کد خبر: ۲۵۴۴۵
۱۴:۵۷ -۰۴ فروردين ۱۴۰۰
هنوز یک هفته از نشست خبرنگاران با مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان صمت خراسان رضوی و وعده تأمین مرغ گرم در آستانه عید نوروز نمی‌گذرد که قیمت مرغ قطعه شده به مرز ۷۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت مرغ

نشان تجارت - مرغ کشتار روز آن‌هم به نرخ مصوب افزون بر دو ماه است که به رؤیای دست‌نیافتنی بسیاری از شهروندان تبدیل‌شده است که برای دریافت دو عدد مرغ حداقل باید سه ساعت در صف‌های طویل وقت بگذراند.

مشاهدات خبرنگار ما از بازار مواد پروتئینی در مشهد حکایت از کمبود مرغ دارد. گفتنی است مرغ کشتار روز به‌صورت ناگهانی و بدون جدول زمان‌بندی و در برخی از نقاط شهر توزیع می‌شود، اما در نخستین ساعت توزیع و در کسری از ثانیه مرغ‌های توزیع‌شده ناپدید می‌شود و بسیاری از شهروندان مجبورند در خیابان‌ها به دنبال صف بعدی برای خرید مرغ باشند.

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌ها مرغ برای فروش ندارند و مرغ‌های تکه کاری شده نیز به قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد.

مشاهدات خبرنگار ما در دومین روز فروردین‌ماه سال جدید از فروشگاه‌های سطح شهر مشهد نشان می‌دهد که قیمت ران مرغ از کیلویی ۳۳ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان بنا بر سایز ران متفاوت است و این در حالی است که قیمت سینه مرغ تکه شده نیز به قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان رسیده است که این موضوع موجب تعجب بسیاری از شهروندان و مصرف‌کنندگان شده است.

بسیاری از شهروندان در این رابطه اظهار می‌کنند که قیمت‌ها تا قبل از عید نوروز بسیار کمتر از نرخ‌های فعلی بوده است، اما متأسفانه با ورود به ایام تعطیلات ظاهراً بازرسی و تعزیرات هم به تعطیلات رفتند!

پاک کردن صورت‌مسئله

حسین. ه یکی از تولیدکنندگان مرغ که تمایلی برای فاش شدن نامش ندارد به بازار می‌گوید: به دلیل مشکلات ناشی از تامین دان مرغ جوجه ریزی را به نصف آمار قبلی کاهش دادیم.

وی بابیان اینکه تا زمانی که بازار به ثبات نرسد تمایلی برای افزایش جوجه ندارد می‌افزاید: یکی از دلایل گرانی مرغ خود دولتی‌ها هستند که راه‌اندازی سامانه برای ثبت‌نام و دریافت دان مرغ مدت‌زمان زیادی را به خود اختصاص داد و دست‌آخر هم بازهم دان طیور سر از بازار آزاد درآورد.

این تولید کننده مرغ بابیان اینکه از همین رو بسیاری از مرغدار‌ها مانند بنده جوجه ریزی خود را کاهش دادند بیان می‌کند: تا زمانی که قرار باشد کسری دان طیور به قیمت بازار آزاد تهیه کنیم ما هم حاضر به افزایش تولید و یا تحویل مرغ به قیمت اجباری نیستیم.

وی با انتقاد از مسئولان اظهار می‌کند: برای رساندن وزن یک مرغ به میزان دو کیلو و نیم باید ۵ کیلو دان مرغ اختصاص داد، اما در سامانه بازار گاه تا پیش‌ازاین برای هر قطعه مرغ فقط ۴ کیلو در نظر گرفته می‌شد.

وی بابیان اینکه هم چنان کمبود دان مرغ و کمبود جوجه ریزی مشکل اصلی است به ما می‌گوید: مسئولان صورت‌مسئله را پاک می‌کنند و در رسانه‌ها تمام تقصیر را بر دوش تولیدکننده می‌اندازند، اما اگر دولت دان مرغ را به قیمت ارزان تهیه کند آیا ما می‌توانیم آن را سه برابر بفروشیم؟

این تولیدکننده می‌گوید: مسئولان فقط نرخ مصوب تولید می‌کنند تا صدای مصرف‌کننده بلند نشود، اما کمتر حرف ما را می‌شنوند که چه مشکلاتی برای تولید داریم!

وی می‌گوید: دولت باید برای حل این مشکل تولید را حمایت و آن‌وقت جوجه ریزی را تا زمان رسیدن به بازار رصد کند تا حق نه از ما و نه از مصرف‌کننده ضایع نشود.

وعده‌های ناتمام

در حالی ویترین فروشگاه‌های مواد پروتئینی از مرغ کشتار روز خالی است که درست یک هفته مانده به سال جدید دادستان مرکز استان خراسان در این رابطه اظهار کرد: انتظار می‌رود مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان و همچنین دیگر دستگاه‌ها و مسئولان متولی نظارت بر بازار به تکالیف و وظایف قانونی خود عمل کنند.

درودی در این راستا بیان کرد: چنانچه در بررسی و پیگیری‌های قضایی مشخص شود کوتاهی از سوی افراد مسئول در این راستا سرزده است، بر اساس دستورالعمل ترک فعل مدیران، با خاطیان برخورد خواهد شد.

این مقام قضایی در ادامه بیان کرد: در این زمینه دادستان شهرستان‌ها و مسئولان ذکرشده با حضور مدیران و بازرسان دستگاه‌های متولی ازجمله جهاد کشاورزی هر شهر، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان، مسئولان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوط نسبت به بازرسی و نظارت از کشتارگاه‌ها اقدام خواهند کرد.

دادستان مشهد تأکید کرد: این رویه تا زمانی که بازار عرضه و تقاضای گوشت مرغ به تعادل برسد، ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که هم‌زمان با خط‌ونشان دادستان رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی در راستای پاسخ به ریشه گرانی و کمبود مرغ در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: در تأمین مرغ با توجه به نیاز سرانه‌ای که سازمان صنعت اعلام کرده است در استان خراسان رضوی کمبودی نداریم.

محمدرضا اورانی در این رابطه در روز‌های پایانی سال گذشته اطمینان خاطر داد: با هماهنگی انجام‌شده با مرغدارانی که نهاده یارانه دار را دریافت کنند و مرغ خود را تحویل ندهند به‌طور برخورد قانونی و از ادامه تأمین نهاده برای آن مرکز جلوگیری می‌شود.

اصرار مسئولان بر نبود مشکلات

کمبود مرغ در حالی بر نگرانی مردم آن‌هم در ایام تعطیلات نوروز بر دغدغه شهروندان افزوده است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی مدعی است با کشتار مرغ موردنیاز بازار استان در روز‌های تعطیل، تلاش شده تا شهروندان در ایام نوروز با مشکل تأمین این فراورده پروتئینی مواجه نشوند!

مرتضی اشرفی در همین راستا روز سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد: در کنار توزیع مرغ منجمد، با همکاری چند کشتارگاه استان در روز‌های گذشته، علیرغم تعطیلی این واحدها، کشتار مرغ گرم انجام و برای تأمین نیاز بازار تلاش شد.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به تشدید نظارت‌ها و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه گوشت مرغ گفت: علاوه بر این توزیع مرغ در سامانه «رصد» نیز انجام می‌شود و با توجه به آغاز به کار کلیه کشتارگاه‌های استان ظرف یکی دو روز آینده امیدواریم در روز‌های آتی شاهد کاهش التهاب موجود در بازار این کالا باشیم.

این مسئول گفت: در این راستا کارگروه تنظیم بازار استان چابک شده است و مرتب تشکیل جلسه دارد و به همین دلیل مرخصی کلیه اعضای ستاد تنظیم بازار استان لغو شده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر قطعه‌بندی مرغ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد مجاز است، افزود: با همه تخلفات درزمینهٔ توزیع مرغ به‌شدت برخورد می‌شود.

دقیق‌ترین سامانه

کمبود مرغ در بازار در حالی است که مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی در آخرین روز‌های ماه پایانی سال گذشته در نشست خبری پیرامون مشکلات جاری به ما گفت: در رابطه با اظهار کرد: در صنعت طیور کشور سامانه الکترونیکی پرورش و فروش مرغی راداریم که در هیچ‌کدام از فعالیت‌های کشور چنین سامانه منظمی ازلحاظ ارائه آمار نیست.

یعقوب زاده اظهار کرد: نام این برنامه الکترونیکی، سامانه ملی «سماصط» است و لذا اعداد و ارقامی که در این سامانه ارائه می‌کنیم بسیار دقیق‌اند.

وی به توضیح چگونگی فعالیت سامانه «سماصط» از زمان شروع جوجه‌کشی در کارخانه‌ها و سپس ورود جوجه‌ها به مرغداری و ارسال آن‌ها به کشتارگاه تا زمان فروش مرغ‌ها پرداخت و تأکید کرد که نظارت‌ها و کنترل بر عملکرد تمام افراد و کاربران مسئول در سامانه بسیار جدی و سخت‌گیرانه انجام داده می‌شود حال برای بسیاری از مصرف‌کنندگان جای سؤال است که چرا باوجوداین سامانه بسیار دقیق و فعالیت دستگاه‌های نظارتی و وعده دادستان برای برخورد با متخلفان احتمالی چرا بی‌دقتی در توزیع، تأمین مرغ و البته گرانی بیداد می‌کند؟!

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون