کد خبر: ۲۶۱۰۲
۱۸:۰۸ -۱۶ فروردين ۱۴۰۰
سارا فدائی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری طی بیانیه‌ای درخواست کرد بجای عبارت رجال در قانون انتخابات لغت "شخصیت‌های سیاسی، علمی، مذهبی" جایگزین شود.

سارا فدائی

نشان تجارت - دکتر سارا فدائی، مدرس دانشگاه و نخستین کاندیدای زن دور سیزدهم ریاست جمهوری طی بیانیه‌ای از رهبر معظم انقلاب و شورای نگهبان درخواست کرد، بجای عبارت رجال در قانون انتخابات، لغت " شخصیت‌های سیاسی، علمی، مذهبی " استفاده شود.

این بیانیه به شرح زیر می‌باشد:

"بسم الله الحق"
یکی از حقوق اساسی زنان، حضور در عرصه مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی و احراز مدیریت‌های خرد و کلان می‌باشد، که خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی ایران، زنان توانسته اند با اثبات توانایی‌ها و شایستگی‌های خود به بسیاری از این مناصب دست پیدا کنند.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زنان از جهت مشارکت و تصدی مناصب و مسئولیت‌های سیاسی اجتماعی، همسنگ مردان از حق رای دادن و انتخاب کردن و نیز حق نامزدی و انتخاب شدن برخوردار گشته اند، ولی آنگونه که از ظاهر اصل ۱۱۵ قانون اساسی بر می‌آید، در تصدی پست مهم و حساس ریاست جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری، جنسیت دخالت داده شده و از این رو زنان نمی‌توانند عهده دار آن شوند، که این برداشت از اصل ۱۱۵ بیشتر بر پایه باور‌های دینی و موازین فقهی می‌باشد. اما بنظر بنده در هیچ بخشی از کتاب الهی قرآن و نیز روایات معصومین (ع) عنوان نشده است که یک زن بخاطر جنسیتش نمی‌تواند سرپرستی جامعه را عهده دار گردد. فلذا اگر یک زن توان مدیریت درست، خداپسندانه و اصولی یک جامعه را داشته باشد قطعا میتواند بعنوان رییس جمهور نیز شایستگی خویش را نشان داده و اثبات نماید.

این جانب سارافدایی با وجود احترام بسیار والایی که برای مردان وطنم قائل هستم، از رهبر عزیزم آیت الله خامنه‌ای و نیز شورای محترم نگهبان خواهشمندم در تبیین صحیح معنایی کلمه "رجال " تجدیدنظر فرموده و در صورتیکه این امر مستلزم اصلاح قانون اساسی است، از طرق قانونی به اصلاح این امر مبادرت فرمایند و لغت "رجال" را حذف فرموده و لغت "شخصیت‌های سیاسی، علمی، مذهبی " را جایگزین فرمایند.

دعای خیر شفیعه روز محشر حضرت زهرا (س)، یار و نگاهبان کشور عزیزمان باد ان شاالله. یا علی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون