کد خبر: ۲۵۲۹۹
۰۹:۳۲ -۰۲ فروردين ۱۴۰۰
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی تلاش گروه‌های ضدایرانی برای سنگ اندازی در سیاست‌های جو بایدن برای بازگشت به برجام پرداخت و احتمال موفقیت رئیس جمهور آمریکا را در این زمینه بررسی کرد.

اظهارات ضد برجامی بایدن

نشان تجارت عبدالرضا فرجی راد درباره اینکه بایدن چه برنامه ای درباره گروه های ضدبرجامی دارد گفت: بایدن در درجه اول می خواهد با ایرانی ها صحبت کند و در درجه دوم آنها را در جریان قرار دهد. آنچه مسلم است اینکه در مورد ایران هیچ وقت نه عربستان و نه اسراییل راضی نمی شوند. این دو به دنبال فشار حداکثری بر ایران هستند، اما دولت ایالات متحده این را نمی خواهد و بارها آن را اعلام کرده که فشار حداکثری شکست خورده و اخیرا فرمانده سنتکام هم گفته است. دولت بایدن نمی خواهد این راه را برود.از آن سو سانترفیوژهای نسل جدید از روزهای قبل به کار افتاده و این نگرانی ها هم وجود دارد. ما باید بپذیریم که اسراییل و عربستان به دنبال خواسته های مشابهی با امریکا نیستند. روابط این دو هم هیچ وقت با واشنگتن مانند گذشته نخواهد شد. البته تا زمانی که بایدن رییس جمهور این کشور است.ریاض و تل اویو از حالا برای دوره بعد شروع به همکاری با هم کرده اند تا یا دوباره ترامپ یا کسی مانند او از میان جمهوری خواهان انتخاب شود. انتخابات امریکا در واقع سه سال دیگر است و بایدن سه سال می تواند کار کند و سال اخر وارد فاز انتخاباتی می شود و آنهایی که مخالفش هستند هم تهاجمی تر می شوند. بنابراین اسراییل و عربستان کار می کنند و لابی هایشان هم در امریکا با هزینه کردن و رسانه و ... در حال لابی کردن هستند تا بایدن نتواند به درستی دوره اش را به پایان برساند و بعد از او یا خود ترامپ بیاید و یا کسی را معرفی کند که سیاست های پیشین را در قبال ایران به کار ببرد.

این کارشناس درباره یهودی بودن وزیر خارجه آمریکا و نزدیک بودن او با رژیم صهیونیستی با توجه به مواضعش اخیرش گفت: آنها استراتژی دارند و همان را پیش می برند. مساله یهودی بودن چیز جداست و مرتبط با این موضوع نیست. آنها به هر حال همیشه حامی اسراییل هستند و از امنیت آن رژیم حمایت خواهند کرد. اسراییل اول از اینکه ترامپ رفته ناراضی ست و دوم از اینکه بایدن در دوران اوباما سیاست های ضد اسراییلی داشت ناراضی است و سوم فکر می کنند که کاخ سفید به دنبال این است که یک نفر دیگر در اسراییل به جای نتانیاهو بر سر کار بیاید تا با آنها تعامل بهتری داشته باشند. اسراییل به دولت امریکا اعتمادی ندارد و از نظر بایدن هم کارها و رفتارهای نخست وزیر اسراییل غیرمعقول است. در زمان اوباما هم همینطور بود و نتانیاهو عملا به کنگره رفت و علیه او صحبت کرد. الان هم ممکن است که نخست وزیر اسراییل کارهای مشابهی را بکند.چون نفوذ زیادی در امریکا دارند. قطعا دولت بایدن از دولت نتانیاهو و بن سلمان رضایت ندارد.این دو همیشه علیه دموکرات ها کار کرده اند. در انتخابات اخیر هم پول زیادی خرج کرده اند و نسبت به مساله ایران حساس هستند. آنها می دانند که تیم بایدن دوست واقعی برایشان نیستند.

این کارشناس در پایان به دو طرف توصیه کرد: هر دو باید متوجه شوند که چه از طریق 4+1 یا چه از روش های دیگر باید با یکدیگر گفتگو کنند تا از این مسیر منافع شان تامین شود. ایران باید ببیند که تحریم ها کاملا برداشته می شود و امریکایی ها هم که نگرانی این را دارند که ایران به تعهدات بر نگردد مطمئن شوند. چرا که مقامات ارشد ایران گفته اند که هم اول باید تحریم ها برداشته شود و هم می شود این راه همزمان کرد و هم اینکه ایران به تعهداتش به محض اینکه آنها تحریم ها را بردارند برخواهد گشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون