کد خبر: ۲۳۷۸۶
۱۳:۱۵ -۰۳ اسفند ۱۳۹۹
کمبود کالا‌های اساسی در استان ایلام مثل روغن و مرغ مشکلات زیادی را برای مردم استان ایلام به وجود آورده است

کمبود کالاهای اساسی

نشان تجارت - مردم استان ایلام این روز‌ها از کمبود روغن خوراکی و مرغ در استان و شکل گیری صف‌های طولانی برای دریافت کالا‌ها اساسی گلایه‌های زیادی دارند.

چندماهی است که توزیع روغن خوراکی در استان ایلام با کم و کاستی روبرو شده و در برخی مکان‌ها نیز که روغن موجود است که مردم برای دریافت روغن خوراکی صف‌های طولانی تشکیل شده که با شیوه نامه‌های ستاد کرونا در این شرایط حساس و هوای زمستانی مطابقت ندارد.

بعد از روغن خوراکی، چند روزی است که توزیع مرغ در بازار استان نیز کاهش یافته و باعث مشکلاتی برای مردم شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در بیشتر مناطق استان ایلام، مردم در تامین روغن مایع مصرفی خانوار با مشکلاتی مواجه هستند. هرچند که در کنار آن کمبود عرضه روغن جامد همچنان خودنمایی می‌کند و شهروندان را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.

خرید اجباری کالا در استان ایلام

یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: این روز‌ها علاوه بر کمبود کالا‌های اساسی مثل روغن، برنج و مرغ در استان، با خرید اجباری کالا‌ها در فروشگاه‌ها مواجه هستیم.

علی غلامی افزود: در اکثر مغازه‌هایی که روغن برای فروش وجود دارد، در کنار روغن تن ماهی و رب گوجه نیز به اجبار به مشتری فروخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر مغازه داران روغن را با چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند، افزود: دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی و نظارتی مختلف استان نه تنها تلاشی برای کاهش و ثبات قیمت‌ها نداشتند، بلکه به صورت مشخصی در تامین و توزیع بسیاری اقلام ضروری نیز ناموفق عمل کرده‌اند.

کمبود مرغ در بازار استان ایلام

یکی از شهروندان آبدانان (شهرستان حوزه جنوبی استان) نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه حدود یک هفته‌ای که مرغ در شهرستان‌های حوزه جنوبی استان ایلام کم توزیع می‌شود و همین مسئله باعث مشکلاتی برای مردم شده است.

عباس عزیزی عنوان کرد: فاصله آبدانان با مرکز استان بسیار زیادی است و اگر کشتارگاه مرغ دره شهر دیگر شهرستان حوزه جنوبی تعطیل شود، تمانی شهرستان‌های حوزه جنوب با مشکل مواجه می‌شوند.

در چند هفته گذشته به دلیل تفاوت قیمت مرغ در استان نسبت به استان‌های همجوار، تعدادی از مرغداران از تحویل مرغ به کشتارگاه دره شهر خودداری کرده‌اند که همین امر باعث تعطیلی این کشتارگاه شده است.

وی تصریح کرد: مسئولان اجرایی و نظارتی باید تصمیم کارآمد و قاطعی برای حل این مشکل بگیرند و با یک مدیریت جمعی قاطع با متخلفان و گرانفروشان برخورد جدی و بازدارنده داشته باشند.

در همین ارتباط رئیس جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه مرغ کشتار روز در شهرستان آبدانان توسط کشتارگاه دره شهر تامین می‌شود، در چند هفته گذشته به دلیل تفاوت قیمت مرغ در استان نسبت به استان‌های همجوار، تعدادی از مرغداران از تحویل مرغ به کشتارگاه دره شهر خودداری کرده‌اند که همین امر باعث تعطیلی این کشتارگاه شده است.

عباس پیری با بیان اینکه موضوع تعطیلی کشتارگاه دره شهر از طریق معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیری شده است، افزود: چنانچه به هر دلیلی کشتارگاه دره شهر فعالیت نداشته باشد، عاملان توزیع مرغ موظف اند نسبت به تهیه و تامین مرغ کشتار روز از مرکز استان اقدام کنند.

لزوم حل مشکلات کالا‌های اساسی در استان ایلام

روز گذشته نیز نماینده مردم ایلام در مجلس در دیدار با مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، خواستار توجه ویژه به استان ایلام در بحث تامین کالا‌های اساسی شد.

سارا فلاحی با اشاره به اینکه تأمین روغن مورد نیاز استان با توجه به کمبود شدید انواع روغن نباتی جامد و مایع برای مصارف خانواده در استان ایلام ضروری است، افزود: مشکل واحد‌های تولیدی نیازمند شکر در استان ایلام در پی افزایش ۷۳ درصدی و ناگهانی قیمت شکر نیز ضروری است.

وی تصریح کرد: حل مشکل تأخیر غیرمنطقی تأمین روغن نباتی استان ایلام از طرف شرکت تأمین کننده در استان کرمانشاه به عنوان استان معین باید پیگیری شود.

هیجانات بازار ناشی از شایعات است

رئیس سازمان صمت استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مشکلی در بحث تامین مرغ و دیگر کالا‌های اساسی مثل روغن در استان ایلام وجود ندارد و مردم به شایعات توجه نکنند.

رضا محمدرحیمی با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه به اندازه کافی مرغ و روغن در بازار استان توزیع می‌شود، گفت: مهمترین مشکل در بحث توزیع کالا‌های اساسی در استان این است که مردم بیش از نیاز خود خرید می‌کنند.

وی افزود: اگر هر خانوار به میزان مورد نیاز خود روغن، برنج، مرغ و دیگر کالا‌های اساسی خرید کند و از انبار کردن کالا‌ها برای مدت زمان زیاد پرهیز کند، مشکلی در بازار ایجاد نمی‌شود.

در سال جاری تاکنون دو هزار مورد تخلفات صنفی در استان گزارش شده و بخش بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت ایلام به این تخلفات رسیدگی کرده است.

محمدرحیمی از طرح نظارت بر بازار استان برای ایام متنهی به نوروز ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در سال جاری تاکنون دو هزار مورد تخلفات صنفی در استان گزارش شده و بخش بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت ایلام به این تخلفات رسیدگی کرده است.

وی تصریح کرد: هرگونه فروش اجباری کالا، گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، احتکار و... تخلف محسوب می‌شود.

وی گفت: شهروندان گرامی در سراسر استان گزارشات تخلف واحد‌های صنفی و تولیدی را می‌توانند از طریق تلفن ۱۲۴ و یا به صورت حضوری در ادارات شهرستان و مرکز استان اعلام نمایند تا بازرسان این سازمان در سراسر استان در کمترین زمان ممکن به آن‌ها رسیدگی کنند.

با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز، کمبود کالا‌های اساسی مثل روغن، برنج، مرغ و…در بازار استان باید حل شود تا مردم سرگردان نشوند، همچنین تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کالا‌های اساسی باعث تهدید سلامت جامعه می‌شود.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون