خود می‌پرسند، خریداران این خانه‌ها چه کسانی هستند.  

منطقه ۲۲ تهران، به علت وجود دریاچه شهدای خلیج فارس یا دریاچه چیتگر مملو از برج‌های لوکس بلند مرتبه و خالی شده است. برخی از این برج‌ها تماماً خالی هستند. قیمت‌ها نوسان زیادی دارد، اما آپارتمان‌های لوکسی که رو به منظره دریاچه و جنگل چیتگر ساخته شده است، با قیمت‌های زیادی به فروش می‌رسد. خیلی از این خانه‌ها مدت‌های مدیدی خالی می‌مانند. با اینحال همچنان فروششان برای بساز بفروش‌ها خیلی بیش از ساخت خانه‌های مناطق کارگر نشین سود دارد.

خانه متری ۱۶۰ میلیون تومان

آگهی فروش برخی از این آپارتمان‌های لوکس در سایت‌های خرید و فروش خانه قابل مشاهده است. هرچه خانه‌ها به دریاچه نزدیک‌تر باشند، قیمت بیشتری دارند. در بین آن‌ها به موارد خاصی بر خوردیم. قیمت هر متر یک آپارتمان ۲ خوابه، ۱۳۸ متری که در محدوده بلوار طبیعت، ۱۶۰ میلیون تومان بوده است. این خانه مجموعاً به قیمت ۲۲.۰۸ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. اگرچه فراوانی این قیمت خانه‌ها چندان زیادی نیست، اما برای آپارتمان‌های اطراف دریاچه در محدوده ۴۵ تا ۷۰ میلیون موارد متعددی را می‌توان یافت. خیلی از این خانه‌ها بیش از ۲۰ میلیارد تومان قیمت دارند.  

گرانی عجیب آپارتمان‌های لوکس اطراف دریاچه خلیج فارس

این خانه‌ها لوکس امکانات ویژه‌ای دارند، تریپلکس، روف گاردن، لابی مجهز، استخر و فضا‌های سبز و... امکانات زیادی که قیمت هر خانه را به شدت بالا می‌برد.  

ساخت این دست خانه‌ها برای سازندگانشان بسیار پرسود هستند. برای فروشندگان این خانه‌ها چند سال خالی ماندن این خانه‌های لوکس، چیزی از سود حاصل از آن کم نمی‌کند و اتفاقا بعد از سال ۹۷ و گرانی ارز و بالا رفتن ناگهانی قیمت‌ها خیلی هم پرسودتر خواهد بود. با توجه به اینکه دولت رو به پایان است و عملاً شعار مالیات ستانی از خانه‌های خالی به حاشیه رفت به خوبی می‌توان تصور کرد که بورژوازی مستغلات در ایران تا چه فربه شده و چه قدرتی در لابی‌ها پیدا کرده است.

مالیات برای خانه‌های لوکس

تورم مسکن بیشترین میزان تورم را در بین کالا‌ها دارد، اما در سال‌های اخیر شاهد رشد عجیبی هستیم. مردادماه سال ۹۲ که دولت حسن روحانی با وزارت عباس آخوندی در  وزارتخانه راه و شهرسازی کار خود را آغاز  کرد، متوسط قیمت مسکن ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان بود که حدوداً ۸ برابر حداقل دستمزد آن سال بوده است. از مردادماه سال ۹۲ تا پایان اسفند ۹۹ متوسط قیمت مسکن با رشد عجیب ۶۸۹.۶ درصدی به ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان افزایش یافت که این رقم ۱۱ برابر حداقل دستمزد سال ۹۹ است. این گزاره به خوبی نشان می‌دهد که قدرت خرید مسکن تهرانی‌ها به شدت کاهش یافته است.

مالیات بر خانه‌های خالی برای این دست برج‌های لوکس قابل محاسبه است. از آنجا که نرخ مالیات بر خانه‌های خالی ۱۵ درصد اعلام شده و پایه این نرخ، ارزش استیجاری واحد‌های مسکونی است، این اعداد و ارقام قابل توجه خواهد بود. به ویژه که شمار خانه‌های خالی اطراف دریاچه چیتگر و خیلی از محلات اعیان نشین بسیار زیاد است.  

امروز برای خرید یک متر خانه ۱۶۰ میلیونی، اگر کارگری حداقل مزد سال ۹۹ را بگیرد باید ۶۰ ماه کار کند! طبعاً به میزانی که این شکاف عمیق‌تر می‌شود، احساس تبعیض و نارضایتی نیز در بین کارگران افزایش می‌یابد.  

گرانی عجیب آپارتمان‌های لوکس اطراف دریاچه خلیج فارس

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون